در دیدار رییس سازمان امور اراضی کشور با استاندار بررسی شد؛

انتقال میدان میوه و تره بار قزوین به اراضی شهرک دانش

۱۳۹۶/۱۱/۰۱ - ۱۳:۱۲:۱۶
کد خبر: ۶۶۵۶۹۷
انتقال میدان میوه و تره بار قزوین به اراضی شهرک دانش
در دیدار رییس سازمان امور اراضی کشور با استاندار در خصوص احداث میدان جدید میوه و تره بار قزوین در اراضی شهرک دانش بحث و گفت و گو شد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین، "علیرضا اورنگی" در دیدار با استاندار قزوین با اشاره به طرح مورد نظر شهرداری قزوین برای انتقال میدان میوه و تربار از مکان فعلی به 20هکتار از اراضی بیرون شهر، افزود: برای جلوگیری از ورود دستگاه های نظارتی به طرح احداث میدان جدید تره بار قزوین باید این طرح مسیر قانونی کمیسیون ماده یک تبصره یک را سپری کند.

وی همچنین یادآور شد: با توجه به مشکلاتی که در آیین نامه تغییر کاربری اراضی کشاورزی به وجود آمده بود، آیین نامه اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغها ابلاغ شده است.

اورنگی همچنین گفت: آیین نامه سابق طرح های تملک دارایی و سرمایه ای و طرح های عام المنفعه و خدمات عمومی را از پرداخت عوارض معاف کرده بود که این مساله ورود دستگاه های نظارتی و بعضی مشکلات را موجب شده بود. رییس سازمان امور اراضی کشور گفت: برای معافیت از پرداخت عوارض نیز می توان با الحاق این مجموعه به شهرک دانش اقدام کرد.

وی افزود: میادین میوه و تره بار و آرامستان ها از پرداخت عوارض معاف شده اند اما باید از کمیسیون تبصره یک ماد یک مجوزهای لازم را دریافت کنند.

این مسئول ادامه داد: حتی اصلاح، بازنگری و الحاق در طرح های توسعه شهری، طرح هادی شهری و هادی روستایی از مسیر کمیسیون تبصره یک ماده یک عبور می کنند و در صورت تصویب از عوارض معاف می شوند.

وی با اشاره به طرح اولیه احداث میدان میوه تره بار قزوین در 180هکتار زمین و سپس کاهش آن به میزان 20هکتار، ادامه داد: اگر ضرورت اختصاص 20هکتار اراضی برای احداث میدان جدید میوه تره بار قزوین مورد تصویب قرار بگیرد باید قید شود که مابقی مساحت در نظر گرفته شده در این طرح به عنوان یک پارک عمومی است و تا 20سال هرنوع فعالیت در آن ممکن نباشد.

وی همچنین با اشاره به طرح احداث شهرک ایرانخودرو در استان قزوین نیز گفت: در مورد این طرح ما بر تصمیم قبلی خود مبنی بر واگذاری 200هکتار مصر هستیم اما دستگاه های نظارتی به این موضوع وارد شده اند.

اورنگی افزود: به سرمایه گذار این طرح توصیه می کنیم برای حل مشکل به کمیته سرمایه گذاری کشور مراجعه کند.

وی همچنین گفت: قزوین در مقایسه با سایر مراکز استان ها با وجود تعیین ضوابط و استاندارد های شورای عالی معماری و شهرسازی بیشترین اجرای طرح ها را در حریم نسبت به محدوده شهر در کشور دارد.

این مسوول با بیان اینکه چون احساس کردیم حاصل خیزترین اراضی کشور به مرور از میان می رود گزارشی از وضعیت طرح های شهری کشور در 24شهر برای حریم شهرها و محدوده شهرها تهیه شده است، افزود: با توجه به این گزارش قزوین بیشترین میزان اجرای طرح های امور اراضی در حریم شهرها را نسبت به سایر استان های کشور داشته است.

استاندار قزوین نیز در این دیدار با اشاره به قوانین و مقررات مربوط به ممنوعیت ساخت و ساز در اراضی کشاورزی و موارد استثنا در این زمینه، گفت: تاکنون درخواست های زیادی برای طرح های مختلف سرمایه گذاری و مسکونی در حاشیه های شهر قزوین وجود دارد که نیازمند بررسی و کارشناسی بیشتری هستند.

عبدالمحمد زاهدی افزود: به عنوان نمونه تعاونی واحدهای مسکونی جانبازان و تعاونی شهرک سینا قبلا از کارگروه زیربنایی تاییدیه داشته اند اما بعد از مدتها با مشکلاتی مواجه شده اند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین نیز در این نشست گفت: 180هکتار زمین در گذشته برای احداث میدان تره بار شهرقزوین تملک شده و با مصوبه کارگروه زیربنایی نسبت به صدور 600سند منگوله دار تفکیکی نیز اقدام شده است.

علی فرخزاد با بیان اینکه یک بخش این اراضی در حاشیه باغ ها و یک بخش در حاشیه آزادراه قزوین-رشت و قزوین-زنجان قرار دارد، اظهار کرد: قصد نداریم تمامی 180 هکتار اراضی تملک شده را واگذار کنیم.

وی با بیان اینکه تاکنون حدود یک هزار حکم تخریب ساخت و سازهای غیر مجاز در اراضی کشاورزی در استان صادر شده است، افزود: چون قزوین در ساخت و سازهای غیر مجاز مستعد است، صادر نکردن مجوزها در برخی موارد ممکن است به ساخت و سازهای غیر مجاز در اراضی کشاورزی منجر شود.

فرخزاد با اشاره به پیشنهادهایی برای جایگزینی زمین مورد نظر برای احداث میدان تره بار، افزود: باید در نظر گرفت غرفه داران میدان میوه تره بار به جای دور نمی روند و ما تجربه انتقال میدان تره بار به خارج از شهر را در تاکستان داریم که هم اکنون به تعمیرگاه تبدیل شده است.

وی افزود: با اراضی پیشنهادی بالای آزادراه قزوین-زنجان برای احداث میدان جدید میوه و تره بار قزوین نیز موافق نیستیم چون این مکان زمین های مستعد شهرسازی و ذخیره شهر قزوین برای آینده هستند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین افزود: با توجه به مشکلات یاد شده 180هکتار را به 20هکتار کاهش داده ایم و به نظر ما بهترین مکان برای احداث میدان تره بار شهر قزوین همین زمین در نظر گرفته شده است.

وی افزود: می توان این طرح را به عنوان الحاقی شهرک ناحیه منفصل دانش در کمیسیون تبصره یک ماده یک مطرح کرد تا از پرداخت عوارض نیز معاف شود.

شهردار قزوین نیز در این دیدار گفت: میدان میوه و تربار فعلی با 200غرفه ازدحام زیادی را در ورودی شهر قزوین ایجاد کرده است.

علی صفری افزود: حفظ باغ های سنتی که برند شهر قزوین به شمار می روند از وظایف مهم ماست و بالای آزادراه قزوین-زنجان ذخیره شهری است بنابراین نمی توانیم طرح احداث میدان تره بار را جابه جا کنیم.

وی اضافه کرد: شهرداری قزوین همه مصوبات قانونی را برای احداث میدان تره بار در اراضی یاد شده در نظر گرفته است چرا که باید این موضوع را به نتیجه لازم برسانیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز