۱۰برنامه نوروزی در تپه حسنلو اجرا می شود

۱۳۹۶/۱۲/۲۷ - ۰۸:۵۱:۵۰
کد خبر: ۶۸۹۷۹۸
۱۰برنامه نوروزی در تپه حسنلو اجرا می شود
نفده با برگزاری آئین های نوروزی از 25 اسفند ماه جاری تا 15 فروردین سال آینده با 10 عنوان برنامه به استقبال مسافران نوروزی و سال نو می رود.

به گزارش برنا آذربایجان غربی، حمزه پهلوانی به احیای آداب و رسوم محلی در نوروزگاه اشاره کرد واظهار داشت: در هر شهرستان آئین خاص آن منطقه برگزار می شود زیرا برگزاری این آئین زمینه آشنایی بیشتر مردم محلی و مسافران با آداب و رسوم بومی را فراهم می کند

وی از ایجاد 2 بازارچه صنایع دستی در نوروز 1397 در نقده خبر داد و گفت: یکی از بازارچه های نمایشگاه صنایع دستی در محل برپایی آئین نوروزگاه در نقده و نمایشگاه دیگر نیز در داخل این شهر برپا می شود تا مردم علاوه بر استفاده از برنامه های شاد، بتوانند برخی از هدایای نوروزی خود از این بازارچه تهیه کنند.

وی افزود: اجرای برنامه تکم گردانی، برپایی سفره سنتی عید نوروز، برگزاری مسابقات عکاسی و نقاشی با موضوع نوروز در فرهنگ مردم نقده و برپایی ایستگاه عکاسی همراه با لباس سنتی ایل قره پاپاق نقده از برنامه های این شهرستان است.

مدیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نقده ادامه داد: همچنین تکم گردانی، اجرای بازی های بومی و محلی، موسیقی سنتی عاشیقی و سفره سنتی از دیگر برنامه های نوروزی در مجموعه تاریخی حسنلو است

به گفته وی معرفی ارزش‌ها، پیشینه و مراسمات رایج محلی نقده در ایام نوروز و معرفی تپه باستانی حسنلو برای بازدید کنندگان از اهداف برنامه های این اداره در شهرستان نقده است .

 همچنین در این نمایشگاه ها انواع صنایع دستی منطقه از جمله هنرهای چوبی منبت، معرق، مشبک، ریزه کاری، پیکرتراشی، بافته های داری شامل گلیم، ورنی، زیراندازها، چرم دوزی، شیشه گری، تراش سنگ های قیمتی، نیمه قیمتی، سازهای سنتی، رودوزی های سنتی، ملیله کاری، زیور آلات سنتیˈ و غیره عرضه می شود. 

به گفته کارشناسان محوطه و تپه باستانی حسنلو در نقده بزرگترین شهر خاورمیانه در عصر آهن و یکی از مراکز تمدن ماناها بوده است.

نظر شما