در جلسه بررسی مشکلات بقعه امامزاده یحیی(ع) مطرح شد؛

بخشی از دیوار بقعه امامزاده یحیی(ع) در حال فروریختن است

۱۳۹۷/۰۱/۲۱ - ۱۴:۵۱:۰۹
کد خبر: ۶۹۵۴۵۶
بخشی از دیوار بقعه امامزاده یحیی(ع) در حال فروریختن است
معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان همدان با اشاره به اینکه نگهداری و مرمت بقعه متبرکه امامزاده یحیی(ع) شهر همدان اعتبار می‌خواهد، گفت: از وضعیت بقعه کاملا مطلع هستیم اما از سال 90 تا کنون اعتباری نداشته‌ایم و هر گونه مرمتی که بخواهیم در آنجا انجام دهیم، نیاز به تهیه نقشه و تأیید آن توسط سازمان میراث فرهنگی دارد و نمی‌توان بدون حکم سازمان این بقعه را مرمت کرد.

 به گزارش خبرگزاری برنا ؛ محسن ترابی سه‌شنبه 21 فروردین در جلسه بررسی مشکلات بقعه امامزاده یحیی(ع) با حضور اعضای کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر همدان،  گفت : اگر از سال ۷۰ خدمات و اقدامات میراث فرهنگی نبود این بقعه به طور قطع تخریب شده بود چرا که بر اساس آثار به دست آمده از آن بنا، این بقعه مربوط به دوره صفویه است و علت پابرجا ماندنش حفظ و‌ نگهداری آن است.

وی ادامه داد: اعتبارات میراث فرهنگی بسیار کاهش یافته و اعتبارات مربوط به مناطق محروم نیز از طریق اوراق تأمین می‌شود که تا امروز محقق نشده و این از دیگر مشکلات پیش‌روی مرمت بقعه‌ها نیز هست.

ترابی خاطرنشان کرد: از دهه ۷۰ مرمت داخلی بقعه، بام‌سازی و استحکام‌بخشی آن، تهیه طرح سردَر ورودی بقعه در فاز نخست، تأسیسات برقی، پاکسازی سرداب و ایجاد سرویس بهداشتی انجام شده است و در حال حاضر اقداماتی مانند تثبیت ایوان، مرمت ناودانی و ارتباط آنها به کانال‌های دفع رطوبت و بازسازی دیوارهای بقعه که نیاز به مرمت فوری دارد، باید انجام شود.

وی با اشاره به وضعیت مسجد جامع شهر همدان نیز گفت: مسجد جامع بیش از ۷ میلیارد تومان هزینه نیاز دارد به طوریکه از مجموع ۱۸۰۰ اثر موجود در استان، ۵۰ درصد از آثار هر کدام 50 میلیون تومان اعتبار می‌خواهد و تأمین چنین اعتباری بسیار سخت است.

ترابی با بیان اینکه میراث فرهنگی در حوزه مرمت بقاع متبرکه با کمک اوقاف هزینه کرده است، افزود: در حال حاضر تا چند روز آینده اوراق ارائه می‌شود تا بدین ترتیب برخی از مشکلات حل شود.

 

نظر شما