سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان :

هیچ سنتی در مورد خرید و نگهداری لاک‌پشت، سمندر و مار در نوروز نداریم

۱۳۹۶/۱۲/۱۴ - ۲۰:۲۳:۲۶
کد خبر: ۶۸۵۲۴۸
هیچ سنتی در مورد خرید و نگهداری لاک‌پشت، سمندر و مار در نوروز نداریم
سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان گفت: سنت‌های غلط خرید و نگهداری لاک‌پشت، سمندر و مار چند سالی است که در کشور رواج یافته و این‌گونه حیوانات به صورت مخفی یا آشکار در بازار عرضه می‌شوند.

 به گزارش خبرگزاری برنا ؛ سید عادل عربی، با بیان اینکه در سنت‌های عید نوروز خرید حیواناتی از جمله لاک‌پشت، سمندر و مار وجود نداشته است،  گفت :  عرضه گونه‌های لاک‌پشت، سمندر و مار  کاملاً مغایر با قانون است. ممنوعیت عرضه این گونه حیوانات به اصناف اعلام شده و یگان حفاظت محیط زیست به صورت محسوس و نامحسوس در این ایام بازدیدهایی را از بازار فروش این حیوانات خواهد داشت.

وی از مردم خواست تا در صورت مشاهده خرید و فروش این گونه از حیوانات، مراتب را به سامانه 1540 اطلاع دهند و تأکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست براساس وظیفه خود باید با عرضه‌کنندگان این حیوانات برخورد کرده و در صورتی‌که حیوان مرده باشد مطالبه ضرر و زیان خواهیم داشت.

سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان همدان با اشاره به اینکه متأسفانه این حیوانات زنده نمی‌مانند، اظهار کرد: با توجه به اینکه این حیوانات زنده نمی‌مانند بنابراین به دردسر رفتن به مراجع قضایی نمی‌ارزد ضمن اینکه حیوانات نیز حق حیات دارند و ما نمی‌توانیم این حق را از آنان بگیرم.

وی با بیان اینکه یکسری عوامل سودجو و آگاه به قانون در کشور از زمستان به پرورش لاک‌پشت اقدام می‌کنند، تصریح کرد: در استان همدان خرید و فروش لاک‌پشت زیاد است و افرد سودجو لاک‌پشت‌های نابالغ که تازه از تخم بیرون آمدند را عرضه می‌کنند.

عربی با تأکید بر اینکه رهاسازی ماهی‌های قرمز مشکلات زیادی را برای طبیعت ایجاد می‌کند، خاطرنشان کرد:  خرید و فروش ماهی قرمز منع قانونی ندارد اما این موضوع نیز از سنت‌های کشور ما نبوده و به نظر از چین وارد کشور شده است.

سرپرست اداره‌کل محیط زیست استان همدان با اشاره به اینکه نگهداری ماهی قرمز در تنگ نیز نمونه‌ای از حیوان آزاری است که عمدتا این ماهی‌ها از بین می‌روند، اظهار کرد:  ماهی قرمز گونه‌ای از کپور ماهیان است که به عنوان گونه‌ای مهاجم در زیستگاه‌های آبی به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه رودخانه زیستگاه ماهی‌های قرمز نیست، گفت: ماهی قرمز گوشتخوار بوده و از تخم سایر ماهیان بومی زیستگاه‌ها تغذیه می‌کنند و باعث کاهش جمعیت ماهیان بومی می‌شود بنابراین رهاسازی ماهی قرمز در رودخانه به قیمت  نابودی ماهیان بومی استان تمام خواهد شد که توصیه می‌شود این ماهی‌ها در استخرها و حوزهای خانگی رهاسازی شوند.

 

نظر شما