عبور از کم‌آبی در اردبیل با اجرای طرح‌های آبخیزداری امکان‌پذیر است

۱۳۹۶/۱۰/۲۷ - ۱۳:۰۹:۲۹
کد خبر: ۶۶۴۰۱۶
عبور از کم‌آبی در اردبیل با اجرای طرح‌های آبخیزداری امکان‌پذیر است
معاون آبخیزداری امور مراتع و بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: عبور از بحران کم‌آبی و بی‌آبی در استان اردبیل با توسعه اجرای طرح‌های آبخوان‌داری و آبخیزداری امکان‌پذیر است.

به گزارش برنا،احمد ابراهیم‌زاده پیش از ظهر امروز در جلسه بررسی حفاظت از مراتع در اردبیل اظهار داشت: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان به عضویت کارگروه‌های طرح صیانت از منابع آب معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل در آمده است.

وی افزود: با توجه به تعدد مراجع تصمیم‌گیری در حوزه اراضی و امور آب لزوم تشکیل کارگروه‌های یاد شده ضروری به نظر می‌رسید و عضویت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در کارگروه باز چرخانی منابع آب و کارگروه مدیریت و بهینه‌سازی مصرف آب و کارگروه اطلاع‌رسانی و فرهنگسازی  با محوریت منابع طبیعی می‌تواند بیش از پیش در رسیدن مطلوب و پایدار به طرح صیانت از منابع آب استان نقش کلیدی و کارگشا ایفا کند.

معاون آبخیزداری امور مراتع  و بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان اردبیل گفت: در راستای تبیین وظایف کارگروه‌های طرح صیانت از منابع آب با توجه به بحران آب شیرین و پدیده بیابان‌زایی در کشور و منطقه اقدامات آبخیزداری و آبخوانداری می‌تواند عوامل ناپایدار در طبیعت را مهار کند.

ابراهیم‌زاده بیان کرد: آبخیزداری  برنامه‌ریزی مستمر و اجرای اقدام‌‌های لازم برای مدیریت منابع حوزه‌های آبخیز اعم از طبیعی، کشاورزی، اقتصادی و انسانی بدون ایجاد اثرات منفی در منابع آب و خاک بوده و با عمل به آنها می‌توان شاهد رشد و شکوفایی در تولید آب استان بود.

وی تصریح کرد: با توجه به آسیب‌های ناشی از مصرف بی رویه منابع آب زیرزمینی و به خطر افتادن امنیت اقتصادی و سیاسی مهاجرت و حاشیه نشینی روستائیان می‌توان با اجرای عملیات آبخوان‌داری و مهار و نفوذ سیلاب و تغذیه مصنوعی سفره‌های زیرزمینی بخش عظیمی از مشکلات مطرح شده را کاست و در این زمینه نقش حساس تولید آب را نیز بر عهده گرفت چرا که الان جلوگیری از فرسایش خاک و عبور از  معضل کم‌آبی یکی از مطالبات عمومی است.

 

نظر شما