یادداشت استاندار آذربایجان غربی به مناسبت ۲ اسفندماه روز جهانی زبان مادری

۱۳۹۶/۱۲/۰۲ - ۱۴:۳۶:۲۸
کد خبر: ۶۸۰۲۸۹
یادداشت استاندار آذربایجان غربی به مناسبت ۲ اسفندماه روز جهانی زبان مادری
محمد مهدی شهریاری استاندار آذربایجان غربی به مناسبت ۲ اسفندماه روز جهانی زبان مادری یادداشتی منتشر کرد.

به گزارش برنا آذربایجان غربی، متن این یادداشت به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

"آموزش زبان مادری، ضامن بقای سرزمین"

درباره محبت و مهر مادر می‌توان ساعت‌ها سخن گفت و برگ‌های بی‌شمار نوشت. اما هیچ کلام و نوشته و کتابی، نمی‌تواند جایِ کِیف زلال و خالصِ دست نوازشگر مادر و لذتِ شیرینی بوسه‌های پرمهرش را بگیرد.

زبان مادری نیز چیزی شبیه همین است؛ از جنس گرمایِ محبت و مهربانی بی‌آلایش مادر، از جنسِ نگاه‌های پر از عطوفت و گرمابخشِ پدر. سخن گفتن و شنیدن به زبان مادری، حسی بسیار بالاتر از فهمیدنِ پیام است؛ شبیه لمس کردن واژه‌ها است، شبیه سرانگشتان نوازشگر فرشته‌های روی زمین است، شبیه وقتی است که در فراز و فرود زندگی و کشمکش‌هایش، می‌دانی که کوهِ استوارِ خانواده پشتت است و همراهی‌ات می‌کند. کدام واژه‌ها به زبانی غیر از ترکی می‌تواند عمق محبت و عشق یک مادر را برساند، وقتی به فرزندش می‌گوید: «باشیان  دولانیم».

به همین دلیل دولت تدبیر و امید، اهتمام ویژه‌ای به آموزش زبان مادری دارد؛چراکه می‌داند این یک مطالبه عمومی در سطح کشور است و مردم ایران، با هر زبان و نژادی به دنبال تحقق این مهم هستند. دولت محترم، در پی آن است تا این وعده آقای روحانی رییس‌جمهور محترم و محبوب را نیز عملی سازد.

آموختن زبان مادری به کودکان، تضمین کننده‌ی پرورش نسلی ست که پیوندهای مستحکمی با تاریخ، فرهنگ و هویت ایرانی و اسلامی خود دارند.

نسل آیندۀ این سرزمین و فرزندانِ ایران اسلامی، با دانستن درست زبان مادری، تکیه به کوهی استوار، مستحکم و پابرجا خواهند زد و دستِ حمایت‌گرِ این فرهنگ و زبان، نجات‌بخش ایشان در طوفان‌ها و بادهای سهمگینِ روزگار خواهد بود.

روز زبان مادری، روز مبارکی است و نشانه‌ای است برای ما که بار دیگر به خود یادآور بشویم، در دنیایی که به سوی یکدست شدن زندگی‌ها می‌رود، حراست از زبان مادری و خرده فرهنگ‌ها، ضامن بقای یک کشور و سرزمین است.

محمدمهدی شهریاری

استاندار آذربایجان غربی

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز