سرپرست اداره کل حفاظت از محیط زیست همدان خبر داد :

۱۲ گونه جانوری همدان در فهرست قرمز جهانی

۱۳۹۶/۱۰/۲۴ - ۱۴:۰۲:۰۶
کد خبر: ۶۶۲۵۸۹
۱۲ گونه جانوری همدان در فهرست قرمز جهانی
سرپرست اداره کل حفاظت از محیط زیست همدان گفت: 12 گونه ثبت شده در فهرست قرمز اتحادیه بین المللی حفاظت، در همدان دیده شده است که این گونه ها در معرض آسیب و انقراض هستند.

 به گزارش خبرگزاری برنا ؛ عادل عربی گفت : برابر با پایش های سه دهه اخیر در استان همدان و مطالعات صورت گرفته، 12 گونه جانوری این استان در رده بندی قرمز آی.یو.سی.ان قرار دارند.

وی اضافه کرد: از جمله گونه های موجود در لیست قرمز که در همدان نیز وجود دارند می توان به پستاندارانی همچون کل و بز، قوچ و میش ارمنی و نوعی راسو به اسم زرده بر (پهلوی زرد) اشاره کرد.

سرپرست اداره کل حفاظت از محیط زیست همدان اظهارکرد: گونه میش مرغ از پرندگانی است که پیشتر در همدان و دشت های اسدآباد مشاهده شده بود ولی در حال حاضر در همدان به طور کامل منقرض شده است.

عربی افزود: گونه بالابان و کرکس مصری نیز در وضعیت حفاظتی در معرض خطر و انقراض و عقاب شاهی، پلیکان پا خاکستری و دلیجه کوچک در وضعیت حفاظتی آسیب پذیر هستند.

وی ادامه داد: در رده خزندگان نیز سه گونه افعی زنجانی، آگاما وزغی ایرانی و لاک پشت مهمیز دار در وضعیت حفاظتی در معرض آسیب هستند.

وی توضیح داد: قرار گرفتن این گونه ها در فهرست قرمز اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی به معنی در معرض انقراض بودن این گونه ها در استان همدان نیست بلکه برخی گونه های جانوری در جهان وضعیت خوبی ندارند.

سرپرست اداره کل حفاظت از محیط زیست همدان گفت: یکی از عوامل در معرض انقراض قرار گرفتن این گونه ها شکار غیرمجاز و بی رویه آنان است؛ هر چند سازمان محیط زیست برای حفاظت از این گونه ها هیچگونه پروانه و مجوز شکاری صادر نکرده است.

عربی اظهار کرد: در قانون جریمه های بسیار بالایی برای افرادی که اقدام به شکار غیر مجاز به ویژه شکار گونه های در معرض انقراض می کنند، در نظر گرفته شده است.

وی تاکید کرد: فلسفه حفاظت از گونه های حیات وحش و معرفی مناطق حفاظت شده این است که حق حیات را از گونه های جانوری سلب نکنیم و بقا جانوران در کره زمین تضمین شود.

وی ادامه داد: علت اختصاص میلیاردها ریال بودجه به محیط زیست و صرف بخش زیادی از آن برای حفاظت از گونه ها نیز موید این موضوع است ولی عده ای با شکار بی رویه حق حیات را از حیوانات می گیرند.

استان همدان دارای 6 منطقه حفاظت شده و 11 منطقه شکار ممنوع است؛ همچنین طبق مطالعات صورت گرفته در سه دهه اخیر، 40 گونه پستاندار، 181گونه پرنده، 43 گونه خزنده، 39گونه ماهی و چهار گونه دو زیست در همدان شناسایی شده است.

 

نظر شما
پرونده ویژه