روانشناسی سیاستمداران

۱۳۹۷/۰۱/۱۵ - ۱۰:۱۵:۵۷
کد خبر: ۶۹۲۹۹۱
روانشناسی سیاستمداران
*هوشنگ عطاپور

سلامت روحی و روانی مدیران برای تصدی مسوولیت های متنوع موجود در حوزه های مختلف اجتماعی،فرهنگی،سیاسی،و اقتصادی فوق العاده مهم است.

نگاهی به رفتار برخی از سیاستمداران در دوره های تاریخی گذشته و حال ،حقایق تلخی را از صعود افراد با اختلالات روانی، رفتلری و شخصیتی در سلسله مراتب قدرت و دسترسی به موقعیت های خطیر تصمیم گیری دارد.

تاریخ خاطره بسیار اسفناکی از جنایت های این بیماران روانی قدرت یافته را در حافظه خود دارد.

تاکید بر حاکمیت دین و اخلاق و تعیین معیارهای دینی و اخلاقی برای مدیریت جامعه از همین دغدغه ناشی می شود. زیرا دین باوری و پایبندی به معیارهای اخلاقی دینی ، به عنوان عامل دستیابی به چنین فضائلی مطرح می شود.

از همین رو ، افرادی چون نرون ، سزار، چنگیز، شاپور ذوالاکتاف، چنگیز، هیتلر و بسیاری از دیکتاتورهای معاصر مانند قذافی،صدام و اکنون مانند ترامپ در بررسی رفتارشناسانه، شواهد محکمی از اختلالات شخصیتی و روانی را از خود بروز می دهند.
حتی در بررسی دقیق تیم مدیریتی دولت نهم و دهم دقیقا در سه گانه مشهور به فرقه زنبیلیه، کاملا شاهد علائم بیماری روانی و رفتاری هیستریک هستیم  که رفتارهایی در تضاد عمیق با منافع فردی، جمعی و حتی امنیت ملی از خود بروز می دهند که معمولا هیچ سیاستمدار دارای سلامت روان؛ هرگز وارد چنین رفتارهایی نمی شود.

بدون شک سیاستمداران ، معمولا از هوش بالا و دوراندیشی کافی برای حفظ منافع ملی برخوردار هستند. عموما سیاستمداران برای تامین منافع ملی وارد عرصه سیاست می شوند و همچنان که به موقع سخن گفتن را یاد می گیرند ، به موقع سکوت کردن را هم می آموزند و نه بر اساس تمایلات شخصی و باندی ؛بلکه بر اساس منافع و مصالح ملی عمل سیاسی انجام می دهند.

به ویژه در یک نظام ارزشی و مردم سالاری دینی ، درکنار دور اندیشی و تدبیر سیاسی ، خود را مقید به رعایت اصول اخلاقی هم می دانند و بدون دلیل و سند متقن هرگز به افراد، گروهها و حتی رقبای خود تهمت نمی زنند و آبروی شهروندان را در هر سلسله مراتب اجتماعی و سیاسی به دلیل تقید به اصول اخلاقی حفظ می کنند.

قاعدتا هرکس وارد عرصه سیاست ورزی شود و این اصول و معیارهای مورد قبول وجدان جامعه را رعایت نکند و در انظار افکار عمومی ابتدایی ترین معیارهای اخلاقی و دینی را زیرپا بگذارد ، این فرد از دو حال خارج نیست ، یا شاید  کلاهبردار است و یا دچار اختلالات روانی.

به همین دلیل در اکثر کشورهای پیشرفته با پیش بینی روش های مختلفی این اختلالات  را در سیاستمدارانی که وارد عرصه فعالیت های جدی و قبول مسوولیت های مهم می شوند ارزیابی می کنند تا امکان صعود افراد مجرم و فاقد صلاحیت روانی در ساخت قدرت فراهم نشود. به عنوان نمونه یکی از روش های معمول بررسی اختلافات رانندگی، شرب خمر ، مزاحمت برای زنان و پرونده های دادگستری و روانپزشکی است.

من فکر می کنم این بخش از ارزیابی صلاحیت های روانی سیاستمداران با روش های قابل انجام و عملی ،خیلی تاثیرگذارتر از برخی شاخص های معمول ، در پیشگیری از خرابکاری افراد فاقد صلاحیت  در مسوولیت های خطیر سیاسی خواهد بود.

والسلام.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز