مدیرکل بهزیستی استان قزوین خبر داد؛

اجرای طرح غربالگری شنوایی در قزوین

۱۳۹۶/۱۱/۱۸ - ۱۴:۰۷:۱۹
کد خبر: ۶۷۴۲۴۲
اجرای طرح غربالگری شنوایی در قزوین
مدیرکل بهزیستی استان قزوین از اجرای طرح غربالگری شنوایی ویژه کودکان سه تا پنج سال در شهرستان قزوین و روستاهای تابعه خبر داد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین، "علیرضا وارثی" مدیرکل بهزیستی استان قزوین در مراسم افتتاح طرح غربالگری شنوایی کودکان سه تا پنج سال که در مهدکودک مهر مادر برگزار شد، با اعلام این خبر گفت: با توجه به اجرای موفق فاز اول برنامه جامع غربالگری شنوایی نوزادان، فاز دوم این برنامه به صورت پایلوت ویژه کودکان سه تا پنج سال در سطح مهدهای کودک منتخب شهرستان قزوین آغاز شده است.

 وی ادامه داد: تشخیص زودرس کم شنوایی بسیار مشکل بوده و به طور معمول هم دیر تشخیص داده می شود، کم شنوایی در کودکان وضعیت پنهانی است که در صورت عدم اجرای غربالگری شنوایی ممکن است پنهان بماند.

 مدیرکل بهزیستی استان قزوین اضافه کرد: بیش از 60درصد از کم شنوایی حسی عصبی حالت مادرزادی دارد که بیشتر به واسطه غربال در بدو تولد قابل شناسایی و مداخله به هنگام است و مابقی در سطح غربال پیش از دبستان قابل شناسایی و پیگیری است، از همین رو هم طرح غربالگری شنوایی با هدف شناسایی به موقع و زودهنگام اختلالات شنوایی و ارائه خدمات لازم و مداخله به هنگام جلوگیری از عوارض اجرایی می شود.

 وی اعلام کرد: استان قزوین  در سال 1394جزو 13استانی بود که این برنامه را به صورت پایلوت و محدود در مرکز استان انجام داد و در سال جاری همزمان با سراسر کشور و در مراکز استان ها این طرح اجرایی می شود.

 وارثی خاطر نشان کرد: در نظر داریم به میزان حداقل 80درصد از جامعه هدف کودکان سه تا پنج سال را در مهاد کودک شهرستان قزوین اعم از شهری و روستایی زیرپوشش قرار دهیم.

 وی یادآور شد: امیدواریم با اجرایی این طرح بیش از پیش از بروز کم شنوایی و ناشنوایی در جامعه پیشگیری کنیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز