صادرات متکی به تولید است

۱۳۹۶/۱۲/۰۳ - ۱۵:۵۸:۰۷
کد خبر: ۶۸۰۶۶۴
صادرات متکی به تولید است
معاون سازمان توسعه تجارت گفت: صادرات متکی به تولید است و فقط به فکر افزایش صادرات بودن، پیش فرض غلطی است که اغلب دچار آن هستیم؛ اقتصاد ایران باید ۱۴ درصد رشد کند تا بتوان یک درصد از صادرات را افزایش داد.

به گزارش برنا آذربایجان‌غربی، میرهادی سیدی، معاون سازمان توسعه تجارت با حضور در آیین تجلیل از صادر کنندگان نمونه و فعالین اقتصادی برتر سال ۹۶ آذربایجان غربی گفت: اگر میخواهیم رشد کنیم چاره ای جز صادرات نداریم.

وی با بیان این که تولید و نظام تولید در جهان نسبت به ۴۰ سال گذشته دچار تحول اساسی شده و ما کمابیش یک غفلت ملی نسبت به این تحول داریم افزود: باید بستر مقاومتی صادرات را ایجاد کنیم تا بتوان با ۲۰ کشور دیگر در ارتباط بود.

سیدی ادامه داد: اگر می خواهیم از نظر ملی و استانی صادرات جهانی داشته باشیم باید زنجیره جهانی ارزش را رعایت کنیم.

وی با اشاره به این که با ترکیه توافق قبلی داشته ایم که اکنون درحال اصلاح است تا اشکالات برخی کالاها رفع شود تصریح کرد: بخش مهمی از صادرات کشورهای جهان، صادراتی است که سرمایه گذاری مستقیم خارجی در آن وجود دارد.

سیدی عنوان کرد: دانش، آگاهی و وجود کانال های خارجی مواردی است که سرمایه گذار خارجی آن ها را دارا بوده و می تواند با استفاده از آن ها، کمک بزرگی در توسعه و پیشرفت داشته باشد.

این مسئول ادامه داد: صادرات متکی به تولید است و فقط به فکر افزایش صادرات بودن، پیش فرض غلطی است که اغلب دچار آن هستیم؛ اقتصاد ایران باید ۱۴ درصد رشد کند تا بتوان یک درصد از صادرات را افزایش داد.

وی با بیان این که وقتی تولید را افزایش می دهیم باید در ظرفیت های صادرات بیش از مابقی مباحث سرمایه گذاری کرد گفت: اگر خدمات کامل نباشد، نمی توان انتظاری از سرمایه گذار داشت چراکه ۳۰ درصد از کار ناقص خواهد بود؛ همچنین گفتنی است مبلغ یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای مشوقان صادر کننده در سال آینده در نظر گرفته شده است.

 

نظر شما