شناسایی ۶۰۰ اثر تاریخی و فرهنگی در مهریز

۱۳۹۶/۱۲/۰۹ - ۱۴:۲۵:۲۶
کد خبر: ۶۸۳۱۹۰
شناسایی ۶۰۰ اثر تاریخی و فرهنگی در مهریز
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهریز گفت: تاکنون 600 اثر تاریخی و فرهنگی در این شهرستان شناسایی شد که از این تعداد 95 اثر برای حفاظت و مراقبت در فهرست آثار ملی ثبت شد.

 به گزارش خبرگزاری برنا ؛ علی ‌اصغر صمدیانی گفت : آثار ثبت شده شامل حسینیه ، تکیه ، مسجد ، قلعه ، آب انبار، کاروانسرا ، خانه باغ ، رباط ، حمام ، بافت تاریخی و فرهنگی شهر است.

وی ادامه داد: 2 اثر تاریخی و طبیعی شامل باغ پهلوانپور و قنات حسن آباد مشیر در فهرست آثار جهانی ثبت است که گردشگران داخلی و خارجی از آن بازدید می کنند.

این مسوول تصریح کرد: از ابتدای سال 96 تا پایان بهمن ماه افزون بر 50 هزار گردشگر از آثار و بناهای تاریخی مهریز بازدید کردند که از این تعداد 45 هزار نفر گردشگران داخلی و بقیه گردشگران خارجی از جمله کشورهای اروپایی بودند.

صمدیانی با اشاره به اینکه در مهریز صنایع دستی بومی و محلی زیادی وجود دارد، اظهار کرد: سه رشته صنایع ‌دستی شامل سنگ‌ تراشی، چاقوسازی و ترکه ‌بافی ثبت آثار ملی شد و علم برداری و « جوش دوره » نیز سال آینده در فهرست آثار معنوی ناملموس کشور ثبت خواهد شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مهریز تاکید کرد: در سالجاری برای مرمت و بازپیرایی 40 اثر تاریخی و فرهنگی افزون بر 10 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و استانی هزینه شده است.

صمدیانی روستاهای هدف گردشگری را هرفته، بنادک سادات، منشاد، مدوار و روستاهای نمونه گردشگری را ارنان و سریزد ذکر کرد.

وی توجه به راه اندازی و فعالیت خانه های بوم گردی برای جذب گردشگر داخلی و خارجی را از برنامه های مهم این اداره ذکر کرد و افزود: هم اکنون 2 ببا خانه بوم گردی در شهرستان فعال است و تا پایان سال به 6 باب خواهد رسید .

این مسوول بدون اشاره به تعداد حفاری های غیر مجاز در محدوده آثار تاریخی مهریز به فعالیت های یگان حفاظت این اداره در برخورد با متخلفان خبر داد و از عموم شهروندان برای همکاری در مبارزه و پیشگیری از این عمل تاکید کرد و گفت: مردم حفاری های غیر مجاز را گزارش کنند.

مرکز شهرستان 50 هزار نفری مهریز در 30 کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز