استاندار گلستان :

نوروز ۹۷ گلستان میزبان ۳۰جشنواره فرهنگ و اقتصاد روستا به همراه ۱۰دهکده گردشگری است

۱۳۹۶/۱۱/۰۲ - ۱۴:۴۷:۳۲
کد خبر: ۶۶۶۳۵۰
نوروز ۹۷ گلستان میزبان ۳۰جشنواره فرهنگ و اقتصاد روستا به همراه ۱۰دهکده گردشگری است
استاندار گلستان گفت: برگزاری جشنواره های فرهنگ و اقتصاد روستا و راه اندازی دهکده های گردشگری در نوروز 97 و در راستای معرفی بیشتر جاذبه های طبیعی و تاریخی مناطق روستایی استان و جذب مسافر مد نظر باشد.

به گزارش خبرگزاری برنا از استانداری، سید مناف هاشمی از دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خواست برنامه ریزی لازم را برای برگزاری و اجرایی کردن این طرح ها انجام دهد.

وی اظهار کرد: با توجه به در پیش بودن ایام نوروز و حضور گردشگران و مسافران در استان و قرار داشتن بخشی از جاذبه های طبیعی، فرهنگی و تاریخی استان در محدوده روستاها، این دفتر موظف است با جلب همکاری نهادهای ذیربط از هم اکنون برنامه ریزی لازم برای استفاده ازاین فرصت و معرفی روستاهای استان به گردشگران را داشته باشد.

استاندار گلستان افزود: برگزاری 30 جشنواره فرهنگ و اقتصاد در روستاها طی ایام نوروز با هدف معرفی شاخصه های فرهنگی روستاها اعم‌ از آداب و رسوم، بازی های بومی محلی، موسیقی سنتی، غذاهای محلی، گویش و نیز معرفی توانمندی ها و ظرفیت های اقتصادی روستاها مدنظر قرار گیرد.

وی تاکید کرد که در هر روز از ایام نوروز باید شاهد برگزاری دو جشنواره در دو روستای گردشگری گلستان باشیم.

هاشمی افزود: خروجی این جشنواره ها باید ایجاد نشاط اجتماعی، همگرایی مردمی، جلوگیری از فراموشی فرهنگ اصیل روستایی و احیای سنت های نیک آن و تلاش در جهت سوق دادن گردشگران به سوی روستاها باشد.

به گفته وی؛ دفتر امور روستایی و شوراها در این مسیر از ظرفیت و توان همه دستگاهها و مجموعه ها اعم از اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، فرمانداری ها، بخشداری ها، دهیاری ها، شوراهای روستایی و فعالان اجتماعی استفاده کند.

استاندار گلستان یادآور شد: راه اندازی 10 دهکده گردشگری در مسیرهای تردد گردشگران طی ایام‌ نوروز با پراکنش جغرافیایی و فرهنگی مناسب جهت معرفی معماری روستایی استان، شاخصه های فرهنگی روستاها و معرفی محصولات روستایی از دیگر برنامه های مد نظر است.

وی گفت: هر چند که پاکسازی و زیباسازی روستاها باید در کلیه ایام مورد توجه مسئولان شهرستان ها و بخش ها و به تبع آن دهیاری ها و شوراهای اسلامی باشد ،لیکن انتظار است در اسفند ماه و پیش از فرا رسیدن نوروز 97 شاهد اجرای طرح ضربتی زیباسازی و پاکسازی روستاهای گلستان باشیم.

هاشمی ؛خواستار تهیه شیوه نامه اجرایی مناسب این برنامه ها از سوی دفتر امور روستایی و شوراها استانداری و ابلاغ آن به فرمانداری ها و بخشداری ها جهت نظام مند شدن فعالیت ها در این راستا شد.

وی همچنین با اشاره به برگزاری نمایشگاه توانمندی های روستاییان و عشایر کشور طی نیمه اسفند در نمایشگاه بین المللی تهران از سوی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری خطاب به مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری گفت: استان گلستان باید قدرتمندانه و با دست پر در نمایشگاه شرکت کند و دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری از هم اکنون برنامه ریزی لازم را جهت معرفی موثر ظرفیت های روستاهای استان گلستان چه از لحاظ فرهنگی و چه اقتصادی با همکاری سایر نهادهای ذیربط در این جشنواره بزرگ داشته باشد.

استان مرزی و شمالی گلستان یک میلیون و 869 هزار نفر جمعیت دارد که از اقوام و مذاهب مختلف با آداب و رسوم، سنت ها و صنایع دستی خاص هستند، مردم این استان در 30 شهر و 1075 روستا زندگی می کنند.

این استان بین دو قطب گردشگری شمال و زیارتی مشهد واقع شده و در ایام نوروز و تعطیلات مختلف پذیرای گردشگرانی از نقاط مختلف کشور است.

 

نظر شما