مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان :

پنج پروژه بین المللی ترسیب کربن در خراسان جنوبی اجرا می شود

۱۳۹۷/۰۲/۰۲ - ۱۴:۳۳:۰۲
کد خبر: ۶۷۳۱۹۱
پنج پروژه بین المللی ترسیب کربن در خراسان جنوبی اجرا می شود
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: پنج پروژه بین المللی ترسیب کربن در شهرستان های نهبندان، طبس، بشرویه، فردوس و سرایان این استان اجرا می شود.

به گزارش خبرگزاری برنا ؛ علیرضا نصرآبادی در نشست با مردم و مسئولان بشرویه  گفت : ترسیب کربن به فرایند جذب دی اکسید کربن اضافی جو توسط اندام هوایی و زیرزمینی گیاهان مرتعی به منظور کاهش اثرات سوء پدیده گرمایش زمین گفته می شود، این پروژه بین المللی مبتنی بر توسعه پایدار روستایی، بهبود معیشت مردم محلی و نیز مدیریت مشارکتی منابع طبیعی است.

وی ادامه داد: خراسان جنوبی در سال های اخیر با اجرای پروژه های بین المللی ترسیب کربن، ایران را در ردیف کشورهای برتر دنیا در زمینه اجرای طرح های بین المللی در حوزه منابع طبیعی قرار داده است.

نصرآبادی با تاکید بر مشارکت و همفکری مردم در اجرای طرح های ترسیب کربن افزود: هدف از اجرای این پروژه ها افزایش، حفظ و توسعه پوشش گیاهی مناطق با کمک و همکاری مردم بومی هر منطقه است.

وی خراسان جنوبی را الگوی دیگر استان ها در اجرای طرح های ترسیب کربن خواند و اظهار کرد: خشکسالی های 20 ساله، بادهای 120 روزه و اراضی بیابانی همگی تهدیدی برای عرصه های منابع طبیعی استان هستند و امیدواریم با اجرای طرح های اصولی و هدفمند و جلب مشارکت مردمی از اثرات این تهدیدها تا حد زیادی کاسته شود.

نصرآبادی ادامه داد: برای جلوگیری از پدیده بیابان زایی، طرح و الگوهایی در دنیا توسط دفتر عمران سازمان ملل متحد (UNDP )، سازمان خوار و بار جهانی(FA0 ) با کمک صندوق تسهیلات جهانی زیست محیطی (GF ) اجرا می شود که نخستین پروژه در خراسان جنوبی اجرا شد.

وی اظهار کرد: در سال 2017 که ارزیابی های لازم از اجرای این پروژه ها صورت گرفت اجرای پروژه ترسیب کربن در سربیشه به عنوان یکی از 10پروژه موفق بین المللی در دنیا معرفی شد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: سه معضل اساسی که جوامع در سطح بین المللی در حوزه منابع طبیعی با آن روبه رو هستند خشکسالی، کم آبی و پدیده بیابانزایی است.

وی ادامه داد: سرانه عرصه های بیابانی ایران به ازای هر نفر چهار برابر متوسط سرانه بین المللی بوده و از طرفی سرانه فضای سبز برای هر ایرانی یک هشتم سرانه بین المللی است.

نصرآبادی اضافه کرد: خراسان جنوبی دومین استان بیابانی کشور است بر همین اساس شکنندگی ناشی از وجود پدیده های بیابانی در این استان بیشتر از دیگر استان هاست.

وی تاکید کرد: با توجه به شرایط اقلیمی و آب و هوایی موجود در استان، مقابله با پدیده تخریب سرزمین و بیابانزایی و همچنین کنترل سیلاب ها با هدف تقویت سفره های آب در اولویت اجرای طرح ها و سایر برنامه ها قرار دارد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی اظهار کرد: در استان به طور متوسط سالانه 700 میلیون متر مکعب رواناب وجود دارد که 70 میلیون متر مکعب آن کنترل و ذخیره شده و بقیه آن به دشت ها و کویر سرازیر می شود.

نصرآبادی تاکید کرد: باید شرایط به سمتی پیش برود که با توجه به اقلیم شکننده استان به سیلاب ها نه به چشم تهدید بلکه به دید فرصتی برای ذخیره آب و تقویت سفره های آب زیرزمینی نگاه شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز