ارتقای جایگاه بانوان در خراسان شمالی:

از انتصاب مدیران زن تا تشکیل مجمع مشورتی زنان

۱۳۹۶/۱۰/۰۶ - ۱۶:۰۸:۰۶
کد خبر: ۶۵۵۳۵۲
از انتصاب مدیران زن تا تشکیل مجمع مشورتی زنان
با آغاز به کار دولت دوازدهم و متعاقب تأکیدهای مکرر دکتر روحانی رئیس جمهوری خطاب به وزرا برای انتصاب زنان در مناصب مدیریتی، بر همگان ثابت شد که دولت تدبیر و امید به طور جدی به الگوی واگذاری ۳۰ درصد از پست های مدیریتی به زنان پایبند است و مدیران باید در این مسیر تمام تلاش خود را در به کارگیری زنان در مناصب مدیریتی داشته باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا ، یکی از تاکیدات همیشگی استاندار خراسان شمالی هم که نشأت گرفته از باور قلبی وی به توانمندی های زنان بوده، این است که مدیران استانی و شهرستانی نیز باید این سیاست را در دستور کار خود قرار دهند و گام های عملی بیشتری در این حوزه بردارند.

انتصاب زینب جهان مطاع به عنوان اولین بخشدار بانوی استان در بخش مرکزی شهرستان شیروان و طاهره محمدی زن جوان اهل سنت به عنوان دهیار روستای چال تلپک از توابع بخش جرگلان شهرستان مرزی راز و جرگلان آغازی برای این پیگیری ها بود تا به مطالبات زنان در حوزه های مختلف پاسخ داده شود. هم اکنون ده ها زن به عنوان دهیار و عضو شوراهای اسلامی شهر و روستا در استان به فعالیت و تلاش برای آبادانی منطقه خود مشغولند و شمار دیگری از زنان توانمند و مجرب در سطوح مختلف مدیریتی ادارات استان منصوب شده اند. افزایش 3 برابری انتصاب زنان مدیر در استان دستاورد دیگری در دوران مسئولیت مهندس صالحی استاندار خراسان شمالی طی کمتر از 18 ماه گذشته بوده است که شاهدش بوده ایم.

در همین راستا، استاندار خراسان شمالی در تازه ترین نشست شورای برنامه ریزی و توسعه این استان بار دیگر خطاب به مدیران استانی و شهرستانی برای بهره گیری بیشتر از ظرفیت بانوان توانمند در مناصب و مصادر مدیریتی تذکر داد.محمدرضا صالحی در این نشست با اشاره به سیاست های ابلاغی دولت تدبیر و امید اظهار داشت: مطابق تعهدات اسناد بالادستی باید تا پایان برنامه ششم توسعه سهم زنان در مدیریت کشور افزایش و به ۳۰ درصد برسد بنابراین مدیران استانی و شهرستانی باید این سیاست را در دستور کار خود قرار دهند و گام های عملی بیشتری در این حوزه بردارند.وی با تاکید بر این که برای انتخاب مدیران در مناصب مختلف در شرایط مساوی و حتی پایین تر از مساوی اولویت با بانوان است، افزود: حل مسائل و مشکلات در حوزه بانوان نیازمند نگاه ویژه است و طرح های مطالعاتی این حوزه باید کارشناسی و مبنای کارها باشد.

**پارلمان مشورتی زنان در استان شکل می گیرد

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان شمالی با بیان این که پارلمان مشورتی زنان نمادی از مشارکت نظام مند و سازمان یافته و محلی برای پیگیری مطالبات بانوان است، گفت: نشست مجمع مشورتی زنان را در سطح شهرستان ها و درگام نخست به میزبانی شهرستان شیروان به دلیل انتصاب نخستین بخشدار استان از این شهرستان آغاز کرده ایم. وی هم چنین از افزایش سه برابری انتصاب بانوان در سمت های مدیریتی با تأکیدهای مهندس صالحی استاندار خبر داد.

ملیحه یغمایی اظهار داشت: مجمع مشورتی زنان همزمان با هفته زن تا پایان سالجاری افتتاح خواهد شد که در حال حاضر این مجمع در قالب نشست و تحت عنوان گروه های کاری در سطح شهرستانها شکل گرفته است. ویبیان کرد:طی نشست بانوان از اقشار مختلف جامعه با استاندار تمامی مطالبات و خواسته های حوزه بانوان مطرح شد و این موضوع فتح البابی برای برگزاری مجمع مشورتی زنان شد.

وی افزود:پس از برگزاری این نشست مباحث مهمی همچون ایجاد پارک بانوان، بانک اطلاعاتی، تشکیل اتاق فکرهای مختلف مطرح شد تا از این طریق بتوانیم مسائل مختلف حوزه بانوان را اولویت بندی کرد و برنامه های لازم را ارائه داد.

یغمایی تصریح کرد:هدف از برگزاری چنین نشست هایی، پیگیری مطالبات حوزه زنان و اهمیت دادن به نقش و جایگاه آنان در خانواده هاست.

وی با بیان این که یکی از موضوعات مهم و مورد تاکید استاندار خراسان شمالی ایجاد پارک بانوان و انتصابات بانوان در مدیریت ها بود، خاطرنشان کرد:تا پایان سالجاری ظرفیت قابل توجهی ازپارک های بانوان در شهرستان ها افتتاح خواهد شد.

یغمایی افزود:در حوزه انتصابات بانوان در سطح مدیران ارشد نسبت به گذشته این آمار سه برابر شده و همچنان نیز در حال انجام و گسترش است.

وی افزود:انتصاب نخستین بخشدار زن استان از سوی استاندار خراسان شمالی نشان از اهمیت دادن وی به جایگاه زنان در سطح مدیریتی و واگذاری امور به این قشر است که در حال حاضر در سطح مدیران میانی این نکته در حال گسترش است.

یغمایی با تاکید بر این که به دنبال شناسایی ظرفیت های حوزه بانوان هستیم، تصریح کرد:یکی از راه های شناسایی این ظرفیت، سوق دادن بانوان به سمت مشاغل خرد و افزایش سطح درآمدی آن هاست.

وی بیان کرد: با توجه به تاکیدات استاندار در سفر اخیر معاون رئیس جمهوری در امور بانوان و خانواده به استان مبنی بر این که خراسان شمالی از آمادگی کامل برای تبدیل شدن به استان پایلوت در برگزاری نشست های طرح ملی گفت و گوی خانواده برخوردار است، فراهم سازی مقدمات چگونگی اجرای این طرح در حال پیگیری است.

وی افزود: در نشست صمیمی معصومه ابتکار با بانوان فرهیخته و نمایندگان تشکل های غیردولتی و کارآفرینان استان هم نقشه راه اجرای این طرح بیان شد و بنا بر تاکید وی پررنگ کردن موضوع خانواده در جامعه باید هدف اصلی این طرح باشد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز