تغییر الگوهای رفتاری امروزه به عنوان یک مولفه مهم در امر سلامت محسوب می شود

۱۳۹۷/۰۱/۲۱ - ۱۳:۱۱:۳۱
کد خبر: ۶۹۵۳۷۷
تغییر الگوهای رفتاری امروزه به عنوان یک مولفه مهم در امر سلامت محسوب می شود
با حضور مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی، نخستین جلسه مجمع سلامت شهرستان رشتخوار برگزارشد.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، سید کمال الدین حسینی در این جلسه گفت: تغییر الگوهای رفتاری، امروز ه به عنوان یک مولفه مهم در امر سلامت محسوب می شود.

وی افزود: مجمع سلامت در ۲۲ شهرستان تاکنون برگزار شده و قرار است ۲۳ فروردین مجمع استانی سلامت با حضور ۱۰۰۰ نفر از شرکائ سلامت برگزار شود و اینگونه مقدمات و تمهیدات برگزاری مجمع ملی سلامت که قرار است در اردیبهشت ماه اجرایی شود فراهم می شود.

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی با تاکید بر اهمیت اجرایی شدن سند سلامت اجتماعی کشورادامه داد: سند توسعه سلامت اجتماعی استان تهیه و امسال  با هدف ارتقای سرمایه اجتماعی اجرایی می شود.

حسینی، مشارکت سازمان دهی شده همه افراد در بخش سلامت را یکی از اهداف  اجتماعی شدن نظام سلامت بیان کرد و افزود: سلامت فقط وابسته به موضوعات ژنتیکی، سن و جنس نیست و باید نقش خانواده و روابط اجتماعی و تعامل نهادهای مرتبط با سلامت به جد دیده شود.

وی با بیان این‌که  تغییر رویکرد نسبت به سلامت در همه ابعاد علاوه بر جسمی و درمانی  و تبدیل آن به گفتمان غالب دارای هژمونی هدف اجتماعی شدن سلامت است  گفت: سبک زندگی سالم با ورزش، عدم مصرف دخانیات، تغذیه سالم و رعایت استاندارد مصرف نمک و چربی به دست می آید، و بایداز طریق راهکارهای قانونی مشارکت در حوزه سلامت را بر عهده مردم گذاشت.

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی با بیان این‌که ۱۲ درصد مردان و ۱۶ درصد زنان به افسردگی مبتلا هستند، خاطرنشان کرد: آسیب‌های اجتماعی که امروز با آن‌ها روبه‌رو هستیم یکی از دلایل ان افسردگی است و لازم است که به سلامت اجتماعی نیز در این خصوص توجه شود.

حسینی، با اشاره به لزوم توجه به سلامت اجتماعی از جانب نهادهای فرهنگی اذعان داشت: بسیاری از افراد جامعه به رفتارهای خود که رفتارهای پرخطری هم هست، توجهی ندارند و یکی از مشکلاتی که امروز داریم پایین بودن سواد سلامت و سرمایه فرهنگی یعنی ذخیره دانایی افراد جامعه است.

وی در ادامه گفت :سازمان‌ها و نهادها را در همکاری برای توسعه سلامتی را مسئول دانست و تاکید کرد: همه نهادها و دستگاه‌ها در حوزه سلامت وظیفه و مسئولیت دارند، ۲۵ درصد وظایف بر عهده وزارت بهداشت است و مابقی بر عهده دستگاه‌ها ، نهادهای دیگر و مردم است.

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی، 10 عامل اول خطر در سلامت مردم ایران را شامل رژیم غذایی، فشار خون، توده بدنی بالا، تحرک ناکافی، سیگار، دیابت، آلودگی هوا، کلسترول بالا، خطرات شغلی و مصرف مواد دانست و ادامه داد: اگر رویکرد سلامت را در همه سیاست‌ها اعمال کنیم، آن‌وقت است که در حوزه سلامت موفق عمل کرده‌ایم؛ نظام سلامت در همه جای دنیا باید با رویکرد اجتماعی شدن دنبال شود، باید کارهای بین‌بخشی انجام شود تا بتوان برای سلامتی مردم کاری کرد.

وی تصریح کرد: هم اکنون سطح سواد سلامت مردم در کشور از جایگاه شایسته ای برخوردار نست و یکی از برنامه های مجامع سلامت در شهرستان ها باید افزایش سواد سلامتی باشد.

 

 

 

نظر شما