استاندار خراسان رضوی تاکید کرد؛

اهمیت همکاری شوراها و مدیران اجرایی در ارتقا رضایتمندی مردم و رفع مسائل جامعه

۱۳۹۷/۰۲/۱۰ - ۱۲:۳۰:۰۸
کد خبر: ۷۰۲۶۹۶
اهمیت همکاری شوراها و مدیران اجرایی در ارتقا رضایتمندی مردم و رفع مسائل جامعه
استاندار خراسان رضوی گفت: همکاری بین شوراها و مدیران اجرایی در ارتقا رضایتمندی مردم و رفع مشکلات آن ها نقش بسیار مهمی دارد.

به گزارش خبرگزاری برنا از مشهد، علی رضا رشیدیان روز دوشنبه در گردهمایی شوراهای اسلامی شهر و روستا در مشهد مقدس افزود: این موضوع که زنان و مردان شورایی با درک درست از معضلات و مشکلات جامعه هدف بتوانند با دستگاه های مختلف در حوزه مسئولیت شان تعامل و ارتباط مناسب داشته باشد ،ضرورتی اساسی است.

وی عنوان کرد: این نظام بعد از خداوند متعا متکی به توان و پشتیبانی و همراهی مردم بوده و این همراهی و مشارکت علی رغم همه تهدیدها و دشمنی ها پشتیبان و عامل قدرت و اقتدار نظام است.

استاندار خراسان رضوی اظهار کرد: یکی از ضرورت های و ارکان اساسی نظام مردمسالاری دینی شوراهاست که ازدولت هفتم کلید خورد وتا امروز که دوره پنجم شوراهاست هم منشا خیر و برکات خوبی بوده و با وجود نقاط ضعف و قوت، تجارب خوبی هم کسب شده است.

رشیدیان خاطر نشان کرد: بر اساس این تجربه همدلی و همراهی که مردم در اداره شهرها و روستاها و انتخاب دهیاران و شهرداران داشته اند فرآیند مشارکتی ارزشمندی آغاز شده که تا امروز هم روند تکاملی آن ادامه یافته است..

وی تصریح کرد: شوراها با بیش از 160 هزار عضو بزرگترین شبکه منتخب مردمی در سطح کشور است که می توانند در حل بسیاری از معضلات و مشکلات اجرایی شهر و روستا کمک و ایفای نقش کنند.

استاندار خراسان رضوی گفت: این ظرفیت ایجاد شده در قالب شوراها می تواند نقش مهمی در ارتقا زندگی مردم ایفا کند و باید در این حوزه تلاش های گسترده تری صورت گیرد.

رشیدیان ادامه داد: با توجه و تاکید رئیس جمهوری بر همکاری بین جناح ها و قوای مختلف ، امروز زمان برای شکوفاتر شدن شوراها و اقدامات آنها در همکاری با دستگاه های اجرایی است.

وی تصریح کرد: باید در مسئولیت اجرایی به موضوع شاخص رضایتمندی و کسب رضایت مردم توجه ویژه ای شود و بدانیم اگر کسی در نظام اسلامی به مساله خدمت به مردم اعتقاد نداشته باشند وبه آن افتخار نکند، جایی در این نظام ندارد.

استاندار خراسان رضوی ابراز امیدواری کرد: در دوره پنجم شوراها این همراهی و همکاری به نحو مناسبی پیش برود و در این تعامل به امور و مسائل مردم بیشتر توجه شود.

رشیدیان اظهار کرد: در این روند شناخت درست مشکلات ، دسته بندی و اولویت بندی و اقدام مناسب و متناسب با مقدورات و امکانات در اختیاربرای حل این معضلات مورد توجه باشد .

وی گفت: پرهیز از نگاه های قومی ،جناحی و سلیقه ای در رسیدگی به مشکلات مردم باید ملاک عمل شوراها باشد و در این میان آسیب جدی تری در این حوزه مباحث و اقدامات خارج از چارجوب و ضوابط است که باید مراقبت بود در این وادی گرفتار نشوید.

استاندار خراسان رضوی در این راستا تصریح کرد: توجه به ضوابط مالی و قوانینی و مقرراتی که در حوزه همکاری ها وجود دارد بسیار مهم است .

رشیدیان گفت: امید است  شوراها با توجه به مباحث و گستره مسئولیتی خود بتوانند بر مشکلات و مسائل فائق آیند.

وی با اشاره به بحران کم آبی که سال هاست استان را درگیر کرده ، افزود : پدران و گذشتگان ما نشان دادند که این مردم ظرفیت حل این مشکل را دارند و شاهد این امر قنات هایی است که هنوز هم در این بحران راهگشاست .

استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: برای سازگاری با مساله کم آبی نیازمند همکاری و تعامل بیشتر با هم هستیم و باید در حوزه جداسازی آب شرب از فضای سبز ، ارتقا بهره وری آب ،موضوع  صرفه جویی و مانند آن مشارکت و همکاری گسترده ای انجام شود تا با وجود این بحران شرایط بهتری را رقم بزنیم.

وی در ادامه با اشاره به شعار سال و تاکید رهبر معظم انقلاب در همراهی و نقش همه مردم گفت : در مساله حمایت از کالای داخلی توجه لازم به کیفیت کالا بسیار مهم است و این موضوع در تعامل و همکاری بین تولید کنندگان و مسئولان محقق می شود و با مشارکت شهرداری ها و دهیاری ها امید است در حوزه حمایت از کالای ایرانی در سال 97 دستاوردهای ارزشمندی حاصل شود.

رشیدیان در ادامه با اشاره به سفر هفته آینده ریس جمهوری به خراسان رضوی اظهار کرد: امید است این سفر منشا خیر و برکت برای این خطه باشد و دستگاه های اجرایی متکفل امور مردم از این فرصت بهره مناسبی برای کمک به استان ببرند.

 وی در ادامه ظرفیت شوراها را در موضوع آسیب های اجتماعی و معضلات فرهنگی و اجتماعی بالا دانست و گفت: می توانند در حل و کاهش این مسائل نقش مهمی ایفا کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد مقدس نیز گفت: منابع درآمدی پایدار مهمترین چالش در کلانشهرهاست که اگر این منابع برای مدیریت شهری تعریف نشود ، شهرداری های مقروض به چالشهای کلان کشور اضافه خواهند شد.

محمد رضا حیدری افزود: دولت با محدودیت های زیادی در تامین منابع مواجه است  لذا نمی توان توقع تخصیص منایع زیاد به شهرا را داشت ولی دولت با کمک مجلس می توانند  اختیارات شوراها  را برای اداره شهرها افزایش دهند.

وی با بیان اینکه نظام شورایی می تواند با تعامل با مردم و نخبگان شهر را بسازد ، بیان کرد : هم اکنون بسایری از مسئولیتهای دولت نظیر حمل و نقل، مسائل زیرساختی و غیره به شهرداری ها واگذار شده است ولی اختیارات شوراها و شهرداری ها برای تامین منابع پایدار افزایشی نداشته است.

وی با بیان اینکه قوانین موجود در زمینه اختیارات شورها نیز به صورت کامل اجرا نمی شود، گفت : اگر قرار است صد درصد عوارض سوخت به شهرها پرداخت شود چرا تنها 12 درصد این عوارض به شهرها پرداخت می شود.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد ادامه داد : اگر بانکها، بیمه ها و موسسات اعتباری می توانند فعالیت اقتصادی کنند چرا نباید از آنها عوارض دریافت کرد این درحالیست که این بنگاه های اقتصادی مالیات می پردازند اما از عوارض شهردای معاف هستند.

حیدری تاکید کرد : دولت و مجلس باید باری تعریف منابع درآمد پایدار برای شهراری ها چاره اندیشی کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد افزود : در مجموع موضوع منابع درآمدی و درآمدهای پایدار، مهاجرت و آثار آن بر کلانشهرها ، آلودگی هوا ،حمل و نقل عمومی و بافتهای فرسوده چالشهای عمده شهرهاست که نظام شورایی با آنها درگیر است.

حیدری ادامه داد : در دولت یازدهم مقرر شد لایحه مدیریت یکپارچه شهری تعیین تکلیف شود اما هنوز این لوایح از دولت خارج نشده است اگر نتوانیم این مساله را حل کنیم، باید تمرکز گرایی کاهش یابد.

شهردار مشهد نیز در این گردهمایی اظهار کرد : فراخوان دادن برای انتخاب شهردار روش مناسبی نیست، بازی های دموکراتیک مشکلی از مردم حل نمی کند.

قاسم تقی زاده خامسی با باین اینکه شورایی که نتواند شهردار انتخاب کند کارآمد نیست، افزود : شورای شهری که بعد از شش ماه نتوانسته شهردار خود را انتخاب کند مورد نقد است ، باید نظرات شخصی را کنار گذاشت و بدون لابی های سیاسی و فردی فردی را انتخاب کرد که به خواسته های مردم پاسخ دهد .

وی با بیان اینکه حدود 20 سال از تشکیل شوراهای شهر و روستا گذشته است ، بیان کرد : در این مدت نه تنها اختیارات شوراها افزایش نیافته بلکه محدودتر نیز شده است.

شهردار مشهد تاکید کرد : باید با برگزرای جلسات مشترک با نماینده های خراسان رضوی در مجلس مشکلات را مطرح و خواستار چاره اندیشی برای آنها در مجلس باشیم.

نهم اردیبهشت ماه به عنوان "روز ملی شوراها" نام گرفته است. 9 هزار نفر منتخبان مردم در شوراهای شهری و روستایی استان شش میلیون و 400 هزار نفری خراسان رضوی عضویت دارند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز