معاون استاندار کردستان :

امنیت پایدار مناطق مرزی ؛ راه عبور از چالش های محلی است

۱۳۹۷/۰۲/۲۵ - ۱۴:۲۱:۳۹
کد خبر: ۷۰۰۹۹۲
امنیت پایدار مناطق مرزی ؛ راه عبور از چالش های محلی است
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان با بیان اینکه مرزها همواره به عنوان حصاری در مقابل هرگونه تجاوز و تعدی گری عمل کرده اند، گفت: تنها راه برون رفت از چالش های محلی توجه به امنیت پایدار در مناطق مرزی است.

به گزارش خبر گزاری برنا ، حسین خوش اقبال روز چهارشنبه در همایش ملی جامعه شناسی مرز، سیاست های توسعه و حیات اجتماعی مرزنشینان  گفت : یکی از مهمترین عوامل موثر در امنیت مرزها، سیاست های کنترل و مدیریت مرزهای بین المللی است.

وی افزود: اولین و مهمترین کارکرد مناطق مرزی؛ دفاعی و امنیتی است و دغدغه اصلی در این راستا تامین امینت مرزها در ابعاد مختلف سیاسی، دفاعی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.

معاون استاندار کردستان با بیان اینکه مقوله مرز و ابعاد آن در جوامع از اهمیت بالایی برخوردار است، تاکید کرد: مرز را باید به عنوان دریچه ای به جوامع دیگر نگریست و اشتراک های فراوان دو سوی مرز ایجاب می کند برای بهره مندی از ظرفیت های آن در جهت صلح و زندگی مسالمت آمیز بهره برد.

خوش اقبال با تاکید بر ضرورت رسیدگی به مسایل و مشکلات مناطق مرزی با نگاه علمی یادآور شد: اهمیت این مقوله می طلبد صاحب نظران و دانش پژوهان با بررسی مسائل و مشکلات این حوزه در قالب طرح های علمی و تحقیقاتی به مسئولان و مدیران اجرایی کمک کنند.

وی اضافه کرد: مرز به عنوان یک مفهوم سیاسی همواره تغییرات زیادی به خود دیده است و ساکنان این مناطق نیز در پی این تغییرات پستی و بلندی هایی را تجربه کرده اند.

معاون استاندار کردستان افزود: از گذشته های دور تا عصر حاضر، مرزهای هر کشور نشانه حق حاکمیت و نظارت بر منابع موجود بوده و در عین به عنوان حصاری در مقابل هرگونه تجاوز و تعدی گری عمل کرده اند.

وی اظهار کرد: شرایط مرزها همچون دوری از مراکز جمعیتی و شرایط نامساعد و گاهی شرایط خاص جغرافیایی، مخاطرات امنیتی و سیاسی و ویژگی های اقتصادی زمینه هایی را فراهم آورده تا ساکنان مرزها با چالش ها و فرصت های خاصی روبرو شوند.

به گفته وی، استان کردستان با 227 کیلومتر مرز با عراق (منطقه شمال و اقلیم کردستان) از جمله استان های غربی است که با برخورداری از توپوگرافی و پیشینه تاریخی خاص، پیرامون مسایل و مشکلات در حوزه مرزهایش شاهد تغییرات مداوم و عمیقی در آن سوی مرزهای خود بوده است.

خوش اقبال یادآور شد: تاثیرات این حوادث بر ابعاد سیاسی، اقتصادی، امنیتی و فرهنگی این سوی مرز نمود پیدا کرده است لذا پیام این همایش می تواند نگاه عمیق کارشناسی به مقوله مرز و مناطق مرزی باشد.

همایش ملی جامعه شناسی مرز، سیاست های توسعه و حیات اجتماعی مرزنشینان روزهای چهارشنبه و پنجشنبه 5 و 6 اردیبهشت در دانشگاه کردستان برگزار می شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
تبلیغات متنی
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز