آغاز بکار بنیادی برای نشر و تولید دیجیتالی فرهنگ ایرانی-اسلامی در خوی

۱۳۹۶/۱۲/۰۴ - ۱۷:۲۱:۱۸
کد خبر: ۶۸۰۹۷۰
آغاز بکار بنیادی برای نشر و تولید دیجیتالی فرهنگ ایرانی-اسلامی در خوی
با غلبه فضای مجازی در فضای کشور، تولیدات و توسعه شاخص های مطلوب در حوزه های مختلف اجتماعی و اشاعه فرهنگ اسلامی و ایرانی ضرورتی انکارناپذیراست. رامین جعفرزاده، عضو هیئت علمی دانشگاه و تولیدکننده بازی های با محتوای ایرانی – اسلامی فعال در این حوزه است.

به گزارش برنا آذربایجان غربی، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای که زیرنظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می کند، مؤسسه‌ای فرهنگی، هنری، غیرانتفاعی، غیردولتی و ایرانی است که اهدافی چون تبیین، تقویت و ترویج مبانی فرهنگی وهویت اسلامی ـ ایرانی را از طریق صنعت بازی های رایانه ای و با نگاه ویژه به کودکان و نوجوانان، حمایت کامل از ظرفیت‌های موجود این صنعت در کشور با رویکرد بومی‌سازی و تقویت تولیدات داخلی، حمایت و نظارت بر گسترش فرآیند تولید، تأمین، واردات، صادرات، آماده سازی، تکثیرو توزیع انواع بازی‌های ویدئویی و رایانه‌ای و همچنین تلاش در جهت تولید و تأمین دانش فنی و نیز امکانات و تجهیزات وابسته به آن در تمامی حوزه‌ها و قالب متفاوت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری را دنبال می کند.

طبق سیاست های جدید وزارت ارشاد اسلامی، ایجاد شعبه های استانی و شهرستانی این بنیاد جهت بسط برنامه های این بنیاد و تبیین و تبلیغ بازی های مرتبط با فرهنگ ایرانی – اسلامی و تولید دیجیتال هایی با محتوای اسلامی در حال انجام است.

تشکیل شعبات این بنیاد در شهرهای شمال استان آذربایجان غربی با محوریت خوی، بر عهده یکی از متخصصین این حوزه که استاد دانشگاه و مدرس رایانه نیز هست، قرار داده شده است.

"رامین جعفرزاده بیلواری" متولد سال 1355 از شهرستان خوی، دارای دکتری سیستم های نرم افزاری و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد خوی است. با این متخصص نرم افزار و سازنده بازی های مختلف دیجیتالی و نیز مسئول راه اندازی بنیاد بازی های رایانه ای در شمال استان مصاحبه ای انجام داده ایم.

وی همچنین مدیرعامل شرکت ثبت شده دانش بنیانی در حوزه دیجیتال نیز است.

سوال : بنیاد ملی بازی های رایانه ای با چه هدفی تشکیل شده است؟

جواب:این بنیاد بعد از تشکیل معاونت دیجیتال در مجموعه وزارت ارشاد تشکیل یافت. ترویج و تبلیغ مبانی فرهنگی و اسلامی از طریق فضای مجازی و استفاده از ظرفیت های این فضا بعنوان رایج ترین محیط در دوران کنونی، بومی سازی تولیدات در حوزه مجازی، تولید محتوای اسلامی و همچنین تولید بازی های رایانه ای با رویکرد اسلامی ودینی و مذهبی از عمده ترین اهداف تشکیل آن است.

سوال: شما چه نیازی برای تولید بازی های رایانه ای ایرانی – اسلامی در کشورمان می کنید ؟

جواب: با گسترش شبکه های اجتماعی در جهان وایران در سال‌های اخیر، این شبکه ها و بازی های تحت اندروئید محبوبیت باورنکردنی در میان کاربران پیدا کنند.این روز‌ها بازی‌های دیجیتال تنها مختص به اشخاص محدودی نیست و همه اقشار جامعه از کوچک‌و‌بزرگ، پیر و جوان و زن‌و‌مرد هر کدام به نوعی با سرگرمی‌های دیجیتال بخشی از وقت روزانه خود را سپری می‌کنند.

بدون شک این محبوبیت دلیل رشد صنعت بازی در جهان است و این موضوع باعث شده تا کشور‌های پیشرفته و در حال توسعه به این بخش به چشم یک صنعت پول‌ساز و مهم و دارای ارزش فرهنگ نگاه کنند.در کنار این امر برخی کشورهای استکباری با هدف تخریب فرهنگ ایران و نیز قالب کردن فرهنگ کشور خودشان میان جوانان، با ساخت بازی هایی با هدف خاص در فکر تهاجم به فرهنگ و اندیشه مان هستند

مسئولان کشور ما برای جلوگیری از این تهاجم فرهنگی همواره تلاش کرده‌اند تا در مقابل آسیب‌های ناشی از بازی‌های رایانه‌ای بایستند. و بنده تشکیل این بنیاد را با اهداف خوب و مقدس ترویج دیجیتیالی فرهنگ و مذهب مان را لازم می دانم.

سوال: یکی از محورهای اصلی شبکه های مجازی، همواره خانواده ها بوده و هستند. شما چه نظری برای اهمیت دهی بیشتر خانواده ها به فضای مجازی و استفاده از محتواهای اسلامی و مواجه با آنها دارید؟

جواب: بهترین حالت مواجهه این است که والدین در کنار فرزندانشان برای بازی‌های رایانه‌ای وقت بگذارند و در عین حالی که در کنار هم هستند و لذت سالمی را تجربه می‌کنند از گرفتار شدن فرزندان به آسیب‌های دنیای مجازی و تنها رهاکردنشان جلوگیری ‌کنند.از آنجا که کاربر در حین بازی‌های رایانه‌ای، نوعی همزادپنداری با فضای مجازی دارد و در شرایطی نسبت به محیط بیرونی‌اش به صورت کامل بیگانه است، والدین و اطرافیان باید در نوع مواجهه با وی بسیار دقیق و حساب شده عمل کنند.

همچنین،برخی از بازی‌های رایانه‌ای به دلیل کاراکتر خشونت، قانون‌گریزی، فساد اخلاقی، ترویج هنجارشکنی، خرافه‌پرستی و زیرپا نهادن قوانین اجتماعی، وابستگی و هیجان کاذب هستند، بایستی هم مسئولین و هم خانواده ها با آشنایی کامل با این فضای مخرب و ضد اجتماعی و دینی، در فکر راه چاره و کنترل صحیح و مدیریت شده کودکان خود در فضای مجازی باشند.

سوال: به عنوان متخصص رایانه و فضای مجازی، چه راهکاری برای آشنایی خانواده ها و فرزندان با این فضا دارید؟

جواب: ورود هر فناوری به جامعه در کنار چالش ها، فرصت هایی نیز به همراه می آورد که می توان با استفاده از آن ها مسیر دستیابی به رشد و توسعه را هموارتر ساخت. اینترنت، شبکه های اجتماعی و فضای مجازی نیز به همین گونه است؛ اگرچه حضور کودکان و نوجوانان در این فضا به دلیل وجود محتوای نامناسب با رشد عقلی و جسمی، دارای آسیب های فراوان است اما هدایت این قشر حساس در شبکه های مجازی و کنترل فضای مورد دسترسی کودکان و نوجوانان، استفاده از ظرفیت های آگاهی بخشِ فضای مجازی را برای آنان فراهم می سازد.

بایستی در ابتدای امرخود والدین تحت آموزش های لازم قرار بگیرند، سپس با آشنایی صحیح از این فضا و شناخت مضرراتش، آن را به فرزندان خود انتقال دهند.

سوال: در خصوص اقدامات انجام یافته در مورد تشکیل شعبات بنیاد ملی بازی های رایانه توضیح بدهید

جواب: طبق قرارداد و صحبت های بنده با مدیرکل محترم اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و لطف ایشان برای این امر به بنده ، مسئولیت تشکیل شعبات شمال استان و نیز شهرستان خوی به بنده محول شده است. هنوز در اول کار هستیم و با استقرار در قسمتی از نگارخانه خوی، در حال بازسازی این مکان و فراهم کردن تشکیل و تجهیز مرکز خوی/ بعنوان مرکز شمال استان/ هستیم. همزمان در شهرهای اطراف خوی مانند فیرورق، ائواوغلی، دیزجدیز و قطور نیز در حال رایزنی و تشکیل هستیم.

سوال: آیا تشکیل بنیاد اشتغال نیز همراه دارد؟

جواب: بله!‌ به طور یقین این تشکیل نیازمند همراهی متخصصین امر و جوانان را خواهد داشت. بطوری که برای تشکیل آن در خوی نیاز به همراهی 15- 20 نفر هست و در شهرهای اطراف و برای هر دفتر دیجیتال 3 نفر اشتغال ایجاد می شود.

سوال: از فعالیت های تحت نظر بنیاد ملی بازی ها در خوی بگوئید.

جواب: آموزش استفاده صحیح از فضای مجازی به خانواده ها، اجرای زنگ فضای مجازی در مدارس، برگزاری کلاس های سواد رسانه ای به خانواده ها و عموم مردم، آشنادهی مردم با آسیب های بازی ها، تولیدمحتواهای اسلامی و فرهنگی و علمی، بازی سرا، نمایش محصولات شبکه ملی فرهنگی دیجیتال و استودیو تولیدصدا و فیلم با محتوای فضای مجازی از جمله برنامه های در این مرکز است.

سوال: شما یک مرکز دانش بنیادی هم دارید. لطفا در این خصوص و نوع فعالیت هایش توضیح بفرمائید.

جواب: بنده سال 1394 "شرکت دانش پردازان تسنیم" را با اهداف تجاری تولید نرم افزارهای موبایلی و یارانه ای، طراحی سایتهای خبری و تجاری، تولید کیلیپ های محتوایی دیجیتالی، تولید بازی های فرهنگی و مذهبی با مجوز از معاونت علمی ریاست محترم جمهوری تاسیس کردم.

سوال: از نرم افزارهای تولیدی تان بگویید؟

جواب: بنده تا حالا ده تا نرم افزار موبایلی – اندروئیدی تولید کرده ام. از جمله آنها می توانم نرم افزار "31 سردار شهید خوی" ( به سفارش بنیاد شهید)، نرم افزار موبایلی " نماز جمعه" که خطبه های نمازجمعه و وظایف این ستاد و در خصوص نماز و آدابش است. نرم افزار"خوی گردی" ( به سفارش شهرداری خوی) که آثار باستانی و تاریخی و گردشی شهرستان را به صورت نرم افزاری و تحت موبایل نمایش می دهد.

سوال: بازی ها چطور؟

جواب:بازی "آرامش خانواده"، با عنوان اعصاب سنج، بازی "مدافعان آسمان" ، در خصوص شهدای نیروهای هوایی و کل عملیات های برجسته نیروهای هوایی در آن شبیه سازی شده است که تا حالا از طرف صدهزار نفر در کافه بازار مورد دانلود قرار گرفته است. و به سفارش جبهه فضای مجازی کشور تولید کرده ام.

بازی "محیا"، که بازی مختص دختران کشورمان است. این بازی برای دختران زیر سن تکلیف جهت آشنایی آنها با سبک زندگی ایرانی – اسلامی و با بهره گیری از فرمایشات مقام معظم رهبری در این باره و برای توانمندسازی کودکان در زمینه تعاون، بردباری، عقلانیت و مطالعه و سرگرمی های صحیح و اسلامی و دینی الگوگیری شده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز