بی مهری به ثبت "روز جامی " در تقویم رسمی کشور

۱۳۹۷/۰۱/۲۰ - ۱۳:۰۷:۰۷
کد خبر: ۶۹۴۹۰۷
بی مهری به ثبت  روز جامی  در تقویم رسمی کشور
معاون پژوهشی وزارت امورخارجه گفت : تربت جام، شهر علم، ادب، عرفان و موسیقی است ،جام خرگرد کهن میراث‌دار فرهنگ و تمدن ریشه‌دار خراسان بزرگ است وباید تلاش کرد تا دبیرخانه دائمی مفاخر جام و منطقه برای ثبت، مستند و مکتوب کردن این میراث ناملموس منطقه راه‌اندازی گردد.

به گزارش خبرگزاری برناازتربت جام  مرتضی دامن‌پاک، معاون پژوهشی وزارت امورخارجه که به تربت جام سفر کرده بود با تاکید بر شخصیت عبدالرحمان جامی به عنوان یک شاعر حنفی مذهب گفت: عبدالرحمان  جامی یک عارف و شاعر وحدت‌ طلب مصلح بودو باید  ایحاد وحدت و همدلی میان مذاهب که نیاز مبرم و شدید بشر امروز است، بیشتر پی ببریم. پیام شعری خاتم الشعرای ایران همیشه صلح، دوستی، همزیستی، انسانیت و آرامش است.

وی در ادامه با  بیان این که تربت جام، شهر علم، ادب، عرفان و موسیقی است گفت: تربت جام جام و خرگرد کهن  میراث‌دار فرهنگ و تمدن ریشه‌دار خراسان بزرگ است وباید تلاش کرد تا دبیرخانه دائمی مفاخر جام و منطقه برای ثبت، مستند و مکتوب کردن این میراث ناملموس منطقه راه‌اندازی گردد

 وی تصریح کرد : عبدالرحمان جامی شاعر بلند آوازه قرن نهم  که درخرگرد کهن جام متولد شده ، آثار ارزشمندی از خود به جای گذاشته  که ضروری است این آثار که در ایران و منطقه وجود دارد را جهت ثبت مجموعه آثار جامی در یونسکو گردآوری کنیم

دکترعلیرضا قیامتی عضو پژوهشگران موسسه فرهنگی اکو با اشاره به ثبت روز جامی در تقویم ملی  گفت:  ۱۲ صفحه مطلب با عنوان توجیه علمی فرهنگی جامی به شورای فرهنگ عمومی کشور در سال جدید ارسال کردم و عنوان این دفاعیه «چرا روز جامی؟» نوشته ام  که منتظر هستم تا نوبت برای این دفاعیه فراهم  شود  

این استاد دانشگاه با تاکید براینکه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر همکاری این پروژه ملی قول مساعد داده است گفت: سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان خراسان رضوی در ایام تعطیلات نوروزی فرصتی فراهم شد تا به تاخیر پروژه روز جامی در تقویم ملی گفتگو کنیم و ایشان تاکید کردند با دفاع مجدد از روز جامی و شخصیت عبدالرحمان جامی به عنوان بزرگترین شاعر ستایشگر اهل بیت (ع) تلاش خواهد کرد این روز در تقویم ملی جای بگیرد.

وی با تاکید براینکه چرا باید روز جامی در تقویم ملی جای بگیرد گفت: عبدالرحمن جامی شخصیت بزرگ، نام‌دار و پر آوازه‌ای است که تنها متعلق به مردم ساکن در مرزهای امروز ایران نیست، بلکه متعلق به ایران فرهنگی، گستره‌ای از مناطق همسایگان ایران از شبه قاره تا خراسان بزرگ، مصر، عراق و ترکیه و... است و شخصیتی فرامنطقه‌ای بود.

نعمت اله فیاض رئیس اداره فرهنگ وارشاداسلامی تربت جام درباره اینکه آیا "روز جامی" ممکن است در تقویم ثبت شود، گفت : «این موضوع از سال ۹۰در شورای فرهنگ عمومی استان و کشور در تقویم رسمی کشور مطرح شده متاسفانه هنوز مصوب نشده است».

وی گفت: ثبت شدن روز جامی در تقویم نیاز به دفاع علمی دارد و تاکنون یک بار به شورای فرهنگ عمومی کشور ارسال شد و در آنجا به خوبی دفاع نشد و مجددا دوباره به این شورا فرهنگ عمومی کشور ارسال شده و لازم است با نگاه دقیق تر به این مسئله توجه کنیم تا روز جامی در تقویم کشور ماندگارشود.

خبرنگار: علیرضافیروزی

 

نظر شما