مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران در بازدید از مرکز انتقال خون اردبیل مطرج نمود

شاخص اهدای خون در ایران ۲ برابر کشورهای در حال توسعه است

۱۳۹۷/۰۱/۲۲ - ۱۲:۱۶:۴۵
کد خبر: ۶۹۵۸۲۰
شاخص اهدای خون در ایران ۲ برابر کشورهای در حال توسعه است
مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران شاخص اهدای خون در کشور را ۲۷ واحد به ازای هر هزار نفر برشمرد و تاکید کرد: این میزان دو برابر شاخص کشورهای در حال توسعه است.

به گزارش برنا، علی‌اکبر پورفتح الله بعد از ظهر سه شنبه در بازدید از مرکز انتقال خون اردبیل افزود: جایگاه انتقال خون در دنیا براساس شاخص های مختلف ارزیابی می شود که یکی از این شاخص ها اهدا خون می باشد و از این نظر کشور ما در رتبه بالایی قرار دارد.

وی با بیان اینکه سال گذشته در کشور دو میلیون ۱۰۰ هزار واحد اهدا خون داشتیم، ادامه داد: شاخص اهدا خون در ایران ۲۷ واحد به ازا هر هزار نفر است که این رقم براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی در کشورهای در حال توسعه ۱۳ واحد به ازا هر هزار نفر می باشد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران تصریح کرد: این آمار نشان می دهد با نهادینه شدن فرهنگ اهدا خون در کشور هم اکنون دو برابر کشورهای در حال توسعه و هم سطح خودمان اهدا خون داریم.

وی این شاخص را در کشورهای پیشرفته ۳۳ واحد به ازا هر هزار نفر جمعیت عنوان کرد و یادآور شد: اگر مقایسه کنیم مشخص می شود که شاخص ما نزدیک شاخص کشورهای پیشرفته بوده و تنها شش واحد فاصله داریم.

پورفتح الله ادامه داد: علاوه بر این در زمینه ایمنی و سلامت خونی نیز ایران یکی از سالم ترین خون های تولیدی در دنیا را دارد، در این خصوص آمار بالای ارسال پلاسما به خارج از کشور و تولید داروهای مشتق از پلاسما آن را اثبات می کند.

به گفته وی سطح سلامت آزمایش های بررسی ژنوم ویروس که در کارخانه های تولید مشتق از پلاسما در اروپا صورت گرفته سلامت خون ایران را هم رده با خون کشورهای پیشرفته اعلام کرده است.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به برخی مشکلات سازمان در بحث تولید و مصرف فرآورده های خونی در کشور متذکر شد: مدیریت خون بیمار، مصرف خون و فرآورده های خونی و... از جمله این مشکلات است، تمام کشورهای پیشرفته امروز به سمت انتقال خون محافظه کارانه رفته اند لذا باید ادبیات انتقال خون محافظه کارانه را در کشور داشته باشیم.

وی اضافه کرد: باید به مانند کشورهای موفق در این عرصه به سمت انتقال خون محافظه کارانه برویم ومصرف خون را با شیوه های مدرن و نوینی که امروز وجود دارد، کاهش دهیم.

پورفتح الله عنوان کرد: در بخش اعتباری نیز با مشکل و کمبود مواجه هستیم، اما این مشکل را مدیریت کردیم و اجازه ندادیم بر کیغیت و کمیت کار ما اثر بگذارد.

وی همچنین با اشاره به وضعیت سازمان انتقال خون استان اردبیل، از احداث ساختمان جدید انتقال خون این استان با زیر بنای سه هزار متر مربع با مشارکت استانداری اردبیل و دانشگاه علوم پزشکی خبر داد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران در خصوص تجهیزات انتقال خون اردبیل نیز تاکید کرد که در سال های اخیر تجهیزات انتقال خون استان به روز شده و با ایجاد زیرساخت های لازم و تشکیل مرکز جامع اهدا خون، این استان می تواند جزو استان هایی برتر در کشور باشد.

وی نیاز به توسعه مراکز انتقال خون را در کشور ضروری برشمرد و افزود: باید مراکز انتقال خون همپا با گسترش مراکز بیمارستانی که امروز در کشور شاهد آن هستیم؛ توسعه یابد و این مهم از سوی سازمان انتقال خون دنبال می شود

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز