وزیر صنعت، معدن و تجارت:

باید گرد و غبار صنعت خودرو گرفته شود

۱۳۹۶/۱۱/۲۰ - ۱۳:۴۳:۳۰
کد خبر: ۶۷۴۹۷۰
باید گرد و غبار صنعت خودرو گرفته شود
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: از ابتدای سال تاکنون بیش از 12 هزار تسهیلات رونق تولید در کشور پرداخت شد.

به گزارش برنا از اراک ، محمد شریعتمداری در هفتادمین نشست ستاد راهبری اقتصاد مقاومتی استان مرکزی با اشاره به توانمندی‌های عظیم کشور در بخش‌های مختلف بیان کرد: از فعالیت‌ها و اقدامات صورت گرفته طی 39 سال اخیر باید دفاع کرد و نباید شرمنده آنچه انجام شده است بود چراکه همگان به مسئولیت‌ها و وظایف خود عمل کرده‌اند.

وی تصریح کرد: در کنار راهکاریابی برای مشکلات و نقاط ضعف موجود در کشور باید امید را در جامعه نیز ترویج کرد چراکه پتانسیل‌های فراوانی در کشور وجود دارد.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به ظرفیت‌های حوزه صنعت متکی به منابع طبیعی و معدنی اظهار کرد: در سال 1357 تولید فولاد در کشور تنها به واسطه یک معدن و مجموعه فولاد ذوب آهن اصفهان انجام می‌گرفت، اما امروز ظرفیت‌های عظیمی در اختیار است و حتی برخی از آن هنوز کشف و معرفی نشده است.

وی ظرفیت تولید فولاد خام در کشور را 33 میلیون تن عنوان کرد که جایگاه چهاردهم دنیا را در اختیار دارد و افزود: امروز ظرفیت تولید صنایع فولاد کشور سالانه 194 میلیون تن است که 110 میلیون تن بواسطه صنایع با بیش از 60 درصد از پیشرفت افزوده و زنجیره فولاد کشور را تکمیل می‌کند و ظرفیت تولید سالانه را به 300 میلیون تن و همچنین جایگاه هفتم جهان می‌رساند.

شریعتمداری با بیان اینکه تولید مس و روی در کشور در سال 57 صفر بوده است، اما امروز به ترتیب به تولید 400 هزار تن و 450 هزار تن رسیده است، گفت: علاوه بر این ظرفیت تولید 120 هزار تنی آلومینیوم کشور امروز به 500 هزار تن افزایش یافته است که همچنان زمینه افزایش تولید وجود دارد و تولید 8 میلیون تنی سیمان نیز به 84 میلیون تن افزایش رسیده است و تا 140 میلیون تن نیز ظرفیت سرمایه‌گذاری وجود دارد که باید بازار آن نیز فراهم شود.

وی با اشاره تولید یک میلیون و 600 هزار تنی شیشه خام و 750 هزار تن تولید ظروف شیشه در کشور عنوان کرد: در کنار استفاده از منابع طبیعی و معدنی در حوزه صنعت امروز در عرصه صنعت دانش‌بنیان نیز شرکت‌های بسیاری فعالند و با بازگشت نخبگان و دانش‌آموختگان به کشور و توسعه فعالیت این‌ شرکت‌ها سالانه 3 هزار میلیارد تومان فعالیت اقتصادی و ریالی انجام می‌شود، همچنین با توسعه این شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت معدن نیز مصرف منابع و انرژی به حداقل رسیده است.

وی اضافه کرد: طی سال‌های اخیر به واسطه فعالیت شرکت‌های دانش‌بینان در کشور رتبه 7 جهان را در اختیار داشتیم، اما امروز با توسعه فعالیت‌ها رتبه پنجم در اختیار ایران است که این امر نوید بخش بهبود شرایط است.

وزیر صنعت اظهار کرد: از سال 1392 نیز اقدامات بزرگی در کشور انجام گرفته است به طوری که زنجیره تولید فولاد اسفنجی از 16 میلیون تن به 30 میلیون تن افزایش یافته است که این افزایش گویای رشد 58 درصدی ظرفیت زنجیره تولید فولاد اسنفجی در کشور است که باید تعادل و توازن لازم در این عرصه ایجاد شود.

وی تعداد واحدهای صنعتی دارای مشکل در کشور را هشت هزار و 500 واحد عنوان کرد و گفت: در استان مرکزی علیرغم مشکلات در 10 ماهه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته در حوزه صدور پروانه بهره‌برداری 17 درصد رشد حاصل شده است، 11 درصد رشد در امر تقاضای تاسیس واحدهای صنعتی جدید به ثبت رسیده است که نشان از بهبود شرایط است.

وی در خصوص شرکت هپکو گفت: در بحث شرکت هپکو و خصوصی‌سازی شرایط مالکیت محرز نبوده است و باید شرایط واگذاری به درستی انجام گیرد، با دولتی شدن مجدد صنایع واگذار شده کاملا مخالف هستم و باید تدابیری برای واگذاری درست انجام گیرد و در همین راستا طبق ماده 6 قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی در تأمین نیازهای کشور مبنی بر اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است از ثبت سفارش کالاها، تجهیزات، لوازم و فرآورده هایی که احکام این قانون را رعایت نکرده اند جلوگیری کند قطعا جلوی ثبت سفارش گرفته خواهد شد، همچنین وضعیت مطالبات شرکت واگن پارس از وزارت نفت و نیرو در دولت مطرح خواهد شد.

 

شریعتمداری با اشاره به ظرفیت‌های موجود در صنعت خودرو بیان کرد: تولیدکنندگان خودرو سالانه توان تولید 170 هزار خودرو در کشور را دارند، امکانات بسیاری در این صنعت در کشور وجود دارد که باید گردوغبار آن گرفته و فعال شود و طی 4 سال اخیر اهتمام ویژه‌ای جهت استفاده از تمامی امکانات موجود این صنعت در کشور به کار گرفته شده است.

وی افزود: در حوزه پتروشیمی که استان مرکزی این صنعت را در خود جای داده است ظرفیت‌های بسیاری در کشور فراهم است و با توسعه صنایع پایین‌دستی می‌توان دریایی از اشتغال را ایجاد کرد، باید تمامی اقدامات و پتانسیل‌های موجود در کشور منعکس شود البته با شرایط ایده‌آل فاصله داریم، اما باید امید در مردم زنده نگه داشته شود.

وزیر صنعت با تاکید بر ایجاد بازار برای تولیدات کشور تصریح کرد: براساس مستندات موجود قدرت خرید مردم در آغاز دولت تدبیر و امید در سال 92 معادل سال 1381 بوده است و طی چهار سال اخیر دولت تلاش بسیاری برای جبران این قدرت داشته است و امروز قدرت خرید مردم معادل قدرت خرید سال 1391 است و باید این قدرت افزایش یابد و روش‌های اعتباری مناسب در نظر گرفت.

وی با بیان اینکه تمایل به خرید وجود دارد، اما پول وجود ندارد، گفت: در کنار تلاش برای ایجاد بازار داخلی در نظر گرفتن بسته حمایتی صادراتی برای بازار خارجی مورد نظر قرار گرفت که برای این امر منابع و شرایط لازم حاصل نشد، اما برای سال 97 امیدواری‌هایی در این راستا وجود دارد و مجلس نیز اعتبار 16 هزار و 200 میلیارد ریال منابع در نظر گرفته است.

شریعتمداری یکی از راهکارهای توسعه تولید در واحدهای صنعتی را نوسازی دانست و افزود: در نوسازی صنعتی مشکلاتی بسیاری در کشور وجود دارد، اما با تسهیلات 18 درصد این امکان میسر نمی‌شود، در کنار تسهیلات طرح رونق تولید تسهیلاتی جهت نوسازی در نظر گرفته شد، اما در استان مرکزی متقاضی این تسهیلات تقریبا صفر بود بر همین اساس باید کمک‌های فنی و اعتباری برای یارانه سود تسهیلات اعطایی به واحدهای تولیدی در نظر گرفته شود که امید است این طرح در مجلس به تصویب برسد و در سال 97 رونق در نوسازی صنایع حاصل شود.

وی با اشاره به ظرفیت‌های معدنی استان مرکزی در حوزه معدن مس، معادن خمین و محلات و معادن سنگ که تولید 60 درصد سنگ تراورتن کشور را به انجام می‌رسانند، بیان کرد: به لحاظ ظرفیت‌ها همچنان فضای توسعه وجود دارد و باید مشارکت‌های ایرانی خارجی ایجاد شود، بر همین اساس برای 4 سال آینده استان مرکزی برنامه‌هایی 14 گانه در نظر گرفته شده است که دراین راستا اقداماتی در حوزه شهرک‌های صنعتی، تامین زیرساخت‌ها، امکانات و توسعه شهرک‌ها در اراک، زرندیه و دلیجان با وسعت هزار و 623 هکتار و ایجاد مناطق ویژه اقتصادی در نظر گرفته شده است.

وزیر صنعت بر انتقال آندسازی به خارج از شهر اراک تاکید کرد و افزود: این انتقال 12 سال به طور انجامیده است و باید به سرعت پیگیری و منابع مالی مورد نیاز تامین شود.

وی در ادامه در خصوص پرداخت تسهیلات رونق تولید در کشور عنوان کرد: در کشور 41 هزار و 685 واحد صنعتی در سامانه بهین‌یاب برای دریافت اعتبار ثبت‌نام داشته‌اند که از این تعداد 17 هزار و 928 واحد رقمی معادل 12 هزار و 523 میلیارد تومان منابع مالی دریافت کرده‌اند.

شریعتمداری سهم استان مرکزی از این تسهیلات را 681 میلیارد تومان دانست و گفت: هزار و 555 واحد صنعتی در این سامانه ثبت‌نام داشته‌اند که 851 واحد تسهیلات دریافت کرده‌اند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز