از سوی استاندار خراسان رضوی تشریح شد؛

فرجام معضل پروژه پدیده، هفت صندوق قرض الحسنه و موسسه مالی بحرانی طی پنج سال

۱۳۹۶/۱۰/۲۵ - ۱۱:۲۸:۲۹
کد خبر: ۶۶۲۹۱۲
فرجام معضل پروژه پدیده، هفت صندوق قرض الحسنه و موسسه مالی بحرانی طی پنج سال
استاندار خراسان رضوی با حضور در برنامه زنده رادیویی گفتگوی دولت و مردم در صدای استان، به تشریح برخی از اقدامات دولت تدبیر و امید پرداخت.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، علی رضا رشیدیان در این برنامه گفت: مجموعه  معضلات شرکت سرمایه گذاری پدیده با گستردگی زیاد و هفت موسسه مالی و اعتباری و صندوق قرض الحسنه بحرانی، طی دولت تدبیر و امید در استان در سایه همکاری و مشارکت همه بخش ها به سرانجام رسید.

وی افزود: شرکت پدیده که با حجم گسترده از مشکلات قانونی و مطالبات گسترده به این دولت رسیده بود، امروز تقریبا تمامی مسائل آن حل شده است و مشکل نهایی آن با شورای عالی شهرسازی که بر سر ارتفاع سازه اصلی آن بود نیز مرتفع شد و مقرر گردید در 32 طبقه این سازه احداث و موضوع مصوب و ابلاغ شد.

استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه این شرکت سهامی خاص از سویی اقدام به عرضه سهام به صورت عام کرده بود؛ سهام متعلق به شرکتی که دارایی هم نداشت، اظهار داشت: با تمهیدات و اقدامات قانونی و همکاری دستگاه قضایی این مال به سهامداران اصلی بازگشت و چرخه سهام این شرکت که پیش از آن 22 درصد متعلق به مردم و 80 درصد  مربوط به تعداد محدودی سهامدار خاص بود که امروز 80 سهام در اختیار مردم بوده و 20 درصد باقیمانده در اختیار شرکت ابنیه، و در نهایت متعلق به مردم است.

رشیدیان عنوان کرد: طی این مدت تلاش شد مشکلات قانونی پروژه پدیده در بحث تملک و دریافت موافقت های اصولی و مجوزهای ساخت وساز هم با نهادهای و دستگاه های قانونی حل شود که وقت و توان و انرژی زیادی از استان و کشور را درگیر کرد.

 به گفته وی، امروز همه مشکلات قانونی پدیده حل شده، برای تبادل سهام مصوبه بورس، مصوبه شورای عالی شهرسازی جهت سازه اصلی و موافقت بانک مرکزی برای تشکیل کنسرسیوم بانکی برای اعطای پنج هزار میلیارد ریال تسهیلات با کارگزاری بانک صادرات به این موسسه دریافت شد.

استاندار خراسان رضوی گفت: هم اکنون قسط اول این تسهیلات به پدیده پرداخت شده  و فعالیت خود را از سر گرفته به گونه ای که در این راستا 19 مشاور و پیمانکار و  700  نفر در این پروژه مشغول به کار هستند..

 رشیدیان از فعال شدن مرکزی تجاری پدیده در کیش هم طی توافق با منطقه آزاد کیش خبر داد و افزود: امروز در پروژه پدیده شاندیز با راه اندازی اتاق مبادلات سهام 2.5 میلیون سهام به ارزش حدود 25 میلیارد ریال جابه جا شده است .

 وی فعالیت و تحرک جدیدی که در پروژه پدیده ایجاد شده است را عاملی برای افزایش قیمت سهام که در شروع مبادلات به سه هزار ریال رسیده بود دانست و گفت: هم اکنون ارزش هر سهم به قیمت 13 هزار و 780 ریال افزایش یافته است.

استاندار خراسان رضوی عنوان کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی بورس دارندگان سهام می توانند نسبت به مبادله سهام خود در اتاق مبادلات سهام اقدام کنند .

 رشیدیان تصریح کرد: با استمرار این روند، پیش بینی می شود برخی از طرح های تفریحی و تجاری پروژه پدیده به زودی افتتاح شود .

 وی با اشاره به حدود  130 هزار سهامدار در این پروژه عنوان کرد: تکمیل و به سرانجام رساندن این پروژه با این تعداد سهامدار ممکن نیست از این رو با تعدادی از  موسسات بزرگ مذاکراتی شده تا  سهام خرد خریداری شده و با سهامداران کمتر  این مجموعه به پایان برسد.

رشیدیان در ادامه با بیان اینکه  پروژه پدیده تنها مشکل در این حوزه نبود بلکه موسسات مالی و اعتباری و قرض الحسنه از جمله میزان خود چالش جدی را در شروع دولت یازدهم برای استان ایجاد کرد، افزود : مجموعه هایی که با مجوز موسسه قرض الحسنه و تعاونی کارمندان و غیره فعال شدند و بعد دامنه کار خود را بسیار گسترده  و مردم را دچار مشکلات جدی کردند.

استاندار خراسان رضوی مساله میزان را نخستین بحران موسسه مالی و اعتباری دانست که با 970 هزار حساب و 34 هزار میلیارد ریال مطالبات مردم و یک هزار کارمند در این دولت در استان نمود یافت.

به گفته وی، معضل این موسسه با همکاری دادگستری استان، بانک مرکزی و صادرات جمع شد و در حال حاضر، تنها  بخشی مطالبات مربوطه بین بانک صادرات و سازمان امور مالیاتی و بانک مرکزی باقیمانده که با تلاش ما در استان و دستگاه قضایی در  حال حل و فصل است.

وی با اشاره به 6 موسسه دیگر که 4 مورد آن از جمله فرشتگان، بدر توس، الزهرا و پیوند به مرکزیت خراسان رضوی بود، اظهار کرد: تمامی آنها در موسسه مالی و اعتباری به نام کاسپین ادغام شدند و از حساب های موسسه فر شتگان تاکنون تا سقف 2 میلیارد ریال مطالبات مردم پرداخت شده است.

 استاندار خراسان رضوی حجم پرداختی را تا کنون سه هزار میلیارد ریال عنوان و ذکر کرد:630 هزار سپرده نیز طی این مدت از این موسسه تعیین تکلیف شده است.

 رشیدیان با بیان این که در موضوع بحران موسسه الزهرا (س) هم هفته قبل پرداخت ها به روش پلکانی آغاز شده است؛ گفت: رقم پرداختی در این موسسه تا کنون155 میلیارد ریال بوده و مابقی هم با همین روند پرداخت می شود ضمن آنکه  17 هزار و 175 حساب در این روند تعیین تکلیف شده است.

وی با بیان اینکه مشکل  موسسه پیوند هم در حال پیگیری است، گفت: این مجموعه مشکلاتی دارد که با دبیر کل بانک مرکزی در این راستا مذاکراتی انجام شده و  امید است از  هفته آتی گشایشی در حل این مساله ایجاد شود.

استاندار خراسان رضوی در زمینه مساله موسسه بدر توس هم عنوان کرد: حساب های کمتر از 200 میلیون ریال آن به موسسه کاسپین منتقل شده و امید است به سطح پرداختی سایر موسسات برسیم و مشکل  موسسه افضل توس هم پیگیری شده و تا کنون سپرده ها تا یک میلیارد ریال پرداخت شده است.

رشیدیان با بیان اینکه 98 درصد سپرده های موسسه وحدت  تا سقف یک میلیارد ریال تعیین تکلیف شده و 9 هزار و 720 حساب دیگر باقی مانده که تلاش می شود تعیین تکلیف شود.

وی با تاکید بر اینکه  برای هر یک از این موسسات تصمیمی گیری خاصی شد و اموال و دارایی آنها احصا و بانک مرکزی با تعیین خط اعتباری تلاش نمود برای حل مشکل مردم به آنها کمک نماید گفت : برخی انتظار دارند دولت مبالغ این سپرده ها را پرداخت کند در حالی که منابع اعتباری کشور در قالب  ردیف ها و بودجه های مشخص  مشمول قوانینی است که در مجلس تعیین و مصوب وابلاغ می شود.

 استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: بانک مرکزی هم پول های موجود در بانک ها را که سپرده ها مردم است و نمی تواند بدون حساب و کتاب هزینه کند اما برای کمک به مردم دچار مشکل در این موسسات خط اعتباری ویژه تعیین کرد تا زمانی که   اموال و املاک این موسسات  به نقدینگی تبدیل شود برای عبور از بحران به آنها کمک  کند.

نماینده عالی دولت در خراسان رضوی در ادامه با اشاره به صدمات بحران های این موسسات گفت: در حل این معضلات تلاش شد سرمایه اجتماعی حفظ شود .

وی به منظور پیشگیری از بروز موارد مشابه هم تصریح کرد: به طور قطع ما و تمامی دستگاه های نظارتی و بانک مرکزی با حساسیت این موضوعات را دنبال کرده و از فعالیت موسسات غیر مجاز جلوگیری می شود ضمن آنکه به مردم هم اطلاع رسانی و آگاهی بخشی انجام می شود.

وی در راستای این آگاهی بخشی برگزاری دومین نمایشگاه بورس بیمه و بانک را در استان طی دو سال اخیر از جمله اقدامات دانست .

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز