ویژه نوروز: غذاهای محلی آذربایجان‌غربی

۱۳۹۶/۱۲/۲۸ - ۰۸:۴۰:۳۷
کد خبر: ۶۹۰۱۴۳
ویژه نوروز: غذاهای محلی آذربایجان‌غربی
استان آذربایجان‌غربی از جمله دیدنی‌ترین استان‌های کشور برای سفرهای نوروزی است؛ غذاهای محلی و سنتی این استان یکی از بهترین و لذیذترین بخش‌های سفر به آذربایجان‌غربی است.

یرالما کبابی

ساندویچ محلی مردم ارومیه که بسیار لذیذ است و به برند غذایی این شهر شهرت دارد.
یقینا این فولکولور از خوشمزه ترین و پرطرفدارترین فرهنگ هایی است که در این منطقه به چشم می خورد؛ به طوری که با هر بار سفر به ارومیه و خوردن این فست فود خوشمزه و سالم، یقینا در شهر و مناطق دیگر نیز به دنبال آن خواهید گشت.

یرالما کبابی

گوزلمه

یکی از غذاهایی که در ارومیه طبخ می شود گوزلمه است که طعمی دلچسب دارد.
این غذا در زبان ترکی به معنی «منتظر نشو» است، یعنی مدت زمان زیادی برای آماده شدن این غذا نیاز نیست و خیلی زود آماده می‌شود.  برای تهیه‌ی این غذا تخم‌مرغ‌ها را سرخ کرده، سپس ماست (ماست چکیده یا سیردار) را در تابه‌ای دیگر به همراه آب به مدت ۵ دقیقه هم می‌زنیم. سپس در کاسه‌ای تخم‌مرغ و ماست را ریخته و به آن سیر اضافه کرده و در نهایت نوش جان می‌کنیم.

گوزلمه

سوپ بلغور (یارما شورباسی)

در منطقه‌ی آذربایجان شوربا یکی از اصیل‌ترین غذاها محسوب می‌شود و مردم آذربایجان غربی، به خصوص ارومیه هنوز هم این غذا را می‌پزند. این غذا از پیاز، سیب زمینی، لوبیا قرمز، بلغور، گوجه‌فرنگی، نخود و مرزه تهیه می‌شود و طعم بسیار خوشمزه‌ای دارد.

یارماشورباسی

شورجه ارومیه

شورجه یکی از خوشمزه‌ترین خوراک‌های ارومیه است که اهالی این شهر هم به عنوان پیش‌غذا و هم به عنوان غذای اصلی آن را سرو می‌کنند. این غذا را از ماست سفت، تخم‌مرغ، پیاز داغ، گوشت و نشاسته‌ی ذرت تهیه می‌شود. این غذا را می‌توان هم با برنج و هم بدون برنج نوش جان کرد.

آش کلم (یرتخلی یا تورشولی آش)

در خطه‌ی آذربایجان انواع آش‌ها پخته می‌شود و طرفداران خیلی زیادی هم دارد. از آش‌های معروف ارومیه می‌توان به آش کلم اشاره کرد که به دو صورت پخته می‌شود: یکی با سماق و دیگری با آبغوره. در این آش از بلغور، برنج، پیاز، کلم برگ، رب گوجه فرنگی، نعناع خشک و طبق ذائقه سماق یا آبغوره استفاده می‌کنند.

یرتخلی

آش دوغ (اَیران آشی)

استان آذربایجان غربی هم جزو آن دسته از جاهایی است که آش دوغ از قدیم در آن طبخ می‌شد. اهالی ارومیه و دیگر شهرهای آذربایجان غربی برای طبخ این آش از نخود، تره، جعفری، شوید، برنج، دوغ و سیر استفاده می‌کنند. طعم این آش‌ بسیار لذیذ است و توصیه می‌شود در سفر به این استان حتما از آن نوش جان کنید.

آش دوغ

یتیمچه

یتیمچه در نقاط مختلف کشور طبخ می‌شود. در استان آذربایجان غربی برای تهیه‌ی این غذا از بادمجان، گوجه فرنگی و پیاز استفاده می‌کنند.

یتیمچه

باستیخ (لوزانک)

باستیخ یکی از دسرهای بسیار خوشمزه و سنتی ارومیه است که از نشاسته، شیره‌ی انگور، هل پودر شده، گلاب و مغز گردو تهیه می‌شود.

باستیخ

گیزاتما

گیزاتما یکی از غذاهای ساده‌ی ارومیه است که با بادمجان، کدو، سیب زمینی، سیر و گوجه‌فرنگی (برخی هویج هم اضافه می‌کنند) تهیه می‌شود. تمامی مواد غذا سرخ شده و در سسی با هم ترکیب می‌شوند.

گیزاتما

دلمه برگ مو

ترک‌ها بهترین دلمه‌های برگ مو را درست می‌کنند. برای تهیه‌ی برگ مو به برنج، لپه، گوشت، تره، انواع سبزی معطر، ادویه‌جات و ماست نیاز است

دلمه برگ مو

دلمه کلم

دلمه کلم یکی از لذیدترین دلمه‌های منطقه است که طعمی ترش را دارد.
برای تهیه این غذا از کلم، گوشت چرخ کرده، برنج، لپه، آب‌غوره و ادویه جات استفاده می کنند.

دلمه کلم

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز