رئیس شورای اسلامی شهر نیم ور خبرداد:

آیین بیل گردانی نیم ور فروردین ماه سال جاری برگزارخواهد شد

۱۳۹۷/۰۱/۲۰ - ۱۳:۱۸:۱۱
کد خبر: ۶۹۴۹۰۹
آیین  بیل گردانی نیم ور فروردین ماه سال جاری برگزارخواهد شد
رئیس شورای اسلامی شهر نیم ورگفت: آیین سنتی بیل گردانی نیم ور امسال با هدف پررنگ کردن بخش بیل گردانی در روز 31 فروردین برگزار خواهد شد

به گزارش برنا از اراک ، مهدی لعل بار گفت: آیین سنتی بیل گردا نی نیم ور با حضور مردم و مسئولین استان و شهرستان در محل سکوی بیل گردانی نیم ور  درتاریخ  31فروردین ماه سال جاری برگزارخواهد شد .

وی در خصوص برنامه های این آیین سنتی گفت: امسال با هدف کیفی سازی مراسم در بخش بیل گردانی, برخی برنامه ها حذف و بیشتر در خصوص اصل این آئین برنامه ریزی شده تا به نحو شایسته بینندگان این مراسم حظ بصری را برده و سنت های گذشته برای مردم تداعی شود .

وی درادامه افزود: رژه بیل گردانان ، اجرای نمایش لایروبی جوی نیم ور بصورت نمادین ، تقدیر از پیشکسوتان و در پایان نیز اجرای آیین سنتی بیل گردانی از برنامه های تدوین شده مراسم امسال می باشد .

رئیس شورای اسلامی شهر نیم ور در خصوص قدمت این آیین سنتی نیز گفت: این آیین که نزدیک به ۲۰۰۰ سال قدمت دارد به عنوان نمادی برای تشکر از آناهیتا الهه آب بوده که از زمان زرتشتیان، باقی‌مانده و بیل گردانی نیز ریشه در فرهنگ آب و آبیاری دراین منطقه دارد و هم در قدیم نمادی برای نشان‌دادن زور و پهلوانی به دشمنان بوده‌است. مردم نیم‌ور عقیده دارند این بازی آیینی، به برکت و زیادی آب کمک می‌کند .

لعل بار  درخصوص انجام مراسم لایروبی جوی نیم ور و همزمانی آن با آیین بیل گردانی نیز افزود: در میان کشاورزان این منطقه از زمان پیشینیان رسم بوده که هر سال در مواقعی که گل و لای مسیر جوی‌های آبی که از شعبه‌های رودخانه قم‌رود می‌باشد و به "شاه جوب " معروف بوده را مسدود می‌کرده یا در ماه اسفند و اوایل فصل بهار که رشد گیاهان و علف‌های هرز باعث سختی آبرسانی به مزارع این شهر می‌شده، با اعلام بزرگان شهر، مردم در مسجد جامع جمع شده و با کمک یکدیگر به پاکسازی حریم جوی می پرداختند که همچنان  این رسم قدیمی در این شهر اجرا می‌گردد .

وی همچنین گفت: بعد از اتمام لایروبی که چندین روز طول می‌کشیده، اهالی به جشن و سرور می‌پرداختند و آیین بیل‌گردانی را برپا می‌کردند. قبل از شروع مراسم بیل گردانی، لایروبان همراه با بیل‌های خود تا محل برگزاری جشن که بر روی سکویی مخصوصی در مرکز نیمور است، اقدام به رژه رفتن می‌کنند . 

رئیس شورای شهر نیم ور درخصوص نحوه اجرای آیین بیل گردانی خاطر نشان کرد: گذشتگان اهل نیم ور بر این باور بودند که با گردش هفت بیل سنگین، هفت آسمان و ابرهای آن برای بارش باران به گردش در می آیند. در آیین بیل‌گردانی در یک طرف چهار بیل و در طرف دیگر نیز سه بیل را به هم گره می‌زدند.  نحوه چرخاندن بیل‌ها به دور سرچنان است که بیل‌های دست راست به چپ می‌چرخانند از آغاز تا پایان بیل‌گردانی پای راست را جلو می‌گذارند و باید تعادل بیل و خودشان را حفظ کنند تماشاچیان نیز به تشویق می‌پردازند. اما اگر کسی تعادلش را از دست بدهد یا بیل‌ها به هم برخورد کند, همه او را به رسم قدیمی هو می‌کنند .

مهدی لعل بار با اشاره به ثبت این اثر درسال 1386 بعنوان یکی از آثار ملی گفت: مراسم امسال در روز جمعه 31فروردین ماه در محل سکوی بیل گردانی نیم ور از ساعت 16 آغاز با حضور آحاد مردم شهرستان برگزارخواهد شد

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز