رئیس اداره امور عشایری :

عشایر استان یزد افزون بر چهار هزار تن فرآورده دامی و لبنی تولید کردند

۱۳۹۶/۱۲/۲۶ - ۱۱:۵۶:۳۱
کد خبر: ۶۸۹۵۶۵
عشایر استان یزد افزون بر چهار هزار تن فرآورده دامی و لبنی تولید کردند
رئیس اداره امور عشایری یزد گفت: با وجود 2دهه خشکسالی و فقر مراتع، عشایر این استان در سال 1396 چهار هزار و 380 تن فرآورده دامی و لبنی به ارزش 450 میلیارد و 600میلیون ریال تولید کردند.

 به گزارش خبرگزاری برنا ؛ حسن زارع گفت: در ابرکوه اظهار کرد: عشایر علاوه بر تولید فراورده هنای دامی نقش بسزایی در بخش صنایع دستی به خصوص تولید فرش دستباف دارند.

وی مشارکت عشایری استان در تولید صنایع دستی و تبدیلی را 20درصد و گوشت قرمز را 25 درصد ذکر کرد.

وی یادآور شد: امسال برای تامین بخشی از علوفه مورد نیاز دام عشایر چهار هزار تن جو با قیمت یارانه ای در اختیار یکهزار و 300 خانوار قرار گرفت.

زارع بیان کرد: در سه ماه گذشته 23 میلیارد ریال سرمایه در گردش با سود 10 درصد به 150خانوار از طریق بانک های عامل پرداخت شد.

وی ادامه داد: همچنین در 6ماهه دوم امسال نیز 100 میلیارد ریال وام برای طرح های اشتغال پایدار برای تکمیل زنجیره تولید گوشت قرمز، فرآورده های لبنی، حوزه گردشگری و کشت گیاهان دارویی به عشایر مصوب شد .

رئیس اداره امور عشایری استان تاکید کرد: در این مدت هفت میلیارد و 700 میلیون ریال تسهیلات ارزان قیمت با باز پرداخت پنج ساله برای جبران ناشی از زیان های خشکسالی به آنها پرداخت شده است .

وی با بیان اینکه بخش عمده درآمد عشایر استان از طریق پرورش دام سبک به دست می آید، افزود: امسال سه میلیارد ریال صرف خدمات رسانی و زیرساخت ها نظیر آبرسانی ، حفر چاه مالداری و مرمت راه های عشایری شد.

وی تامین آب مورد نیاز دام را بسیار ضروری خواند و ادامه داد: امسال بخشی از آب شرب دام عشایر از طریق یکهزار و 500 دستگاه تانکر 10هزار لیتری توزیع شده است .

جمعیت عشایر استان یزد که در شهرستان های ابرکوه و خاتم زندگی می کنند، 6 هزار و 300 نفر شامل یکهزار و 300 خانوارند.

عشایر این استان از ایلات بختیاری ، خمسه و قشقایی اند که به پرورش 140هزار راس دام سبک و 400 نفر شتر مشغول هستند.

عشایر ابرکوه با 420 خانوار و 2هزار نفر جمعیت در مناطق هارونی ، اسفندآباد و فراغه زندگی می کنند.

مرکز شهرستان 53 هزار نفری ابرکوه در140کیلومتری جنوب غربی شهر یزد قرار دارد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز