استاندار خراسان جنوبی:

تقسیمات سیاسی در افق ملی و منطقه ای نیازمند بازنگری است

۱۳۹۷/۰۱/۲۹ - ۱۵:۱۵:۵۹
کد خبر: ۶۹۸۴۲۱
تقسیمات سیاسی در افق ملی و منطقه ای نیازمند بازنگری است
استاندار خراسان جنوبی گفت: نوع تقسیمات سیاسی کشور در افق ملی و منطقه ای براساس ژئوپلیتیک (سیاست جغرافیایی) نیاز به بازنگری عمیق دارد.

به گزارش خبرگزاری برنا ؛ محمدمهدی مروج الشریعه در دهمین کنگره انجمن ژئوپلیتیک و دومین همایش ملی انجمن جغرافیا و برنامه ریزی مناطق مرزی ایران در دانشگاه بیرجند گفت : یکی از نکاتی که در اینگونه کنفرانس ها مورد انتظار است اینکه الگوهای منطقه ای اگر قرار است در مناطق دیگری تقلید و تکرار شود حتما همه جوانب آن در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: به عنوان مثال هرگز منطق و ضوابط حاکم بر نوع تقسیمات سیاسی در غرب کشور متناسب با مقتضیات در شرق کشور نخواهد بود.

وی بیان کرد: این کنفرانس با محورهای هشت گانه بهانه ای برای تصمیم سازی های ملی و منطقه ای و طرح بخشی از مسائل ورای یکسری کارگروه ها، جلسات، ستاد ها، کمیته ها و شوراهای مرسوم است.

استاندار خراسان جنوبی عنوان کرد: مقالات زیادی به دبیرخانه این کنفرانس ارسال شده اما به دلیل محدودیت زمان قابل ارائه در جلسه نیست لذا از ریاست دانشگاه بیرجند تقاضا داریم این مقالات و افرادی که بنا به سخنرانی داشتند در طول سال با میزبانی استانداری در کارگروه های مختلف دعوت شوند تا به صورت شنیداری از مطالب مهم آنها بهره مند شویم.

وی اظهار کرد: نکته مهمی که پایان این کنفرانس مورد انتظار است اینکه برای استفاده از اینگونه همایش ها و کنکره ها به عنوان راهبرد تصمیم سازی در ابتدای امر جایگاه تصمیم سازی مشخص باشد.

استاندار خراسان جنوبی به کارگروه طرح توسعه محور شرق اشاره کرد و افزود: این کارگروه با ارائه بیش از 30 جلد مطالعات کار گسترده ای بود که دهه 60 به سرانجام رسید.

مروج الشریعه ادامه داد: اکنون در کنار این موضوع، کارگروه های مختلفی وجود دارد که به این مقوله می پردازند از جمله آن می توان به کارگروه توسعه و امنیت پایدار شرق و غرب کشور، کارگروه منطقه پنج، مطالعات توسعه محور شرق، کریدور ترانزیت شمال به جنوب و... می توان اشاره کرد.

وی تاکید کرد: این جایگاه و تعدد کارگروه ها که خود یک داستان است باید برای بازدهی بهتر و بالاتر روشن و مشخص شود.

به گفته وی، باید بدانیم اگر به هر دلیلی نوعی از تقسیمات سیاسی را در غرب کشور ایجاد کردیم الزما همان ضرورت ها و به تبع آن پیامدها و نتایجش در شرق کشور یکسان، ساری و جاری نیست و در فرهنگ های مختلف اثرات متفاوتی می گذارد.

وی با بیان اینکه تقسیمات سیاسی در شرق کشور واگرایی بیشتری در درون جامعه ایجاد می کند، عنوان کرد: این واگیری ها فرهنگی است به همین خاطر وقتی افق های تفکرات، نوع مطالبات و نوع آزادسازی در فرهنگ مردمی را نگاه می کنیم متوجه می شویم در موضوعات خاصی سیر می کنند.

مروج الشریعه بیان کرد: امروز اگر هزینه های جاری مرتبط بر ایجاد تقسیمات سیاسی جدید که مدام خط کش گذاشته ایم و تقسیم می کنیم از ابتدا محاسبه می شد و صرف زیربناها و زیرساخت هایی که منجر به ایجاد فرصت شغلی می شد، بهتر بود.

وی اضافه کرد: هنوز هم وارد هر روستایی در استان می شویم سرآمد شوراها، نهادهای مردمی و مردم محل این است که به شکلی تغییر ساختار تقسیمات سیاسی افزایش یابد.

وی عنوان کرد: آیا درست بود که فرمانداری های کل در نوع تقسیمات حذف شدند تاکنون به 31 استان رسانیدم و الان بحث بر سر تجمیع است.

وی با بیان اینکه اینگونه کور نگری ها کارساز نیست، یادآور شد: چون مسائل هم پوشانی نقاط مجاور نسبت به هم بسیار زیاد است که وقتی بیش از 60 درصد می شود دلیلی بر کور کردن نیست.

استاندار خراسان جنوبی گفت: نسبت هزینه کرد بودجه کشور در حوزه های عمرانی به جاری مانند نسبت شهرنشینی به روستانشینی است.

وی افزود: اگر فارغ از موضوع تقسیمات سیاسی، داشته های منطقه ای که در یک خط و مسیر است مانند استان های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و جنوبی را کنار هم بگذاریم می توانیم مشکلات این سه استان را کنار یکدیگر بگنجانیم.

مروج الشریعه بیان کرد: خط کشی ها و تقسیماتی که براستان ها گذاشته ایم، ایجاد حقوقی که برای مردم شد، همچنین نوع تقاضاها و مطالبه گری های مردمی که بر آن استوار شد سبب شد کمتر مشکلات را کنار یکدیگر ببینیم.

وی عنوان کرد: در این سه استان بیش از 10 میلیون نفر جمعیت، حدود 2 میلیون هکتار اراضی زیر کشت با بیش از 11 میلیون تن محصولات زراعی و باغی، وجود هفت هزار و 680 واحد صنعتی و معدنی، بیش از هشت میلیون راس دام سبک و سنگین با ارزش گذاری و سهمی که در تولید ناخالص ملی دارد و میزان اشتغال مترتب بر آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

وی اظهار کرد: متاسفانه درباره کارکرد داشته های منطقه شرق کشور، چگونگی نگه داشت، توسعه و تبدیل آن به احسن در شرایط مختلف اقدامی صورت نگرفته است.

استاندار خراسان جنوبی یادآور شد: در مطالعات توسعه محور شرق قرار بود درباره چگونگی حفاظت و نگه داشت از سرمایه های زیرساختی و سرمایه های حاصل از کارکردهای اقتصادی انسان فعالیت شود تا آینده نگری مناسبی نسبت به این سرمایه های مهم داشته باشیم.

مروج الشریعه ادامه داد: لازمه نگه داشت این جمعیت 10 میلیون و 500 هزار نفری در سه استان شرقی نیاز به نگاه عمیق، عادلانه و عالمانه به نحوه خدمت رسانی به مردم این منطقه دارد.

وی با اشاره به اینکه آب شرب 485 روستای خراسان جنوبی با تانکر سیار تامین می شود، گفت: حداقل نیازمندی ساکنان این روستاها یک لیوان آب شرب است در حالیکه هیچگونه منبع آبی برای آنها در این حوزه ها وجود ندارد، تا کی می توان این روش را ادامه داد.

وی با بیان اینکه این داشته بزرگ جمعیتی را نمی توان حذف کرد، افزود: زمانی که مردم برای رفع نیازهای اولیه خود نیاز به آب شرب دارند چگونه انتظار داریم مهاجرت اتفاق نیفتد و روستاها خالی از سکنه نشود.

وی با اشاره به سفر مقام معظم رهبری در سال 78 به شهرستان نهبندان یادآور شد: بعد از آن زمان دستورات ویژه ای داده شد و خیلی از امور به سرانجام رسید.

وی ادامه داد: از آن زمان تاکنون بیش از 55 میلیارد تومان در نهبندان هزینه شده اما از سال های 90 تا 95 بیش از 7 هزار نفر از این منطقه کوچ کردند.

وی اضافه کرد: اگر این نقطه جمعیتی از سربیشه تا زابل را از دست بدهیم نیازمند روش های بسیار گران قیمت تر دیگری حداقل برای تامین امنیت خواهیم شد.

وی بیان کرد: ژئوپلیتیک وضعیت ما را روشن می کند و می گوید راه نگه داشت جمعیت در این مناطق روش های دیگری است.

وی افزود: انتظار ما از فرهیختگان دانشگاهی به ویژه افرادی که در حوزه ژئوپلیتیک ملی و منطقه ای قلم می زنند این هست که دلایل، تبعات و چگونگی حذف و راهکارهای مترتب بر چرایی نبود توسعه متوازن و پایدار در دو خطه شرق و غرب را به خوبی نگارش کنند که امید است مورد توجه مسئولان کشور هم قرار گیرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز