معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان سمنان:

منابع آبی استان رو به کاهش است

۱۳۹۷/۰۱/۲۹ - ۱۴:۵۸:۲۵
کد خبر: ۶۹۸۳۹۹
منابع آبی استان رو به کاهش است
استان سمنان با قرارگرفتن در پهنه خشک و نیمه‌خشک کشور، هرساله با کاهش بارندگی و در نتیجه با کاهش منابع آبی در چشمه ها، قنات ها و رودخانه ها رو به رو است.

به گزارش خبرگزاری برنا ، متوسط بارش سالانه در سمنان 112 میلی‌متر است، رقمی که نصف متوسط کشوری است، در حالی که میزان تبخیر در این استان به دلیل بالابودن متوسط دما و شرایط اقلیمی خشک و نیمه خشک، دو برابر متوسط کشوری است، کاهش بارش و افزایش مصرف آب در نتیجه افزایش دما، در این منطقه باعث شده است این استان سالانه با کاهش حدود 143 میلیون مترمکعبی آب رو به رو باشد.

طبق اعلام مرکز ملی خشکسالی، در پنج ماه ابتدایی سال زراعی 96-97 کشور به میزان 52.3 درصد و استان سمنان به میزان 59.6 درصد کاهش بارش داشته است و سمنان در بین 9 استان ایران با وضعیت وخیم از نظر بارندگی قرار گرفته است.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان سمنان گفت : بر اساس بررسی های این شرکت از ابتدای سال آبی 96-97 از مهر 96 تا پایان بهمن 96 رودخانه های استان در مقایسه با بلندمدت با کاهش 43 درصدی و در مقایسه با مدت مشابه سال زراعی قبل با کاهش 37 درصدی آبدهی مواجه است.

محمدرضا خاموشی گفت: آبدهی قنات های استان سمنان در همین مدت نسبت به بلندمدت 13 درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل یک درصد کاهش داشته است.

وی اظهارداشت : آبدهی چشمه های بررسی شده در این مطالعه در مدت پنج ماه ابتدایی سال زراعی 96-97 نسبت به بلندمدت 23 درصد و نسبت به مدت مشابه سال زراعی گذشته 12 درصد کاهش آبدهی نشان می دهد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای سمنان یادآور شد : سدشهید شاهچراغی در استان سمنان در پنج ماه ابتدایی سال زراعی جاری نسبت به سال زراعی گذشته با کاهش آبدهی 34 درصدی مواجه است.

وی تاکید کرد : کاهش بارندگی ها و خشکسالی بیشترین تاثیر را در منابع آبی در رودخانه ها دارد و در چشمه ها آثار آن پس از دو تا پنج ماه نمایان می شود.

خاموشی با اشاره به ثبت آمار بارندگی ها تا روز بیست و نهم فروردین 97 در ایستگاه های شرکت آب منطقه ای استان سمنان، گفت: متوسط میانگین وزنی بارش ها در استان تا روز 27 فروردین 97 به میزان 49.5 میلیمتر بود در حالی این عدد در همین مدت در سال زراعی گذشته 81.1 و در بلندمدت 92.2 میلی متر بوده است.

وی خاطرنشان کرد : میانگین بارش های استان از ابتدای سال زراعی 96-97 تا بیست و نهم فروردین نسبت به سال قبل کاهش 39 درصدی و نسبت به بلندمدت 46 درصد کاهش را نشان می دهد.

وی ادامه داد : در روز بیست و هشتم فروردین 97 به طور متوسط 2.9 میلی متر در استان سمنان باران بارید که بیشترین میزان در بنه کوه با 9.5 میلی متر گزارش شد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان سمنان تصریح کرد : بر اساس گزارش ایستگاه های این شرکت، بارندگی های فروردین 97 مطلوب بود که از نظر وزنی به طور میانگین 12 میلی متر در استان سمنان محاسبه می شود.

متوسط سرانه مصرف آب در استان سمنان 140 تا 160 لیتر در شبانه روز است که از متوسط کشوری به میزان 200 لیتر کمتر است، سمنان از اولین استان های کشور در تعیین تکلیف چاه های غیرمجاز به منظور ساماندهی منابع آبی بوده است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز