استاندار مرکزی تاکید کرد؛

صادرات یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری استان برای سالجاری هدفگذاری شده است

۱۳۹۷/۰۱/۲۳ - ۱۰:۰۶:۴۵
کد خبر: ۶۹۶۱۲۷
صادرات یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلاری استان برای سالجاری هدفگذاری شده است
استاندار مرکزی در نشست با فعالان اقتصادی استان مرکزی، گفت : بیش از یک میلیارد دلار از درآمد ارزی کشور در سال گذشته توسط استان مرکزی محقق شد و برای امسال نیز صادرات یک میلیارد و 500 میلیون دلاری هدفگذاری شده که تحقق آن نیازمند برنامه های کارآمد و فعالیت هدفمند تولیدکنندگان است.

به گزارش برنا از اراک، آقازاده اظهار کرد: درآمد کشور در سال گذشته بیش از 100 میلیارد دلار بود که  حدود 52 میلیارد دلار آن از محل صادرات غیر نفتی به دست آمد و این در نوع خود بی سابقه است. 

 استاندار مرکزی افزود: نیاز ارزی کشور به 75 میلیارد دلار هم نمی رسد در صورتی که پشتوانه ارز برای کشور بیش از 100 میلیارد دلار برآورد می شود و این مسئله بیانگر آن است که نوسانات اخیر در بازار ارز ساخته و پرداخته مسائل سیاسی است. 

 آقازاده بیان کرد: بیش از یک میلیارد دلار از درآمد ارزی کشور در سال گذشته توسط استان مرکزی محقق شد و برای امسال نیز صادرات یک میلیارد و 500 میلیون دلاری هدفگذاری شده که تحقق آن نیازمند برنامه های کارآمد و فعالیت هدفمند تولیدکنندگان است. 

 استاندار مرکزی با اشاره به التهابات اخیر در بازار ارز ، گفت:  دولت تصمیم گرفت تا ارز تک نرخی را عرضه کند که تصمیم و اتفاق خوبی است و  در صورت تداوم نیازمند حمایت و همراهی صنعتگران و فعالان اقتصادی است.

 آقازاده ادامه داد: دولت به تنهایی توان حفظ نرخ 42 هزار ریالی ارز را ندارد و این سیاست بایستی با حمایت و مشارکت گسترده تولیدکنندگان محقق شود. 

 وی افزود: همراهی با این سیاست، باعث می شود تا تلاشهای عده ای با اهداف سیاسی که موجب نوسانات عجیب نرخ ارز در روزهای اخیر شد و التهاب در بازار را به دنبال داشت ، به نتیجه نرسد.

 استاندار مرکزی گفت: حمایت شما به عنوان فعالان تولیدی و اقتصادی از این سیاست دولت ، پاسخ محکمی به کسانی است که نمی خواهند تثبیت و استحکام در بنیان های اقتصاد کشور وجود داشته باشد.

وی با بیان اینکه مجموعه دولت در استان در خدمت تولید و توسعه صنعتی و کشاورزی استان است، گفت: امیدوارم در سال 97 با کمک و همکاری همه تولید کنندگان و فعالان اقتصادی بتوانیم در جهت توسعه استان گام های موثری برداریم.

 مقدسی، نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار کرد: دولت باید در صورت تکرار نوسانات، تفاوت قیمت ارز را به تولیدکنندگان پرداخت کند تا حوزه تولید آسیب نبیند. 

 وی بیان کرد: خانه ملت با تمام قوا از کالای باکیفیت و ظرفیت های اقتصادی و عمرانی داخلی حمایت می کند و در سال جاری نباید فعالیت هایی که در توان شرکت های داخلی است به تولیدکنندگان سایر کشورها واگذار شود. 

 مقدسی ادامه داد: اگر چه در 2 سال گذشته اقدامات شایسته ای در راستای مبارزه با قاچاق کالا انجام شده اما، هنوز گزارش منتشره از قاچاق کالا 12 تا 15 میلیارد دلار می باشد که ادامه این روند برای تولید داخلی مشکل آفرین است. 

 وی بیان کرد: تعرفه واردات کالاهایی که مشابه داخلی دارند باید با الگویی که حامی کالاهای داخلی است محاسبه شود تا تولیدکنندگان توان رقابت به کالاهای خارجی را داشته باشند. 

 رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک نیز در این دیدار گفت: برنامه حمایت از کالای ایرانی با حضور معنادار و قدرتمند دستگاه های فرهنگی و رسانه ها کامل می شود. 

 توسطی افزود: تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی و حمایت از کالای ایرانی بدون ساماندهی واردات و مبارزه با قاچاق کالا امکان پذیر نیست و قوای سه گانه باید نسبت به این مسئله مهم وحدت رویه داشته باشند. 

 وی ادامه داد: بالا بودن نرخ بهره تسهیلات بانکی از مهمترین مشکلات تولیدکنندگان است که باید از سوی بانک مرکزی مورد بازنگری قرار گیرد. 

 رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اراک بیان کرد: ایجاد ارتباط سازنده دانشگاه با صنعت مهمترین برنامه پارلمان بخش خصوصی استان مرکزی در سال جاری است و در این راستا جذب 400 کارآموز دانشگاهی در واحدهای تولیدی و ایجاد 600 واحد تولیدی آرندی هدفگذاری شده است. 

 

 

 

نظر شما