مدیر نظارت و اعتبار بخشی امور درمان دانشگاه علوم پزشکی خبر داد :

جزییات کامل مرگ بحث‌ برانگیز سه بیمار در مراکز درمانی البرز

۱۳۹۶/۱۱/۱۷ - ۱۶:۴۴:۴۰
کد خبر: ۶۷۳۷۷۹
جزییات کامل مرگ بحث‌ برانگیز سه بیمار در مراکز درمانی البرز
‌مدیر نظارت و اعتبار بخشی امور درمان دانشگاه علوم پزشکی البرز در خصوص پرونده مرگ بحث برانگیز 3 بیماری که اخیراً در مراکز درمانی استان البرز فوت کرده‌اند، توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا ؛ دکتر علی کرد در خصوص مرگ یک کودک دو ساله در یکی از درمانگاه‌های فردیس گفت: ما از لحظه‌ای که مطلع شدیم بلافاصله تیم کارشناسی را تشکیل دادیم و بازدید اولیه‌ای از دو مرکز پارس و پارسیان فردیس که بیمار در دو زمان متفاوت به آنها مراجعه کرده بود، صورت گرفت.

‌مورد اول، مرگ بردیا 2 ساله در فردیس

کرد افزود: بعد از بازدید اولیه ضرورت پیدا کرد که مسئولین فنی و مدیران هر دو درمانگاه و حتی درمانگاه تامین اجتماعی که در کنار درمانگاه پارسیان است را دعوت کنیم، علاوه بر این‌ دو نفر از پزشکان  متخصص در حوزه اطفال و پزشکان معالجی که در دو درمانگاه، مریض را در دو نوبت ویزیت کرده بودند نیز دعوت شدند.

وی با بیان اینکه واقعه مرگ این کودک دلخراش و تاسف بار است، تصریح کرد: ما به خاطر اینکه بتوانیم به نتیجه درستی برسیم از طریق پزشکی قانونی تلفن پدر این کودک را گرفتیم و با خانواده کودک تماس برقرار کردیم.

مدیر نظارت و اعتباربخشی امور درمان دانشگاه علوم پزشکی البرز ادامه داد: پس از تماس ضمن ابراز همدردی با این خانواده‌ خواهش کردیم که به معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی مراجعه کنند تا اظهاراتشان را داشته باشیم و بدانیم که چه اتفاقی افتاده است.

وی افزود: پدر این کودک هم دعوت ما را قبول کردند و پس از مراجعه و  بیان اظهارات خود، شکایت آنان در سامانه ثبت شد و‌ بلافاصله بعد از آن یک جلسه اولیه و مقدماتی برگزار کردیم.

کرد خاطرنشان کرد: بعد از آن جلسه ضرورت پیدا کرد تا شخصاً 2 درمانگاه را از حیث نیروی انسانی، تجهیزات و فرایند کار مجدداً مورد بازدید قرار دهیم.

این مسئول با بیان اینکه بازدیدها انجام شده است، گفت: بعد از این بازدیدها، مسائل را جمع‌بندی خواهیم کرد و مداخلات خود را از حیث قانونی انجام خواهیم داد.

تشخیص قصور پزشکی در مرگ بردیا با محاکم قضایی و دادسرای انتظامی نظام پزشکی است

وی اضافه کرد: البته قضاوت نهایی منوط به ارجاع پرونده به دادسرای انتظامی نظام پزشکی و تشکیل کمیسیون‌های مربوطه است.

کرد ادامه داد: بنابراین قضاوت نهایی در مورد اینکه قصوری صورت گرفته یا خیر با مراجع و محاکم قضایی و نظریه پزشکی قانونی و دادسرای انتظامی نظام پزشکی است.

وی خاطرنشان کرد: این روال کار است ولی ما از حیث کارشناسی و بررسی‌های فنی و مسائلی که در ارتباط با نحوه رسیدگی به این بیمار رخ داده را خیلی دقیق، موشکافانه و با جزئیات بررسی خواهیم کرد و بعد از جمع‌بندی گزارش را برای اظهار نظر نهایی به مراجع قضایی و دادسرای انتظامی نظام پزشکی ارسال خواهیم کرد تا آنجا تصمیم‌گیری و تعیین تکلیف شود.

مدیر نظارت و اعتباربخشی امور درمان دانشگاه علوم پزشکی البرز تاکید کرد: در کل سعی بر این خواهد بود که تا حد امکان کاری شود که این اتفاقات در آینده تکرار نشود.

کرد در خصوص مدت 3 ماهه برای اعلام نتیجه کالبدشکافی نیز گفت: از پزشکی قانونی خواهش کردم با توجه به حساسیت پرونده این موضوع را فوق‌العاده پیگیری کنند.

وی افزود: بنابراین درست است که یک سری مسائل از نظر فنی مثلاً بررسی‌های سم شناسی در یک پرونده زمان می‌طلبد و از نظر فنی آن زمان مورد نیاز است، ولی از نظر تشریفات اداری این ممکن است در شرایط عادی به زمان پاسخگویی اضافه کند که ما از همکاران خواهش کردیم این پرونده را در اولویت قرار دهند.

کرد خاطرنشان کرد: طبیعتاً مسائلی طرح موضوع شده که باید بررسی شود و بعد از کارهای نمونه‌برداری در پزشکی قانونی باید منتظر نظر کارشناسی آنان باشیم چون در قضاوت نهایی بسیار اثرگذار و تعیین کننده خواهد بود.

این مسئول در  خصوص 2 مورد مرگ بحث برانگیز دیگر طی روزهای اخیر در مراکز درمانی استان البرز نیز توضیح داد: بیمارستان‌ها محل مراجعه بیمار است، بنابراین هیچ کس بدون مشکل به هیچ مرکز درمانی مراجعه نمی‌کند.

مورد دوم، مرگ یک کودک در بیمارستان ثارالله مهرشهر

کرد افزود: در مورد این 2 پرونده نیز اگرچه کسی برای ثبت شکایت به ما مراجعه نکرده ولی چون طبق دستورالعمل وزارت بهداشت موارد حاد باید به ستاد گزارش شود ما از این موضوع مطلع شده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: مورد اولی  که رخ داده یک بچه با مشکلات تنفسی به اورژانس بیمارستان ثارالله مهرشهر مراجعه کرده بود، وی بلافاصله در اورژانس بدون هیچ تعللی ویزیت و پرونده اورژانس برای او تشکیل، دستورات دارویی و مشاوره‌های لازم انجام شد و پس از ویزیت پزشک اورژانس توسط متخصص اطفال در اورژانس ویزیت شده و تحت نظر قرار می‌گیرد.

کرد اضافه کرد: پس از این اقدامات متاسفانه در کمال ناباوری و بدون  تزریق دارویی و انجام هرگونه مداخله درمانی، این بچه دچار مرگ ناگهانی می‌شود.

مدیر نظارت و اعتباربخشی امور درمان دانشگاه علوم پزشکی البرز اعلام کرد: این پرونده بلافاصله و در همان روز در کمیته مرگ و میر بیمارستان طرح و مورد بررسی قرار گرفته ‌و هنوز هم تحت بررسی است و برای همکاران ما جای سوال دارد و ممکن است پس از بررسی‌ها علت آن مشخص شود.

کرد تاکید کرد: این مورد نه در اثر مداخله درمانی بوده و نه تصمیم اشتباه  این بر اثر یک اتفاق غیرمنتظره رخ داده و برای کادر درمانی هم جای سوال داشته است.

مورد سوم، مرگ یک خانم 26 ساله در بیمارستان حضرت علی(ع) کرج

وی در ادامه اظهار کرد: مورد بعد در خصوص مرگ یک خانم 26 ساله  است که بر خلاف واقع گزارش‌هایی در فضای مجازی مطرح شده بود که رئیس بیمارستان نیز نسبت به آن شاکی شد چون موضوع وارونه گزارش شده بود و آن چیزی که رخ داده بود، به گونه‌ای دیگر منعکس شد.

کرد ادمه داد: این خانم با مشکلات تنفسی و تنگی نفس به اورژانس مراجعه می‌کند پس از مراجعه توسط پزشک اورژانس ویزیت و درخواست مشاوره می‌شود، بنابراین مشاوره تخصصی با متخصص عفونی ما انجام گرفته و سپس درخواست بستری می‌شود.

‌وی افزود: این بیمار توسط یک فرد ناشناس و بدون نسبت ‌به بیمارستان منتقل شده بود که این فرد نیز در کنار بیمار نمانده و بیمارستان را ترک کرده بود، علاوه بر این بیمار سابقه خوبی نداشته و معتاد بوده و گویا 3 بار هم سابقه اقدام به خودکشی داشته است.

این مسئول ادامه داد: بیمار روز بعد از بستری دچار مشکلات حاد تنفسی می‌شود، پس از اینکه ‌کادر بیهوشی و تخصصی بیمار را ویزیت می‌کنند، تشخیص می‌دهند که باید برای او لوله‌گذاری انجام شود و این کار نیز صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: اما ‌با توجه به اینکه در آن بیمارستان بخش مراقبت‌های ویژه نداریم، بیمار به بیمارستان حضرت علی(ع) عظیمیه منتقل و در بخش ویژه بستری می‌شود، ولی فردای آن روز به خاطر وخامت حال فوت می‌کند.

مدیر نظارت و اعتباربخشی امور درمان دانشگاه علوم پزشکی البرز خاطرنشان کرد: در فضای مجازی گفته بودند که تزریق داروی بیهوشی به این بیمار اشتباهی صورت گرفته است که خلاف واقع بود، در رسیدگی به این بیمار هیچ قصوری صورت نگرفته است.

وی افزود: اینکه به مرگ و میرها حساس باشیم خوب است اما اینکه خلاف واقع گفته شود به دور از انسانیت و وجدان است، ما باید در عین حساسیت باید دقت داشته باشیم  فضایی ایجاد نشود که نسبت به جامعه پزشکی بی‌اعتمادی ایجاد شود.

کرد یادآور شد: همکاران ما در مراکز درمانی زحمات زیادی می‌کشند و طبیعتاً بیمارستانی که در طول ماه بالای 15 هزار نفر را ویزیت می‌کند، اتفاق برای یک بیمار بدحال نباید خیلی دور از انتظار باشد کما اینکه کوتاهی در رسیدگی به بیمار قابل قبول نیست و ما به شدت با آن برخورد خواهیم کرد.

 

نظر شما