سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی:

مسئولین باید نگاه ویژه به کتابخانه‌ها داشته باشند

۱۳۹۶/۱۲/۱۶ - ۱۲:۰۴:۳۱
کد خبر: ۶۸۶۰۶۳
مسئولین  باید نگاه ویژه به کتابخانه‌ها داشته باشند
سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی گفت: در ۱۷ اسفند‌ماه طرح ملی کتابخانه‌گردی همزمان با چهاردهمین سالروز تاسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در کتابخانه‌های عمومی منتخب استان برگزار می‌شود.

به گزارش برنا از اراک ، علی‌‌اکبر احمدی در نشستی با اصحاب رسانه، عنوان کرد: این طرح مهم، با توجه به رسالت کتابخانه‌های عمومی در ارتقا سطح فرهنگ کتابخوانی و اهمیت انتقال ارزش‌های دینی و فرهنگی و تلاش برای بازشناسی جایگاه آن بویژه در بین نخبگان، مسئولان و تصمیم‌سازان، برای اولین بار در کشور اجرا می‌شود.

وی بیان کرد: اجرای این طرح براساس مصوبه شورای فرهنگی عمومی کشور در راستای ترویج فرهنگ‌ کتابخوانی، افزایش آشنایی مدیران اجرایی با کتابخانه‌های عمومی، دیدار مسئولان با کتابداران و اطلاع از روند کتابخانه‌ها و معرفی کتابخانه‌های عمومی به احاد مردم به عنوان یک پایگاه اصیل اجتماعی و فرهنگی انجام می شود.

احمدی با اشاره به اینکه کتابخانه مهمترین نهادی است که به نیازهای فرهنگی، اجتماعی و اطلاعاتی سطوح مختلف جامعه پاسخ می‌دهد، افزود: برای طرح کتابخانه گردی از کلیه مسئولان اجرایی و اعضای شورای اداری استان دعوت بعمل آمده که در این روز در کتابخانه‌های منتخب حضور داشته باشند و از نزدیک با برنامه‌های این بخش آشنا شده و در خصوص آخرین تحولات کتابخانه‌ها اطلاعات کسب کنند.

وی اظهار کرد: طبق سند ترویج کتاب و کتابخوانی که در شواری فرهنگ عمومی کشور مصوب شده، دستگاه‌های مرتبط با حوزه فرهنگ مکلف به توجه ویژه به مقوله کتابخوانی شده‌اند و آنها باید در این مسیر برنامه‌های خود را ارائه و گزارش کنند، کتابخانه‌های عمومی نیز یکی از دستگاه‌هایی است که مکلف به تقویت برنامه‌ها در حوزه کتاب و کتابخوانی شده است و طرح کتابخانه‌گردی نیز در همین راستاست.

احمدی اضافه کرد: در سطح استان ۱۲ کتابخانه عمومی وجود دارد که در ۱۷ اسفند‌ماه در طرح کتابخانه‌گردی از ساعت ۷.۵ صبح تا ۱۸ میزبان مسئولین و مردم هستند، کتابخانه‌های عمومی عباس آشتیانی در آشتیان، پرفسور حسابی شهر تفرش، معراج شهر خنداب، امام علی(ع) در زرندیه، شهید بهشتی شهر خمین، ابراهیم دهقان در شهر اراک، اشراق دلیجان، شهید هاشمی‌نژاد شهر ساوه از جمله کتابخانه‌های عمومی استان است که طرح کتابخانه‌گردی در آن اجرا می‌شود.

وی اظهار کرد: ما معتقدیم قبل از اقشار مردم، مسئولین باید یک نگاه ویژه به کتابخانه و مقوله مطالعه داشته باشند، قطعا حضور آنها در کتابخانه‌ها تبعات مثبتی را به دنبال خواهد داشت. در روز 17 اسفند عموم مردم می‌توانند به صورت رایگان به عضویت کتابخانه‌های عمومی و مشارکتی استان درآیند، برای این منظور یک کارت نیز آماده‌سازی شده که تا ۲۶ اسفندماه به منظور عضویت رایگان اعتبار دارد.

احمدی عنوان کرد: طرح کتابخانه‌گردی زمینه‌ای برای ایجاد نهضت کتابخوانی است، امروزه کتابخانه‌ها به عنوان مراکز ارائه دهنده خدمات اجتماعی نسبت به سایر مراکز ارائه کتاب، به مردم نزدیک ترند و دسترسی مناسب تری دارند، لذا از این حیث توجه به کتابخانه‌ها ضروری است.

وی اشاره کرد: در یک سال و نیم اخیر کارکرد دیگری برای کتابخانه‌ها تعریف شده که آنهم کمک به کاهش آسیب‌های اجتماعی است، با توجه به اینکه کتابخانه‌ها در دسترس مردم هستند و خدمات فرهنگی مختلفی ارائه می‌دهند و ارتباط کتابداران با مخاطبان نیز در حوزه مسائل اجتماعی است، لذا طیف متنوعی از فعالیت‌های آگاهی‌بخشی برای مواجهه با آسیب‌های اجتماعی در کتابخانه‌ها طراحی شده که این کارکرد‌های جدید موجب افزایش مراجعه مخاطبان به کتابخانه‌های سراسر کشور شده است.

احمدی ادامه داد: امروزه کتابخانه‌ها صرفا محلی برای امانت دادن کتاب نیستند، بلکه به عنوان پاتوق اجتماعی شناخته می‌شوند، قطعا با اعتماد مردم به کتابخانه‌ها، نگاه تعاملی و برگزاری کلاس‌های مشاوره‌ای، کتابخانه‌ها بیش از آنکه پایگاه امانت کتاب باشند، به برطرف کردن نیاز‌‌های فرهنگی مردم منطقه کمک می‌کنند.

وی با بیان اینکه نهادکتابخانه‌ها در کاهش آسیب‌های اجتماعی، یک دستگاه اجرایی موثر است، تصریح کرد: کتابخانه عمومی تفاهم‌نامه‌ای با استانداری در خصوص کاهش آسیب‌های اجتماعی منعقد کرده و برنامه‌های مختلف و کارگاه‌های آموزشی‌ در راستای آسیب‌های فضای مجازی، ماهواره و غیره اجرا شده است.

احمدی افزود: اخیرا پیش‌نویس یک تفاهم‌نامه با اداره آموزش و پرورش تهیه شده و کلیات این طرح نیز به تصویب رسیده، طبق آن ارتباط و تعامل بیشتری بین کتابخانه‌ها و مدارس برقرار می‌شود و این مهم گامی در جهت نهادینه کردن و ترویج فرهنگ کتابخوانی در سطوح پایین تر سنی جامعه است و عمدتا تمرکز این طرح بر نشست‌های کتابخانه‌ای و مدرسه‌ای استوار است.

وی با بیان اینکه در استان مرکزی از ابتدای سال ۹۶ تا پایان بهمن‌ماه ۴۹۷۲ عنوان کتاب در ۶۹۵ نشست کتابخوان ارائه شده، افزود: در استان مرکزی از ابتدای سال ۹۶ تا پایان آذرماه ۴۸ هزار و ۷۴۵ نفر رسما و به صورت واقعی در برنامه‌های کتابخانه‌ها‌ی عمومی مشارکت فعال داشتند، جلسات نقد و رونمایی کتاب، جلسات جمع‌خوانی، روایت‌گری، معرفی تازه‌های کتاب، برنامه‌های ترویجی، آموزشی، مناسبتی، خلاقانه از جمله این برنامه‌ها بود.

احمدی گفت: با پیگیری‌های بعمل آمده و نگاه مثبت مسئولان استان، پروژه کتابخانه مرکزی دوباره به جریان افتاده است و امیدواریم بعد از سال‌ها انتظار، شاهد تکمیل و به ثمر رسیدن این طرح باشیم.

وی اظهار کرد: مشکلات و موارد کتابخانه‌های عمومی در انجمن کتابخانه عمومی به بحث گذاشته می‌شود و معمولا این انجمن‌ها مصوباتی نیز ارائه می‌دهند، در همین راستا امسال ۱۱۹ انجمن با حضور فرمانداران و مسئولین و چهار جلسه در سطح استان برگزار شده، همچنین در سال جاری بهسازی و تعمیرات برخی کتابخانه‌ها در استان لحاظ شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز