آیین سنتی آش اسفندی در دلیجان برگزار شد

۱۳۹۶/۱۲/۰۵ - ۱۵:۳۲:۰۲
کد خبر: ۶۸۱۳۷۰
آیین سنتی آش اسفندی در دلیجان برگزار شد
جشن آش اسفندی سال ۹۶ عصر روز گذشته در سالن شهدای اداره ورزش و جوانان دلیجان برگزار شد .

به گزارش برنا از اراک ، غلامحسین منصوری، شهردار دلیجان در این مراسم ایجاد فضایی شاد، آرام و فرح بخش برای شهروندان و حفظ آثار و فرهنگ و سنن قدیمی و با ارزش شهر را از فعالیت های شهرداری دلیجان عنوان کرد و گفت: شهرداری دلیجان برای هر دو مورد برنامه های متنوع و متعددی در نظر گرفته است و تلاش می کنیم با همرامی شهروندان، فضایی شاد و آرامش بخش ایجاد کنیم.

وی در ادامه با اشاره به ثبت این آیین در فهرست آثار ناملموس ملی گفت: با همکاری شورای شهر و چند تن از هنرمندان، زبان راجی و جشن شکرگزاری آش اسفندی در فهرست آثار ناملموس ملی و موزه مردم شناسی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده اند که هر سه از آثار قدیمی و داشته های ارزشمند شهر محسوب می شوند.

این مراسم با شعرخوانی عبدالله یوسفی هنرمند و شاعر راجی گوی دلیجان، اجرای نمایش طنز توسط دو هنرمند عرصه نمایش طنز به زبان راجی و اجرای ترانه ای از سروده های شاعران راجی گوی دلیجان استاد غلامعلی صفری توسط گروه هم آوایی موعود( عج) دلیجان ادامه یافت.

در ادامه دکتر حسین ناصری فرد، پژوهشگر ارشد حوزه سنگ نگاره ها از شهرستان خمین در سخنانی کوتاه به سنگ نگاره های شهرستان دلیجان در مناطق مختلف شهرستان اشاره کرد و  حفظ و نگهداری این داشته ها را وظیفه تک تک شهروندان دانست .

اجرای مراسم سنتی عروسی محلی با عروس و دامادی که جشن ازدواج خود را در این مراسم رسمی کردند و رقص بومی و محلی همراه با چوب بازی و طبق کشی ملزومات همراه عروس و داماد، از دیگر برنامه های این جشن سنتی بود.

خواندن دعای باران توسط شهروندان و شکرگزاری به درگاه خداوند، بخشی دیگر از این جشن بود. پایان بخش این جشن ،داوری مسابقه آشپزی پخت آش اسفندی که یکی از جشن های اسفندگان بود، توسط داوران این مسابقه بود که از کلیه شرکت کنندگان تقدیر شد.

 

نظر شما