مرمت آرامگاه خیام نیشابوری، عطار و کمال‌الملک در دستور کار است

۱۳۹۶/۱۰/۱۳ - ۱۲:۲۷:۲۴
کد خبر: ۶۵۷۹۸۲
مرمت آرامگاه خیام نیشابوری، عطار و کمال‌الملک در دستور کار است
رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان نیشابور از برنامه ویژه این اداره برای مرمت آرامگاه خیام، عطار و کمال‌الملک خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، هادی شریفان اظهار داشت: حدود 111 اثر تاریخی در شهر نیشابور در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده که شامل بناهای تاریخی و محوطه‌های باستانی است و شاخص‌ترین بناهای ما از نظر بُعد گردشگری، آرامگاه عطار و خیام و کمال‌الملک و بازار سرپوش و کاروانسرای عباسی و محدوده و حریم شهر کهن نیشابور و تپه مدرسه و شادیاخ است.

رئیس اداره میراث فرهنگی نیشابور گفت: در خارج از محدوده نیشابور نیز قدمگاه را داریم که جذب گردشگر بالایی دارد و گردشگر خارجی نیز در این شهر بالا است؛ در بحث ییلاقات مناطقی مانند بوژان و دیزباد و بار و فوشنجان را داریم که مورد توجه گردشگران است.

شریفان تصریح کرد: اعتبارات ما با فضا و امکانات مرمتی همخوانی ندارد؛ اعتبارات ما به قدری نیست که بخواهیم همه آثار را مرمت کنیم اما در حال حاضر مرمت آرامگاه خیام را شروع کرده‌ایم و امیدواریم تا نوروز، 60 درصد کار را تمام کنیم و در آرامگاه کمال‌الملک نیز در حال مرمت کاشی هستیم.

وی با اشاره به مرمت مسجدجامع شهر گفت: در درود نیز حمام درود و در کلیدر نیز چارطاقی که مربوط به دوره تیموری است را در حال مرمت هستیم و با شهرداری نیز رایزنی‌هایی صورت گرفته است؛ برنامه‌هایی نیز برای مرمت آرامگاه عطار داریم.

رئیس میراث فرهنگی نیشابور خاطرنشان کرد: آب انباری در بازار سرپوش است که مرمت فاز نخست آن به اتمام رسیده و امیدواریم به زودی بتوانیم بهره برداری از آن را صورت دهیم؛ در بحث حوزه گردشگری روی بوم‌گردی تمرکز کرده‌ایم زیرا مردم دنبال فضاهایی هستند که مقداری آرامش داشته باشند و در روستاهای هدف گردشگری در حال توسعه بوم‌گردی هستیم و این کار را به ویژه در بوژان در حال انجام هستیم.

شریفان ادامه داد: در حال حاضر در نیشابور تمامی روستاهای سمت شمال مقصد گردشگری هستند و این کار را به ویژه در دیزباد و بوژان در حال پیگیری هستیم.

وی همچنین در مورد مرمت حمام مرمر در انتهای بازار سرپوش نیشابور اظهار داشت: این حمام قدیمی در اختیار اوقاف است و در حال رایزنی با اوقاف هستیم تا ساماندهی لازم را در آن صورت دهیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز