"مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان " خبر داد:

شیوع آفتِ برگ خوار بلوط در بیش از پنجاه هزار هکتار از جنگل های لرستان

۱۳۹۷/۰۱/۱۸ - ۱۲:۰۹:۵۱
کد خبر: ۶۹۳۸۸۵
شیوع آفتِ برگ خوار بلوط در بیش از پنجاه هزار هکتار از جنگل های لرستان
"شیرزاد نجفی" ازشیوع آفتِ برگ خوار بلوط در بیش از پنجاه هزار هکتار از جنگل های لرستان خبرداد.

به گزارش خبرگزاری برناازلرستان ؛نجفی در جمع رسانه ها اظهارکرد: متاسفانه هر چند سال یکبار،این آفت طغیان می کند و از جمله آفاتی است که در عرصه های جنگلی فعال بوده و به درختان جنگلی خسارت های شدیدی وارد می کند.

وی  با اشاره به اینکه میزبان اصلی این آفت درختان بلوط می باشد ،افزود: این آفت جوانه خوار بلوط از اواخر اسفند تا نیمه دوم اردیبهشت به فعالیت خود ادامه می دهد و موجب از بین رفتن برگ ها، جوانه ها و خشک شدن درختان بلوط می شود.

نجفی  با بیان اینکه آفت جوانه خوار بلوط از درختان جنگلی دیگری همچون زالزالک، بنه و گلابی وحشی نیز تغذیه می کند ،تصریح کرد: با توجه به پراکندگی جنگلهای بلوط ، این آفت نیز در سطح جنگلهای استان پراکنده شده است.

وی یادآورشد: مناطق سپیددشت ، چم‌چیت ،بیشه، شول آباد و دادآباد،بیشترین نقاط آلوده ایی هستند که دچار شیوع این آفت شده اند.

نجفی  عامل اصلی شیوع این آفت را تغییر اقلیم، گرم شدن هوا ، ریزگردها و کمبود بارش ها دانست و خاطر نشان کرد: تنها راه و بهترین روش مبارزه با این آفت،استفاده از سموم حشره کش بیولوژیکBT.H است که هیچگونه اثر منفی بر روی انسان و محیط زیست ندارد.

وی  شیوع آفت برگ خوار بلوط در بیش از پنجاه هزار هکتار از جنگلهای لرستان را یک چالش خطرناک نوان کرد وگفت : طبق محاسبات انجام شده ، برای مبارزه بیولوژیکی ، یک‌ میلیارد تومان اعتبار نیاز می باشد.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری لرستان  با اشاره به اینکه کمبود اعتبارات و شیب بالای اراضی جنگلی، امکان مبارزه بیولوژیکی و سم پاشی را غیرممکن کرده است ،اضافه کرد : سم پاشی بایستی با هواپیماهای سم پاش صورت گیرد که آنهم به دلایل توپوگرافی منطقه کاری دشوار و هزینه بر است.

به گفته شیرزاد نجفی  استان لرستان دارای یک میلیون و دویست و هفده هزار هکتار جنگل است که در کشور، رتبه دوم را از نظر سرانه جنگل به خود اختصاص داده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز