رئیس مرکز آمار ایران :

بیکاری جوانان کشور در سال جاری ۱.۳ درصد کاهش یافت

۱۳۹۶/۱۲/۲۳ - ۱۳:۳۵:۴۳
کد خبر: ۶۸۸۷۸۰
بیکاری جوانان کشور در سال جاری ۱.۳ درصد کاهش یافت
رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به روند مثبت اشتغال جوانان در کشور ، گفت: بیکاری جوانان 15 تا 24 سال کشور در 9 ماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 1.3 درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرگزاری برنا ؛ امیدعلی پارسا روز چهارشنبه در نشست مشترک شورای برنامه ریزی و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی سمنان در سالن یادگار امام استانداری،  گفت : بیکاری جوانان 15 تا 24 ساله کشور در سال 95 به میزان 29 درصد بود و در 9 ماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 1.3 درصد کاهش یافته است.

وی یادآور شد : رشد اقتصادی کشور در 9 ماهه سال 96 در مقایسه با مدت مشابه سال قبل با احتساب نفت 4.4 درصد و بدون احتساب آن 4.7 درصد بوده است.

وی با اشاره به نیاز اشتغال کشور به میزان چهار درصد، خاطرنشان کرد : بین سال های 1365 تا 95 متوسط سالانه افزایش افزاد شاغ 2.5 درصد بود، سال 95 به میزان 2.8 درصد و در 9 ماهه 96 به میزان 3.6 بوده که نشان از بهبود وضعیت اشتغال کشور نسبت به گذشته دارد.

رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به نیت نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای سوال از رئیس جمهوری درباره وضعیت بیکاری و اشتغال در کشور، تصریح کرد : برای دستیابی به آمار دقیق از وضعیت این شاخص‌ها باید بیکاری و اشتغال در این دولت را با دولت های گذشته مقایسه کرد و بعد از آن به قضاوت نشست.

پارسا با اشاره به اینکه بین سال های 1384 تا 1392 متوسط سالانه 76 هزار نفر بر افراد شاغل کشور اضافه شدند، بیان کرد: از سال 92 تا 95 متوسط افزایش افراد شاغل کشور 489 هزار نفر و در سال 95 به میزان 650 هزار نفر بود، در 9 ماه سال 96 برای 818 هزار نفر اشتغال ایجاد شده است.

رئیس مرکز آمار ایران با اشاره به اینکه در سال 95 از جمعیت 80 میلیونی کشور 65 میلیون نفر در سن کار بودند که 40 میلیون نفرشان جمعیت غیرفعال شامل زنان خانه‌دار ، دانش آموزان و دانشجویان و بازنشستگان بودند، بیان کرد : در سال گذشته از 25 میلیون و 800 هزار نفر جمعیت فعال اقتصادی کشور سه میلیون و 203 هزارنفر بیکار مطلق بودند و 22 میلیون و 588 هزار نفر از یک تا 44 ساعت تعیین شده قانون کار مشغول به کار بودند.

وی ادامه داد : از 22 میلیون و 588 هزار نفر شاغل سال 95 تعداد 9 میلیون نفر به میزان 40 درصد از کل افراد شاغل، کمتر از 44 ساعت کار کردند و از این 9 میلیون نفر تعداد 2 میلیون و 371 هزار نفر آماده به کار بیشتر از بقیه بودند.

وی با اشاره به وجود سه میلیون و 200 هزار بیکار مطلق کشور در سال 95 اضافه کرد : 2 میلیون و 370 هزار نفر کمتر از 44 ساعت در هفته کار کردند که به این دسته اشتغال ناقص می گویند که برخی در کشور سعی دارند القا کنند این تعداد بیکارند که چنین نیست.

پارسا تاکید کرد : به زودی از سوی رئیس جمهوری بخشنامه ای به وزارتخانه ها ابلاغ می شود که بر اساس آن موظف می شوند بدون هیچ قید و شرط ریزداده های آماری را در سریع ترین زمان به مرکز آمار ایران ارایه دهند تا این مرکز قادر به ارایه آمارهای موردنیاز به صورت شش ماهه شود.

وی با بیان این که برنامه ملی آمار تا اردیبهشت 97 مصوب می شود و بستری آماری برای کشور مهیا می شود، تاکید کرد: نباید عده ای در کشور به سلامت آمار شک کنند زیرا امکان ندارد کسی از مرکز آمار کشور آمار سفارشی بخواهد چراکه فرآیند تولید آمار این اجازه را نمی دهد.

رئیس مرکز آمار ایران از عملکرد استان سمنان در سرشماری استان سمنان به ویژه ثبت نام الکترونیکی تقدیر کرد، این استان به همراه بوشهر، استان های برتر کشور در بالاترین آمار ثبت نام الکترونیکی جمعیت در پیش ثبت نام سرشماری سال گذشته بود.

استان سمنان 702 هزار نفر جمعیت و 9.7 میلیون هکتار وسعت دارد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز