رئیس کانون وکلای دادگستری قزوین:

استقلال کانون های وکلا یک ضرورت حرفه ای است

۱۳۹۶/۱۲/۱۵ - ۱۳:۰۷:۳۱
کد خبر: ۶۸۵۶۱۴
استقلال کانون های وکلا یک ضرورت حرفه ای است
محمد نسخه چی گفت: استقلال کانون های وکلا یک ضرورت حرفه ای و نه صنفی است که باید مورد توجه قانونگذار قرار بگیرد.

به گزارش خبرگزاری برنا از قزوین، "محمد نسخه چی" رییس کانون وکلای دادگستری قزوین در مراسم گرامیداشت شصت و پنجمین سالروز استقلال وکلای دادگستری و روز و هفته وکیل مدافع ضمن تبریک این هفته به وکلا و عموم مردم اظهار کرد: وکیل قاضی را در کشف حقیقت و اجرای عدالت که بالاترین و مقدس ترین وظیفه دستگاه قضایی است کمک می کند و یاری رسان دستگاه قضایی در تحقق عدالت می باشد و حضور وکیل مستقل باعث استحکام احکام قضایی نیز می شود بنابراین استقلال این نهاد یک ضرورت حرفه ای و نه صنفی است که باید مورد توجه قانونگذار قرار بگیرد.

نسخه چی با تاکید براینکه استقلال کانون های وکلا یک ضرورت حرفه ای و نه صنفی است ادامه داد:بلکه این استقلال مبتنی بر مصلحت اجتماعی، اجرای قانون و تضمین حق دادرسی منصفانه است.

وی ضمن گرامیداشت یادوخاطره دکتر محمد مصدق ابراز کرد: در سالروز درگذشت دکتر محمد مصدق باید یادس کنیم از این بزرگمرد تاریخ در زمانیکه لایحه اختیارات نخست وزیری ایشان تحدید شد لایحه استقلال کانون وکلا در 23ماده به کمک وکلای دادگستری به امضا ایشان رسید.

رییس کانون وکلای دادگستری قزوین ادامه داد: به موجب این قانون کانون وکلا در 7اسفند سال 31 موسسه ای مستقل و دارای شخصیت حقوقی شناخته شد که به وسیله هیات مدیره منتخب وکلای دادگستری اداره می شود.

نسخه چی خاطرنشان کرد: عملا حکمت قانونگذار در تصویب این قانون ارزشمند در سال31 آثار و نتایجی داشت که سالهاست وکلای دادگستری، آحاد مردم که مورد ظلم واقع شده اند و یا به لحاظ عدم استعانت مالی دسترسی به وکیل ندارند و همچنین دولت و دستگاه قضایی از آن بهره مند شده اند و در نگاه کلی تر تصویب این قانون باعث اجرای صحیح یکی از اصول مهم و قواعد بشری شده است.

وی با اشاره به این موارد اظهار کرد: وکیل دادگستری مستقل شخصی است که بعد از گذراندن مراحل علمی بسیار سخت و آموزش های عملی و فراگیری اخلاق حرفه ای و ادای سوگند مسئولیت بسیار سنگین دفاع از حقوق مردم را برعهده می گیرد و با نظارت دقیقی که هیات مدیره کانون وکلا بر رفتار و عملکرد آنان دارد بدون ترس و آزادانه از حقوق تمام افراد فارغ از عقیده و تفکراتی که می توانند داشته باشند دفاع می کنند و هیچ واهمه ای برای از دست دادن شغل خود ندارند مگر اینکه مرتکب تخلفات انتظامی مندرج در قانون شوند یا از سوگندی که یادکرده اند تخطی کنند.

رییس کانون وکلای دادگستری قزوین ادامه داد: در واقع وکیلی که راستی و درستی را رویه خود قراردهد و مدافع حق و به سوگند خود پایبند باشد از امنیت شغلی کامل برخوردار است.

نسخه چی بیان کرد: آحاد مردم و کسانی که مورد ظلم واقع می شوند و یا به حقوق آنها تجاوزمی شود به لحاظ عدم آشنایی با قوانین به وکلای دادگستری مراجعه می کنند.

وی ادامه داد: حضور وکیل در جریان دادرسی علاوه براینکه به صلح و سازش کمک می کند باعث می شود تا ذی نفوذ بتواند ادعای خود را مطابق با قوانین و مقررات در مرجع ذیربط مطرح کند.

رییس کانون وکلای دادگستری قزوین افزود: از طرفی هم اشخاصی که به به لحاظ عدم استطاعت مالی توانایی انتخاب وکیل ندارند و یا متهم به جرمی هستند از خدمات وکلای معاضدتی و تسخیری استفاده می کنند.

نسخه چی اذعان کرد: به علاوه اینکه هرروز بسیاری از مردم در مراجعه به محاکم قضایی از راهنمایی ها و مشاوره وکلا استفاده می کنند.

وی با اشاره به خدمات وکیل به مردم گفت: مراجعه به وکیل، کمک به صلح و سازش، طرح دعاوی درست و مطابق با قانون و خدمات معضدتی، تسخیری و مشاوره به دلیل عدم استطاعت مالی از جمله خدماتی است که وکیل ارائه می دهد.

رئیس کانون وکلای دادگستری قزوین در تشریح خدمات وکیل به دولت هم اظهار کرد: یکی از اصول مهم و مترقی قانون اساسی اصل35 است که به موجب این اصل طرفین حق دارند برای خود وکیل انتخاب کنند و اگر توانایی انتخاب وکیل را نداشته باشند باید برای آنها امکانات تعیین وکیل فراهم شود.

نسخه چی ادامه داد: اجرای این اصل مهم قانون اساسی بدون آنکه هیچ بارمالی برای دولت داشته باشد امروز برعهده کانون وکلای دادگستری است و وکلای دادگستری فراتر از وظایف قانونی خود به مردم و نیازمندان خدمات حقوقی رایگان ارائه می دهند.

وی اذعان کرد: ارائه خدمات حقوقی و وکالتی به مراجع دولتی، تلاش در جهت گسترش حقوق شهروندی و آموزش حقوق عمومی از خدماتی است که از ناحیه وکلا صورت می گیرد.

رئیس کانون وکلای دادگستری قزوین پرداخت به موقع مالیات هرساله در زمان تحدید پروانه،پرداخت حقوق دولتی در هنگام تحدید پروانه وکالت بدون دریافت هیچ گونه خدمتی و ایجاد اشتغال بدون تحمیل هزینه را از آثار و نتایج ارزشمند حضور وکیل مستقل در فرآیند دادرسی برشمرد.

نسخه چی ادامه داد: امیدواریم آنچه در لایحه اصلاح قانون وکالت توسط وکلای مردم در مجلس شورای اسلامی رقم می خورد منجر به وابستگی نهاد وکالت و از بین رفتن استقلال کانون های وکلا و وکیل نشود.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز