نوروز امسال به کجای خراسان سفر کنیم؟

رادکان، اعجاز مهندسی گذشتگان

۱۳۹۷/۰۱/۰۲ - ۱۳:۳۳:۱۷
کد خبر: ۶۹۰۷۵۶
رادکان، اعجاز مهندسی گذشتگان
میل منحصر به فرد رادکان در خراسان رضوی و در 80 کیلومتری مشهد، مسیر چناران در محل شهر قدیم رادکان قرار گرفته است. این برج در زمان خود تنها ابزار اندازه‌گیری چهار فصل، نوروز و کبیسه بود. از نظر ساختار زیبا، کاملا منحصر به فرد و در نقطه جغرافیایی خاصی که امکان رصد ستارگان و اندازه‌گیری ایام سال به شکل دقیق در آن میسر می‌شود ساخته شده است.

این اثر شاخص چندین بار جهت ثبت جهانی پیشنهاد شده است، ‌رادکان اثر ریاضی‌دان، ستاره‌شناس و دانشمند بزرگ ایرانی خواجه نصیر الدین طوسی است.

میل رادکان چناران بر دشت میان توس و رادکان سایه افکنده و همتای دیگر آن نیز در کردکوی وجود دارد که به رادکان غربی مشهور است. همین موضوع باعث شده برخی نام رادکان را با راه و مسیر هم پیوند بدانند چنان‌که «راد» و «رد» در زبان پهلوی به معنای نظم و ترتیب و «رده» آمده و برج رادکان در مسیر راه و جاده درست همین کار را می‌کند که از نامش پیداست.

بلندای این برج ۳۵ متر، قطر داخلی‌اش ۱۴ متر و قطر خارجی آن ۲۰ متر می‌باشد. منظر بیرونی بنا تا ارتفاع ۵/۲ متری به شکل ۱۲ ضلعی و از آن جا تا زیر گنبد به صورت ۳۶ ترک نیم ستونی ساخته شده‌است. برج رادکان دارای گنبد مخروطی شکل است که ساختمان آن احتمالاً در سال ۶۰۷ قمری به پایان رسیده‌است. تاریخ احداث برج رادکان را ماکس افن برشم آلمانی سال ۶۰۰ و اندی و هرتسفلد سال ۶۸۰ ذکر کرده‌اند. هرتسفلد برج را مقبره یکی از حکام مغول می‌داند که برخی وی را امیر ارغون مغول می‌دانند. گدار مستشرق فرانسوی آن را آرامگاه یک زن و مطلع الشمس آن را از آثار دیلمی‌ها می‌داند. علاوه بر راهنمایی مسافران و مقبره به دلیل وجود منفذهایی به تعداد بروج دوازده‌گانه برخی برای این برج کارکرد تقویم و ستاره‌شناسی نیز قایلند. برج رادکان، در روزگار اوج خود، تنها تعیین‌کننده فصل، سال و نوروز در جهان بوده‌است.

 

 








 

نظر شما