زیبا کلام در خرم آباد:

ساختار اقتصادی ایران باید اصلاح شود/کشور از لحاظ نیروی انسانی مشکلی ندارد

۱۳۹۶/۱۲/۰۷ - ۱۴:۲۲:۴۷
کد خبر: ۶۸۲۰۱۱
ساختار اقتصادی ایران باید اصلاح شود/کشور از لحاظ نیروی انسانی مشکلی ندارد
صادق زیبا کلام گفت: اگر امروز وضع اقتصاد ایران خوب است باید از آن کسی که وضعیت اقتصادی متوجه اوست تشکر کنیم و اگر وضع اقتصاد ناحق و ناجور است باید گلایه‌مند باشیم.

به گزارش خبرگزاری برناازلرستان ؛زیبا کلام که عصر روز یک شنبه در جمع دانشجویان دانشگاه لرستان سخنرانی می کرد با بیان این مطلب،اظهار کرد: مسئولیت اقتصادی ایران با چه کسی یا چه نهادی است وآن را  با چه کسی باید مطرح کنیم ؟

وی با بیان اینکه مهمترین مشکل اقتصاد کشور، این است که ساختار اقتصادی از نوع دولتی،ناکارآمد و فسادزاست،افزود:  وضعیت اقتصادی ما پس از چهل  سال شاخص‌های مهم اقتصادی به کدام سمت و سو رفته است؟ ظرف چهل  سال گذشته تولید ثروت در کشور چگونه بوده است؟  دهک‌های جامعه ایران در اوایل انقلاب چقدر فاصله داشته‌اند و اکنون چقدر فاصله دارند؟

زیبا کلام با اشاره به توزیع عادلانه ثروت در جامعه ،تصریح کرد:  در زمینه قدرت خرید مردم، توزیع ثروت و درآمد در جامعه و ضریب جینی و عدالت اجتماعی، در چهل سال گذشته، پیشرفت خوبی نداشته‌ایم.

وی با بیان اینکه باید ساختار اقتصادی ایران را نگاه کنیم،گفت: ساختار اقتصادی از دولتی باید به اقتصاد آزاد و رقابتی و تقویت واقعی بخش خصوصی حرکت کند و کشورهای توسعه‌یافته هم همین مسیر را رفته‌اند.

زیباکلام اضافه کرد:  بخش خصوصی در کشور با دو مشکل اساسی مواجه‌است؛ اول ضعیف بودن قانون دوم مسئله مدیریت حکومت و دولت بر اقتصاد، چرا که از صدر تا ذیل بخش خصوصی را دولت تعیین می‌کند.

این فعال سیاسی  با بیان اینکه پرونده‌های مفاسد اقتصادی رو به افزایش است ،افزود: متولی اقتصاد، دولت است وامروز اقتصاد ایران ناکارآمد دولتی است واکنون واژه فساد به این عبارت اضافه شده است و آن را به اقتصاد فاسد و ناکارآمد دولتی ایران تبدیل کرده است.

زیبا کلام یادآورشد:  کشورهایی مثل  ترکیه و سایر کشورها که وضعیت بهتری دارند اقتصاد دولتی و نیمه‌دولتی را رها کرده‌اند و به دنبال اقتصاد آزاد رفته‌اند، همان اقتصادی که در آلمان فرانسه و آمریکا درست بودن و بالندگی خود را نشان داده است.

استاد دانشگاه تهران  با تاکید براین نکته  که  قدرت خرید مردم رو به افول رفته است ،عنوان کرد: وضعیت اقتصادی ما نه‌تنها مطلوب نیست بلکه به سمت مطلوب بودن هم حرکت نمی‌کند وبا توجه به  در نظر گرفتن ملاک‌ها و معیارهای  منحنی‌های اقتصادی ایران رو به افول بوده است.

زیبا کلام خاطر نشان کرد: ایران کشور فقیری نیست چون  ذخایر عظیم نفت و گاز دارد ولی  مشکل این است که ساختار کلان اقتصاد کشور که حکومتی و دولتی است باید به اقتصاد آزاد و رقابتی، تغییر کند ومسئله‌ی اساسی این است که ساختار اقتصادی ایران باید اصلاح شود.

وی در ادامه در خصوص  پیشنهاد افزایش قیمت بنزین توسط دولت به مجلس ،تاکید کرد: این پیشنهاد با کشمکش‌های دی‌ماه سال جاری مواجه شد و دولت و مجلس با سخنرانی‌های متعدد بیان کردندکه قیمت بنزین تغییر نمی‌ کند ولیکن  بزرگ‌ترین خیانت به مردم فروش بنزین هزار تومانی است.

زیباکلام با اشاره به مهاجرت حدود   7 میلیون نفر از ایرانیان به خارج از کشور  با بیان اینکه  ایرانیان مقیم خارج  افراد موفقی بوده‌اند،اظهار کرد:رقم وحشتناک تقاضای 150هزارنفری جهت اخذ ویزا برای مهاجرت به خارج از کشور نشان می‌دهد که کشور از لحاظ نیروی انسانی هم مشکلی ندارد و نیروی انسانی نسبتاً توانمندی دارد.

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز