استاندار آذربایجان غربی:

مهمترین رکن احیای دریاچه ارومیه ؛ مشارکت مردم و دولت است

۱۳۹۷/۰۲/۰۴ - ۱۴:۳۶:۱۴
کد خبر: ۷۰۰۵۴۶
مهمترین رکن احیای دریاچه ارومیه ؛ مشارکت مردم و دولت است
استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه مهمترین مشکل استان موضوع خشک شدن دریاچه ارومیه است، گفت: مشارکت مردم و دولت مهمترین رکن احیای این دریاچه است و امیدواریم با اختصاص اعتبار مناسب دولتی و اجرای طرح های ستاد احیا در کنار همراهی مردم این مشکل به بهترین شکل ممکن حل شود.

به گزارش خبرگزاری برنا ؛ محمدمهدی شهریاری روز سه شنبه در جلسه شورای اداری آذربایجان غربی که با حضور محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور برگزار شد، افزود: یکی از مهمترین مشکلات استان خشک شدن دریاچه ارومیه است که در صورت رسیدن به نقطه بحران باید 20 میلیون نفر جمعیت ساکن در حوزه این دریاچه کوچ داده شوند.

وی با اشاره به کمبود اعتبار برای اجرای طرح های احیای دریاچه ارومیه به ویژه انتقال آب از رودخانه کانی سیب و زاب ادامه داد: تاکنون یکهزار میلیارد تومان برای اجرای این پروژه هزینه شده و یکهزار میلیارد تومان نیز برای ادامه اجرای آن نیاز است.

وی اضافه کرد: این استان یکی از استان های مهم کشور به شمار می رود و همین امر لزوم نگاه ویژه به استان را نشان می دهد.

وی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی دروازه ورود کشور به اروپاست و یک پنجم پایانه های کشور در این استان قرار دارد، ادامه داد: متاسفانه در سال های گذشته به دلیل جنگ تحمیلی و درگیری با عوامل ضدانقلاب این استان دچار عقب ماندگی شده و بسیاری از سرمایه گذاران استان به خارج از کشور یا استان های دیگر منتقل شده است.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به ظرفیت های استان در بخش معدن و زمینه ایجاد اشتغال در این بخش گفت: شرکت های بزرگ می توانند در بخش ظرفیت های معدنی استان و همچنین حوزه دانش بنیان سرمایه گذاری کنند و ما از آنان حمایت می کنیم.

وی همچنین تامین اعتبار مورد نیاز برای تسریع در احداث راه های مناسب روستایی در آذربایجان غربی را خواستار شد و افزود: این استان یکی از استان های محروم در این بخش به شمار می رود و چهار هزار کیلومتر راه روستایی استان نیازمند آسفالت ریزی است.

استاندار آذربایجان غربی ادامه داد: متوسط بهره مندی از راه روستایی مناسب در این استان 13.8 درصد کمتر از متوسط کشوری بوده و برای رسیدن به متوسط اعتبارات زیادی لازم است.

شهریاری احداث جاده خوی - قطور برای بهبود وضعیت راه مرزی ایران و ترکیه در مرز رازی و اختصاص اعتبار لازم به استان به عنوان یکی از استان های کریدور شرق - غرب را مورد تاکید قرار داد و اضافه کرد: این اقدامات می تواند وضعیت استان را در بخش راه بهبود ببخشد.

وی از خسارت چهار هزار میلیارد ریالی سرمازدگی به کشاورزان استان در سال جاری خبر داد و اظهار امیدواری کرد که با نگاه ویژه دولت، بخشی از این خسارت جبران شود.

وی آب آشامیدنی روستایی با استفاده از منابع آبی مطمئن را یکی دیگر از نیازهای آذربایجان غربی برشمرد و بیان کرد: در بخش گازرسانی با توجه ویژه دولت تدبیر و امید، وضعیت استان در سال های اخیر بهتر شده است.

وی ادامه داد: با جذب 6 هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار اختصاصی به این بخش در سال جاری، 600 روستای دیگر در مدار خدمت رسانی قرار می گیرد و استان به متوسط کشوری نزدیک می شود.

شهریاری بهبود سرانه فضای ورزشی و ارتقای رتبه استان در این بخش و همچنین اختصاص حقوق دولتی معادن به استان را از دیگر خواسته های مدیران آذربایجان غربی عنوان کرد که در صورت تحقق می تواند زمینه توسعه بیش از پیش این خطه از کشور را فراهم کند.

 

 

نظر شما