۵‌هزار هکتار از منابع طبیعی کرمانشاه زیرکشت گیاهان دارویی

۱۳۹۶/۱۲/۲۶ - ۱۱:۲۷:۴۷
کد خبر: ۶۸۶۷۴۷
۵‌هزار هکتار از منابع طبیعی کرمانشاه زیرکشت گیاهان دارویی
پنج‌هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی استان کرمانشاه در صورت تامین اعتبار برای سال آتی زیرکشت گیاهان دارویی خواهد رفت و این مهم هر ساله ادامه می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ مراد شیخ‌ویسی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با بیان مطلب بالا، افزود: از ابتدای امسال تا نیمه اول اسفند سال جاری، 2 هزار و 500 هکتار از زمین های منابع طبیعی زیرکشت گیاهان دارویی رفته که امیدواریم با حمایت و کمک دولت این رقم در سال آینده به پنج هزار هکتار برسد.

وی ادامه داد: با وجودی که سرمایه‌گذاری روی کشت گیاهان دارویی می‌تواند به اقتصاد استان کرمانشاه کمک زیادی کند اما متاسفانه تاکنون روی این مسئله به صورت جدی کار نشده و ظرفیت‌های بالای این نوع گیاهان مغفول مانده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: از 14 هزار گونه گیاهان دارویی شناسایی شده در کشور 11هزار نوع آن در کرمانشاه وجود دارد و با توجه به اینکه هشت کارخانه فرآوری گیاهان دارویی هم در این استان است می‌توان به خوبی از این ظرفیت عظیم استفاده کرد.

شیخ‌ویسی ادامه داد: میزان مصرف گیاهان دارویی در کشور سالانه 25 گرم به ازای هر نفر است و این میزان مصرف در کشوری مثل آمریکا 2 کیلو و 500 گرم در سال می باشد.

وی افزود: توسعه و حفاظت مشارکتی عرصه‌های منابع طبیعی یکی از برنامه‌های اداره کل منابع طبیعی استان کرمانشاه است. مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: امسال 400 هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی برای حفاظت به مردم واگذار شده است.

شیخ‌ویسی ادامه داد: استفاده از ظرفیت تشکل‌های مردم نهاد می‌تواند توان استان کرمانشاه را در حفاظت و حراست از عرصه‌های منابع طبیعی بالا ببرد.

وی افزود: 60 هزار و 527 هکتار از جنگل‌های استان کرمانشاه به آفت لورانتوس آلوده‌اند و امسال کار مبارزه با این آفت در سطح بیش از یک‌هزار هکتار آغاز شده و در سال آینده با قدرت و توان بیشتری ادامه خواهد یافت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: 170 هزار دانش‌آموز مقطع ابتدایی در استان کرمانشاه برای تولید نهال جنگلی در سال جاری آموزش دیده‌اند.

شیخ‌ویسی ادامه داد: قرار است این دانش آموزان با امکاناتی که در اختیار آن‌ها قرار داده شده نهال‌های تولیدی خود را تا پایان سال تحصیلی جاری (خرداد 97) به ادارات منابع طبیعی شهر محل سکونت خود تحویل دهند.

وی افزود: جنگل‌های طبیعی کرمانشاه حدود 528 هزار و 900 هکتار است، یعنی حدود 5/21 درصد مساحت کل استان و چهار درصد کل جنگل‌های کشور را به خود اختصاص داده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: سرانه جنگل طبیعی در استان کرمانشاه 26 صدم هکتار، در کشور 2 دهم هکتار و جهانی آن 6 تا هشت دهم هکتار است که بدین ترتیب از نرم کشوری بالاتر و از نرم جهانی استان پایین‌تر است.

شیخ‌ویسی ادامه داد: سطح مراتع استان کرمانشاه نیز یک میلیون و 188 هزار و 400 هکتار است که بدین ترتیب 48 درصد مساحت استان کرمانشاه را مرتع تشکیل می دهد.

وی افزود: مراتع استان کرمانشاه 1.4 دهم کل مراتع کشور را به خود اختصاص داده است و سرانه مرتع در استان 6 دهم هکتار است.

 

نظر شما