۲۰ تُن محصولات فرعی جنگلی از کردستان صادر شد

۱۳۹۷/۰۴/۱۰ - ۱۳:۱۷:۵۲
کد خبر: ۶۹۴۰۸۷
۲۰ تُن محصولات فرعی جنگلی از کردستان صادر شد
رئیس اداره بهره برداری منابع طبیعی کردستان گفت: برای نخستن بار سال گذشته 20 تُن محصولات فرعی (غیر چوبی) جنگلی و مرتعی از این استان به خارج از کشور صادر شد.

 به گزارش خبرگزاری برنا ؛ پیام شریفی گفت: این محصولات شامل کتیرا، شیره سقز و مازوج (گال بلوط) است که در جنگل های استان و توسط بهره برداران محلی برداشت شده بود.

وی افزود: این محصولات به مقصد کشورهای هند، اندونزی، تونس و برخی کشورهای اروپایی از مرزهای استان یا دیگر مرزهای کشور صادر شده است.

شریفی تاکید کرد: این حجم از صادرات برای نخستین بار می تواند مقدمه ای برای توسعه صادرات و شناخت مجامع بین المللی با پتانسیل های استان کردستان در حوزه های مختلف باشد.

به گفته وی، به دلیل نبود کارخانجات صنایع تبدیلی، بخش زیادی از این محصولات جنگلی و مرتعی به صورت خام از کشور خارج می شود.

رئیس اداره بهره برداری منابع طبیعی کردستان گفت: به دلیل نبود صنایع تبدیلی در کردستان، بهره برداران محصولات فرعی (غیرچوبی)، جنگلی و مرتعی تولید خود را به قیمت های پایین به دلالان می فروشند.

شریفی یادآور شد: صادرات محصولات فرعی جنگلی و مرتعی باعث افزایش درآمد بهره برداران این بخش می شود و می توان با تشکیل تعاونی های فراگیر دست دلالان را از این بازار کوتاه کرد.

وی با اشاره به اینکه در استان 488 تعاونی مرتعداری وجود دارد، اضافه کرد: منابع طبیعی برنامه هایی برای تشکیل تعاونی های فراگیر مرتعداری دارد که در صورت تحقق آن بهره برداران می توانند محصولات تولیدی خود را در قالب این تعاونی ها در بازارهای داخلی و خارجی عرضه کنند.

از مساحت 2 میلیون و 937 هزار هکتار استان کردستان، بیش از 60 درصد آن شامل یک میلیون و 587 هزار هکتار آن را مراتع و جنگل تشکیل می دهد.

سالانه در مراتع کردستان و از گون زارهای استان بیش از چهار تُن کتیرا به صورت ترشحات صمغی خشک شده برداشت می شود.

374 هزار هکتار از مساحت کردستان را جنگل تشکیل می دهد که بخشی از آن درخت قزوان بوده و بهره برداران سالانه بیش از 25 تُن شیره سقز را از درختان قزوان برداشت می کنند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز