استاندار خراسان رضوی:

ایجاد اشتغال با محوریت دانش آموختگان دانشگاهی از اهم اقدامات استان است

۱۳۹۶/۱۱/۰۷ - ۱۲:۳۰:۳۴
کد خبر: ۶۶۸۴۶۰
ایجاد اشتغال با محوریت دانش آموختگان دانشگاهی از اهم اقدامات استان است
مدیر عامل بانک قرض الحسنه رسالت کشور با استاندار خراسان رضوی دیدار کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، علی رضا رشیدیان با بیان این که امروز بزرگترین مساله اشتغال استان در حوزه دانش آموختگان دانشگاهی است، افزود: در این راستا تلاش بر تمرکز ایجاد شغل برای این جمعیت 148 هزار نفری استان محور عمل است.

وی گفت: موضوع اقتصاد مقاومتی با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری طی سال های اخیر در استان همانند کشور بر محوریت ایجاد اشتغال و تولید در سایه همت و تلاش همه بخش ها اعم از دولتی و خصوصی و عمومی در دست پیگیری است.

استاندار خراسان رضوی با اشاره به طرح شبکه کار آفرینی اجتماعی بانک رسالت که به صورت پایلوت در کرمان اجرایی شده است، اظهار داشت: در این طرح با توجه به شرایط و ظرفیت های استان نیاز است تغییراتی ایجاد شود و این طرح با تمرکز بر حوزه دانش آموختگان دانشگاهی اعم از شهری و روستایی و محروم پراکنده اند شکل گیرد.

رشیدیان با بیان اینکه بزرگترین موضوع ما اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی است، گفت: در این راستا نشست ها و جلساتی را با مجمع روسای دانشگاه های استان که از حدود دو سال قبل فعال شده اند در کنار پیگیری معضلات، با راه اندازی کارگروهی برای اشتغال دانش آموختگان داشته و پیگیری ها در این حوزه در حال انجام است.

وی با تاکید بر این که مراکز آموزش عالی با شعار تبدیل به دانشگاه های کارآفرین نمی شوند، اظهار کرد: طی این تعامل با دانشگاه ها مقرر شد، آمار بیکاران خود را احصا و رشته ها تحصیلی و تخصصی شان را مشخص کرده و در این راستا نسبت به ایجاد اشتغال برای آنان با بررسی ظرفیت های موجود ورود کنند.

استاندار خراسان رضوی با تاکید بر اینکه در استان ظرفیت ها و زمینه های اشتغال و امکانات لازم برای آن بسیار زیاد است، افزود: حوزه کشت های گلخانه ای و بوم گردی و گردشگری با توجه به فرصت های بالقوه بسیار از جمله ظرفیت های طبیعی و تاریخی و گردشگری فراوان و 28 میلیون زائر سالانه از جمله این نقاط قوت است.

رشیدیان با تاکید بر اینکه جاذبه های بوم گردی استان را باید تقویت کرد، خواستار ورود بانک قرض الحسنه رسالت در قالب شبکه اجتماعی کارآفرینی و حمایت از اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی در استان به ویژه مناطق محروم و روستایی شد.

رشیدیان ادامه داد: در بخش کشاورزی هم امروز فقط در حوزه دامی 14 میلیون دام در استان وجود دارد که بزرگترین مجموعه دامی کشور با سهم قابل توجه از تولید کشور در اختیار استان می باشد و این حوزه خود ظرفیت خوبی برای کارآفرینی دانش آموختگان است.

 مدیر عامل بانک قرض الحسنه رسالت کشور هم در این نشست گفت: مشکل کشور کمبود بانک نیست بلکه تعداد زیاد موسسات مالی است که باید در این حوزه برنامه ریزی و مدیریت شود.

محمد حسین حسین زاده افزود: رویکرد ما در این بانک با محوریت قرض الحسنه و بانکداری اسلامی  ،مبنتنی برارائه خدمات شرعی، ارزان و آسان است چنانکه امروز 94 درصد از 5 میلیون سپرده گذار ما ، سپرده هایی کمتر از100 میلیون ریال است و طی دو سال اخیر دو میلیون فقره وام با متوسط 110 میلیون ریال اعطا کرده ایم باکارمزد دو درصد است.

وی تصریح کرد: همچنین برنامه ریزی شده تا سال 1400 هیچ شعبه ای در کشور نداشته باشیم و مردم برای دریافت خدمات نیازی به خروج از منزل و محل کار نداشته باشند و خدمات به صورت الکترونیکی در اختیارشان قرار می گیرد.

وی اظهار کرد: در بحث اعطای وام آسان سامانه اعتبار سنجی را فعال کرده ایم و از ابتدای امسال هم تا کنون 200 هزار نفر اعتبار سنجی شده اند و فقط با قرارداد وام اعطا می شود که تا کنون 9 هزار میلیارد ریال وام پرداخت شده و زیر یک در هزار مورد معوق داریم .

 وی با تاکید بر اینکه تلاش ما بر آن است در آینده یک بانک حرفه ای قرض الحسنه حامی مردم داشته باشیم، اظهار کرد : در بحث اشتغال خرد ،اجتماعی و قرض الحسنه در حوزه کارآفرینی ورود یافتیم و ماحصل آن منتج به شکل گیری شبکه کارآفرینی اجتماعی رسالت متشکل از 5 عضو شامل یک تشکل مردم نهاد فعال در این حوزه ، دانشگاه صنعتی شریف و مرکز پردازش اطلاعات مالی بانک و گروه ثمین وبانک رسالت فعال شد.

حسین زاده افزود : در این راستا با محوریت کسب و کارهای خرد و خانگی درروستاها و شهرهای خرد و کوچک در رشته هایی که در کمیسیون تخصصی خود به آن رسیده ایم برآن  متمرکز شده و در کرمان به صورت پایلوت اجرایی کردیم و مدل الگوی توسعه کارآفرینی اجتماعی رسالت استخراج شد.

وی با بیان اینکه به هیچ عنوان دنبال منابع دولتی نیستیم و مردم با حساب خود کار کنند و بر اساس عملکرد حساب به آنان وام می پردازیم ، افزود: وام ها  قرض الحسنه و از 100 تا 300 میلیون ریال و بر اساس ضوابط بانک و اختصاص به مشاغل خانگی دارد و می توانیم در شهرهای کوچک ومناطق روستایی به تناسب محورهای تخصصی مورد نظر طرح کارآفرینی به دانش آموختگان دانشگاهی هم این طرح را توسعه دهیم .

 وی افزود: طرح های بوم گردی در کنار سایر موضوعات با توجه به ظرفیت های خراسان رضوی مورد توجه ماست و در قالب طرح کارآفرینی احتماذعی رسالت دنبال می کنیم.

وی آمادگی این مجموعه را برای شروع این طرح به صورت آزمایشی در یکی از مناطق استان اعلام کرد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز