رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماکن عمومی :

نظارت و بازرسی‌ مراکز اقامتی و بین‌راهی در اولویت است

۱۳۹۶/۱۲/۰۸ - ۱۰:۳۵:۱۹
کد خبر: ۶۸۲۵۳۱
نظارت و  بازرسی‌  مراکز اقامتی و بین‌راهی در  اولویت است
رئیس اداره بهداشت مواد غذایی و بهسازی اماکن عمومی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: برنامه مدیریت مهندسی بهداشت محیط در سلامت نوروزی امسال از پانزدهم اسفند آغاز و تا پایان روز پانزدهم فروردین ماه سال ۹۷ ادامه خواهد داشت.

به گزارش برنا از اراک ، سیدرضا غلامی در نشست مربوط به ویژه‌برنامه سلامت نوروزی، عنوان کرد: سیستم بهداشت و درمان کشور با تمام امکانات و منابعی که در اختیار دارد، چنانچه در راستای برنامه‌ها و سیاست‌های تکلیفی با تمام توان خود انجام  وظیفه کند، باز هم حداکثر 20 تا 25 درصد در ارتقا سلامت جامعه تاثیرگذار است، بنابراین 75 تا 80 درصد این نقش در خارج سیستم بهداشت و درمان تعریف می‌شود. 

وی بیان کرد: هماهنگی و مشارکت مردم و سازمان‌های نظارتی، اجرایی و حمایتی همانند شهرداری، فرمانداری، استانداری، دستگاه‌های قضایی و غیره نقش عمده‌ای در ارتقا سلامت جامعه دارد، موضوع هماهنگی و مشارکت در این بخش بیشتر از سایر حوزه‌ها مورد توجه قرار می‌گیرد، چراکه در صورت عدم همکاری آنان، سیستم بهداشت درمان به تنهایی قادر به فعالیت تاثیرگذاری نیست. 

وی بیان کرد: معتقدم چنانچه سیستم بهداشت محیط با تمام توان خود تلاش کند، باز هم 95 درصد این فرایند به خارج از آن باز می‌گردد و این امر به معنای آنست که سیاست‌‌های هماهنگی، جلب‌مشارکت و ارتقای روابط عمومی سبب دستیابی به اهداف و سیاست‌های بهداشت محیط خواهد شد. 

غلامی اضافه کرد: وزارت بهداشت در طول سال بر مراکز اقامتی، تفریحی، فروش اغذیه، ‌پسماند و غیره نظارت دارد، اما در ایام خاصی نیاز به افزایش نظارت به دلیل افزایش مسافرت‌‌ها، جابجایی حجم بالای جمعیت و استفاده بیشتر از مراکز خدماتی، بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد، بر همین است بخش نظارتی بهداشت و درمان فعالیت‌های عادی خود را تشدید کرده و در این ایام از ساعت هشت صبح تا هشت شب مشغول رصد و نظارت اماکن مختلف است، حتی در شهرهای توریستی این نظارت تا ساعت 12 شب ادامه دارد. 

وی ادامه داد: در ستاد استان و شهرستان مقرر شده که در ساعت‌هایی که تیم بازرسی مشغول به فعالیت نیستند، برخی افراد به صورت آنکال حضور داشته باشند، تا در صورت نیاز بتوانند تیمی را جهت بررسی فراهم کنند، همچنین اولویت نظارت ‌بر بهداشت فردی و بهداشت افرادی که به نوعی در ارتباط با غذا هستند مورد تاکید قرار دارد،  بهداشت محیط، تجهیزات و مواد غذایی نیز از دیگر اولویت‌ها است، در خصوص موضوع آب، فاضلاب و پسماند هم نظارت کلی است.

غلامی با اشاره به اینکه بهداشت محیط یکی از پایه‌های بهداشت سلامت جامعه محسوب می‌شود، افزود: امسال طبق سیاست‌گذاری‌های ستاد نوروزی وزارتخانه، برنامه سلامت نوروزی از 15 اسفند اجرا خواهد شد، این برنامه از ساعت 9.5 صبح 15 اسفند شروع و تا ساعت 8 شب 15فرودین ادامه دارد. 

وی تصریح کرد: بازرسی پرتابل نیاز جامعه ماست و از قبل مقدمات این مهم در حال انجام بود، به دلیل اینکه تامین تجهیزات این حوزه در حال تکمیل است، برنامه امسال در قالب مدیریت مهندسی بهداشت محیط در سلامت نوروزی قلمداد می‌شود، تغییر عنوان این برنامه به جهت تغییر بازرسی سنتی به بازرسی مهندسی و پرتابلی است. 

غلامی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی اراک جزو دانشگاه‌های موفق در حذف قلیان محسوب می‌شود، افزود: کنترل دخانیات نیز جزو برنامه‌هاست و این بخش بر مبنای تکالیف قانونی این مهم را انجام خواهد داد، اما به صورت صددرصد تحقق این امر انجام‌پذیر نیست. 

وی با اشاره به اینکه دانشگاه علوم پزشکی اراک در برنامه سلامت نوروزی سال 96 رتبه پنجم کشوری را کسب کرد، اظهار کرد: سال 96 در برنامه سلامت نوروزی دانشگاه اراک 6.3 بازدید برای هر امکنه داشت که از این حیث مقام اول را در کشور کسب کرد، همچنین شاخص پوشش بازدید دانشگاه اراک 27 درصد و ثبت سامانه 10 درصد بود که از میانگین کشوری پایینتر است. 

غلامی با اشاره به اینکه امسال در استان مرکزی 20 هزار امکنه پایش خواهد شد، ادامه داد: در برنامه سلامت نوروزی استان مرکزی تعداد 100 نفر بازرس مشارکت دارند. در سال قبل در برنامه سلامت نوروزی 12.5 درصد تجهیزات بکار برده شده، امسال انتظار داریم که با افزایش تجهیزات این رقم به 50 درصد ارتقا یابد، همچنین در بحث نظارت بازرسی‌ها، مراکز اقامتی و بین‌راهی اولویت بیشتری دارد که در این خصوص پاسخگویی بهتری برای مسافرین داشته باشیم. 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز