تأیید پنجمین کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کرمانشاه

۱۳۹۶/۱۲/۰۱ - ۱۵:۱۴:۴۹
کد خبر: ۶۷۹۸۷۹
تأیید پنجمین کانون آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در کرمانشاه

به گزارش خبرگزاری برنا؛  پنجمین کانون بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در شهرستان کرمانشاه تأیید شد.

 نادر پرور مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه در این رابطه گفت: در پی نتایج پایش آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و گزارش وجود تلفات بیماری در حاشیه شهر کرمانشاه، اکیپ‌های واکنش سریع دامپزشکی در منطقه حضور یافته و پس از اخد نمونه و تایید بیماری توسط آزمایشگاه مرکزی دامپزشکی، مقررات بهداشتی و قرنطینه‌ای را تشدید و با همکاری فرمانداری، ادارات ذی‌ربط، حمایت دستگاه قضایی و خود پرورش دهنده نسبت به معدوم سازی کلیه طیور واحد مذکور اقدام نمودند.

وی افزود: این کانون بیماری در حاشیه شهر کرمانشاه و در یک واحد پرورش غیرمجاز مرغ بومی مشاهده شده است و  خوشبختانه تا کنون واحدهای صنعتی پرورش طیور درگیر این بیماری نشده‌اند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: کلیه طیور بیمار معدوم و به روش بهداشتی دفن شده‌اند.

 پرور ادامه داد: نوع ویروس کانون‌های مشاهده شده در استان کرمانشاه N۵H۸ است و تاکنون انتقال این نوع از ویروس بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان از طیور به انسان گزارش نشده است.

وی از عموم مردم خواست تا از خرید مرغ زنده به طور جدی خودداری کرده و همچنین با اطمینان خاطر مرغ و تخم مرغ مورد نیاز خود را از مراکز معتبر و مجاز تحت نظارت دامپزشکی تهیه کنند.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: پرورش دهندگان صنعتی طیور لازم است با رعایت مسائل بهداشتی قرنطینه‌ای سلامت طیور پرورشی خود را تضمین کنند.

 پرور با تاکید بر لزوم خودداری از شکار پرندگان مهاجر، توصیه کرد که پرورش دهندگان طیور بومی از خرید مرغ بومی از دوره‌گردها خود داری کرده تا از ابتلای طیور روستایی به بیماری محافظت کنند.

 وی به روش ‌ای انتقال این بیماری اشاره کرد و افزود: تماس با پرندگان وحشی و پرندگان آبزی آلوده، تهیه دان از منابع غیرمطمئن به خصوص کانون‌های آلوده، عدم پاکسازی و ضدعفونی کامل محل نگهداری طیور و... از جمله راه‌های انتقال این بیماری محسوب می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه گفت: همچنین شروع ناگهانی تلفات با روند افزایشی، انتشار ناگهانی بیماری، کاهش شدید مصرف دان، بیحالی شدید، افت ناگهانی و شدید تولید تخم مرغ روزانه، علائم تنفسی حاد و سیاه شدن و خونریزی تاج، ریش و ساق پا از جمله علائم بیماری در طیور و پرندگان  در استان کرمانشاه است.

پرور از پرورش دهندگان طیور خواست که هرگونه تلفات را با شماره ۱۵۱۲ و یا شماره پیامکی ۱۰۰۰۱۰۰۰۱۵۱۲ اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه درمیان بگذارند.

 

 

 

 

نظر شما