کاهش قابل توجه پرندگان مهاجر

۱۳۹۶/۱۱/۱۱ - ۱۲:۲۵:۴۳
کد خبر: ۶۷۰۶۵۵
کاهش قابل توجه پرندگان مهاجر
4000 پرنده مهاجر در کرمانشاه سرشماری شد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ حدود چهار هزار قطعه پرنده مهاجر در استان سرشماری شد که متاسفانه جمعیت پرندگان مهاجر به دلیل خشکسالی‌های اخیر نسبت به سال‌های گذشته بسیار کم شده است.

جعفر حاصلی رئیس اداره نظارت بر حیات وحش محیط زیست استان کرمانشاه با بیان مطلب بالا، افزود: سرشماری پرندگان مهاجر در 21 سایت استان کرمانشاه که از حدود یک ماه قبل آغاز شده بود، پایان یافت و در این مدت حدود چهار هزار قطعه پرنده را سرشماری کردیم.

وی ادامه داد: متاسفانه تعداد پرندگان مهاجر امسال بسیار کم شده بود و این میزان در سال‌های گذشته که وضعیت منابع آبی خوب بود، به 9 هزار قطعه هم می‌رسید.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحیش محیط زیست استان کرمانشاه گفت: خشکسالی عمده‌ترین دلیل کاهش مهاجرت پرندگان است و عمده پرندگان مهاجر آبزی و کنارآبزی هستند و در جایی که خشکسالی باشد، فرود نمی‌آیند.

حاصلی ادامه داد: این کاهش فرود پرندگان مهاجر فقط مختص به استان کرمانشاه نیست و در تمام مناطق کشور که خشکسالی داشته‌ایم، وجود دارد.

وی افزود: بیشترین کاهش نیز مربوط به تالاب "هشیلان" به عنوان محل اصلی فرود پرندگان مهاجر در کرمانشاه است که این تالاب سالانه میزبان حدود چهار تا پنج هزار پرنده مهاجر بود، اما امسال فقط 500 قطعه پرنده را در این تالاب سرشماری کردیم.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحیش محیط زیست استان کرمانشاه گفت: متاسفانه بخش‌های زیادی از تالاب هشیلان به دلیل خشکسالی‌های اخیر خشک شده و فقط دور تالاب و برخی حوضچه‌های اطراف آن آب دارد.

حاصلی ادامه داد: "سد سلیمانشاه" یکی دیگر از مراکز مهم فرود پرندگان مهاجر در کرمانشاه است.

 وی افزود: امسال وضعیت پرندگان در این سد خوب بود و حدود 1600قطعه پرنده را در این منطقه سرشماری کردیم که عمده آنها "سرسبز" بودند.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحیش محیط زیست استان کرمانشاه گفت: در سایر مناطق نیز "سرسبز"، "خوتکا"، انواع اردک و ... سرشماری شد.

حاصلی ادامه داد: هر سال سرشماری پرندگان مهاجر با هدف بررسی وضعیت آنها در دی ماه  انجام می‌شود.

وی افزود: مهاجرت پرندگان به منطقه ما تقریبا رو به پایان است.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز