مدیر شرکت آبفای اسدآباد مطرح کرد :

افزایش فسفات و سولفات در آب برخی روستاهای استان

۱۳۹۶/۱۲/۱۹ - ۱۵:۳۳:۵۰
کد خبر: ۶۶۴۰۵۶
افزایش فسفات و سولفات در آب برخی روستاهای استان
مدیر شرکت آب و فاضلاب روستایی اسدآباد اعلام کرد: متوجه افزایش آیتم‌هایی چون افزایش فسفات و کراتین سولفات در آب برخی روستاها از جمله نعمت‌آباد و آهوتپه شده‌ایم.

به گزارش خبرگزاری برنا ؛ احد احدی‌اکمل در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان اسدآباد، تأکید کرد: در صورت عدم مدیریت منابع آبی در سال‌های آینده با مشکل تأمین آب در شهرستان مواجه خواهیم شد و به طور قطع این امر در مهاجرت مردم از روستاها تأثیرگذار است.

وی اضافه کرد: کاهش سطح آب‌های زیرزمینی موجب مشکل کمی و کیفی منابع آبی شده و حتی از نظر کیفی با آنالیزهای 6 ماه یک‌بار متوجه افزایش اکثر آیتم‌هایی چون افزایش فسفات و کراتین سولفات در آب برخی روستاها از جمله نعمت‌آباد و آهوتپه شده‌ایم که با چنین روندی در سال‌های آینده نیازمند تصفیه خواهد بود .

احدی‌اکمل با بیان اینکه افت آب‌های زیرزمینی در دشت اسدآباد موجب آن شده که در برخی روستاها دیگر حفر چاه جدید پاسخگو نباشد، یادآور شد: در 15 سال گذشته 45 حلقه چاه حوزه آب و فاضلاب روستایی شهرستان را به علت رانش و افت آب‌های زیرزمینی از دست داده‍‌ایم و اگر در حوزه آب کوتاهی کنیم فرزندان و آیندگان با مشکل مواجه خواهند شد .

معاون فرماندار شهرستان اسدآباد نیز با اعلام اینکه دشت اسدآباد منطقه ممنوعه بحرانی شد، اظهار کرد: باید با فرهنگ‌سازی لازم کشاورزان را به اصلاح الگوی کشت و بهینه‌سازی مصرف آب در بخش کشاورزی از طریق سیستم‌های آبیاری نوین تشویق و ترغیب کرد .

یزدان آزرمی با اشاره به پساب تصفیه‌خانه فاضلاب شهر اسدآباد افزود: با راهکارهای مناسب می‌توان نسبت به استفاده از پساب تصفیه‌خانه فاضلاب شهر که در دشت دربند رها شده، از طریق کمیته کارشناسی در راستای آبیاری فضای سبز شهر اقدام کرد .

آزرمی در ادامه از نصب 750 کنتور هوشمند بر روی چاه‌های کشاورزی این شهرستان خبر داد و گفت: باید در راستای حفظ منابع آبی و سفره‌های زیرزمینی به دغدغه‌مندی رسیده و این امر جزء اولویت‌ها برای مردم، جامعه و کشاورزان باشد .

وی با اشاره به برخی چاه‌های غیرمجاز در دشت اسدآباد خاطرنشان کرد: از طریق بحشداران با کمک دهیاران و شوراها می‌توان این چاه‌ها را در سطح روستاها شناسایی و نیز چاه‌های مسدود شده را پایش کرد .

مدیر امور آب شهرستان اسدآباد نیز با اشاره به 1680 حلقه چاه مجاز در سطح دشت این منطقه تصریح کرد: در حال حاضر 17 حلقه چاه غیرمجاز در سطح شهرستان وجود دارد که باید نسبت به مسدود ساختن این چاه‌ها اقدام کرد .

ترابیان با اشاره به اینکه تا کنون در شهرستان اسدآباد 205 حلقه چاه غیرمجاز مسدود شده و 48 حلقه چاه فاقد پروانه هستند، اظهار کرد: امسال 8000 مترمکعب در زمینه استفاده از منابع آبی دشت اسدآباد صرفه‌جویی داشته‌ایم.

 

نظر شما
پرونده ویژه