تولید بیش از ۶ و نیم میلیون تن محصولات کشاورزی در آذربایجان غربی در سال زراعی ۹۵- ۹۶

۱۳۹۷/۰۱/۲۹ - ۰۸:۵۰:۴۰
کد خبر: ۶۹۸۱۵۱
تولید بیش از ۶ و نیم میلیون تن محصولات کشاورزی در آذربایجان غربی در سال زراعی ۹۵- ۹۶
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی از تولید بیش از ۶ و نیم میلیون تن محصولات کشاورزی در استان در سال زراعی ۹۵- ۹۶ خبر داد.

به گزارش برنا آذربایجان غربی، اسمعیل کریم زاده در گردهمایی مدیران و روسای مراکز جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با محوریت اجرای طرح نظام نوین ترویج کشاورزی در استان با اعلام این خبر افزود: بر اساس ارزیابی‌های انجام شده این میزان تولید در سطح استان ما را وادار می‌کند تا در سال زراعی جاری نیز برای پایداری تولیدات این بخش تصمیم گیری جدی و اساسی داشته باشیم و مسئولان نیز در این برنامه‌ریزی باید ما را یاری دهند.

کریم زاده افزود: تبیین جایگاه مراکز جهاد کشاورزی دهستان ها در پیشبرد برنامه های توسعه پایدار بخش کشاورزی، ترویج و انتقال دانش فنی و یافته های تحقیقاتی به بهره برداران بخش کشاورزی در راستای نیل به امنیت غذایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی با تاکید بر حفظ و توانمندسازی نیروی انسانی و استفاده بهینه از ظرفیت های موجود بیان کرد: تعداد 475 نفر نیروی انسانی متخصص کشاورزی در سطح مراکز جهاد کشاورزی دهستانها در استان مشغول فعالیت هستند که باید از توانمندیهای این کارشناسان بیشتر از گذشته در جهت افزایش راندمان بخش کشاورزی استفاده کرد و بسترهای لازم برای عملی نمودن کشاورزی مدرن با اجرای پهنه بندی مذکور در استان را فراهم نمود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به الزاماتی که باید در زیرمجموعه‌ طرح نظام نوین ترویج کشاورزی انجام شود، گفت: ساماندهی و تجهیز مراکز جهادکشاورزی، ایجاد شبکه‌ مدیریت دانش و پهنه‌بندی عرصه‌های بخش کشاورزی برای ارائه‌ حداکثر خدمات به بهره‌ براران و با هدف افزایش ضریب پوشش فعالیت‌های آموزشی و ترویجی از جمله‌ این کارها است.

وی ادامه داد: توانمند سازی مراکز جهاد کشاورزی دهستانها از مهمترین اهداف اجرای طرح نظام نوین ترویج کشاورزی در آذربایجان غربی است و قطعا در ابتدای طرح با کم و کاستی ها و مشکلات زیادی روبرو هستیم که باید از امکانات و ظرفیت های موجود به صورت بهینه استفاده کنیم و از همه مدیران و کارشناسان امر انتظار می‌رود با اهتمام و جدیت ویژه ای حداکثرتا پایان خرداد امسال رتبه استان را در اجرای این طرح به رتبه‌های بالاتر و مطلوب در سطح کشور برسانند.

کریم زاده گفت : با توجه به اینکه در فصل کشت بهاره قرار داریم و به دلیل تناوب پراکنش و بارندگی های خوب بهاره تا کنون امیدواریم در سال زراعی جاری نیز شاهد افزایش بهره وری در تولید محصولات کشاورزی مخصوصا تولید غلات باشیم .

این مسئول تاکید کرد:  در سال ۹۲ نرخ رشد اقتصادی کشور منفی هفت بود، اما در دولت تدبیر و امید این نرخ در سایه رشد تجاری بخش کشاورزی مثبت شده است و رسیدن به خودکفایی در تولید برخی از محصولات کشاورزی نیز نشان از عملکرد مثبت این بخش است.

کریم زاده اضافه کرد: سیاست وزارت جهاد کشاورزی، افزایش ضریب مکانیزاسیون کشاورزی، توسعه کشت های متراکم گلخانه ای وپرورش ماهی در قفس و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی است که از محل منابع اعتباری بانک کشاورزی برای متقاضیان راه اندازی این واحدها و توسعه بخش کشاورزی تسهیلات اعتباری ویژه ای اعطا می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به نظر برخی از کارشناسان تغذیه‌ای در خصوص سلامت محصولات کشاورزی ایران، خاطرنشان کرد: طبق اذعان صاحبنظران بخش کشاورزی 95 درصد از محصولات کشاورزی کشور بهترین محصولات تولیدی در جهان هستند و صحبت از استفاده غیر مجاز از سموم و کودهای شیمیایی  با اهداف سیاسی مطرح می‌شود.

این مسئول خاطر نشان کرد: عمده مشکل در عرصه مقابله با کود و سموم شیمیایی مضر، مسئله قاچاق است و در این راستا باید به منظور حمایت از کالای ایرانی باید از سموم و نهاده هایی با کیفیت داخلی که سلامت و امنیت غذایی جامعه را تهدید نمی کند استفاده شود و نهایت تلاش خود را برای مبارزه به موقع با افات نباتی و استفاده به موقع از کودهای موردنیاز برای تغذیه گیاهان در جهت افزایش راندمان و کیفیت محصولات تولیدی به کارگیریم .

در ادامه این گردهمایی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان جهاد کشاورزی استان نیز با تاکید بر استفاده بهینه از اموال دولتی در مراکز خدمات جهاد کشاورزی دهستان ها، اظهار کرد : طبق قانون باید ناظرین در مراکز خدمات جهاد کشاورزی دهستان ها مشغول فعالیت باشند و حق فعالیت در ستاد سازمان را ندارند.

مسیحا مدنی افزود : با توجه به مصوبه دولت در خصوص واگذاری مراکز آموزش عالی علمی کاربردی به بخش خصوصی و عدم جذب دانشجوی جدید در این مراکزدر سال جاری ، ما می توانیم از ظرفیت دانشگاه علمی کاربردی شهید باکری سازمان در جهت ارتقای آموزش بهره برداران و توانمند سازی کارکنان بیشتر از قبل بهره ببریم .

وی با تاکید بر لزوم ثبت فعالیت ها در سامانه تدارکات دولت الکترونیک ادامه داد: انجام معاملات دستگاه های اجرایی اعم ازمناقصه و مزایده در بستر وب که در آن کلیه مراحل مناقصه درخواست خرید تا پرداخت وجه و مزایده  ثبت تا دریافت وجه می بایستی از طریق سامانه یاد شده صورت گیرد که دراین زمینه در سال 96 در حدود 95 درصد این فعالیت ها در ستاد سازمان از طریق این سامانه انجام شد و در سال 97 نیز همه این فعالیتها چه در ستاد و شهرستان ها در این زمینه باید در این سامانه ثبت شود.

ور پایان این گردهمایی نیز سرهنگ جواد خضرلو مسئول سامانه 131 سازمان جهاد کشاورزی استان در خصوص اهمیت حفاظت از تغییر کاربری اراضی کشاورزی و افزایش تعامل مدیران جهاد کشاورزی با  مسئولین نیروی انتظامی و دادستانی شهرستانها در خصوص جلوگیری از تغییر غیر مجاز کاربری اراضی کشاورزی توضیحاتی را به حاضرین ارائه نمود .

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز