استاندار کردستان:

بازاریان بانه کسب و کار خود را به روال عادی برگردانند

۱۳۹۷/۰۲/۱۰ - ۱۵:۳۷:۱۰
کد خبر: ۷۰۲۸۱۲
بازاریان بانه کسب و کار خود را به روال عادی برگردانند
استاندار کردستان با بیان اینکه طرح ساماندهی مبادلات مرزی به نفع مرزنشینان با حمایت دولت تغییر می کند، گفت: بازاریان و کسبه شهر مرزی بانه کسب و کار خود را به روال عادی برگردانند.

 به گزارش خبرگزاری برنا ؛ بهمن مرادنیا شامگاه یکشنبه در گفت و گویی خبری گفت : در خصوص مشکلات بازارچه های مرزی بخصوص مرز بانه جلسات متعددی با نمایندگان دولت داشته ایم و در این مورد بحث و تبادل نظر شده لذا از کسبه و بازاریان دعوت می کنم که مغازه هایشان را باز و کسب و کار خود را به روال عادی برگردانند.

وی افزود: مصوبه فعلی دولت در طرح ساماندهی مبادلات مرزی به نفع ارتقای معیشت مرزنشینان و رونق گردشگری شهرهای مرزی بازنگری و به زودی مصوبه جدید جایگزین خواهد شد.

مرادنیا با اشاره به وضعیت فعلی بانه و مشکلات بازارچه های مرزی تاکید کرد: امیدواریم دولت با اتخاذ تدابیر لازم و در نظر گرفتن منافع مرزنشینان، قوانین جدیدی را برای این مناطق محروم تصویب کند.

استاندار کردستان یادآور شد: هم اکنون مرزهای استان باز است اما تجار و بازرگانان تمایل زیادی برای ورود کالا از مسیر در نظر گرفته شده (بازارچه سیرانبند) ندارند ولی با اجرایی شدن مصوبه جدید این مشکل نیز برطرف می شود.

به گفته وی، برخلاف آنچه گفته می شود مرزهای این استان بسته نیست بلکه هر سه مرز باز است اما تجار و فعالان اقتصادی چون نمی خواهند هزینه گمرکی کالاهای وارداتی خود را بپردازند، ادعا می کنند مرزها بسته است.

وی گفت: تجار و بازرگانانی که در مرزها فعال هستند، دارای جایگاه خاص و قابل احترام هستند ولی باید بدانیم دولت در صدد بهتر شدن وضعیت معیشتی مرزنشینان و شهرهای مرزی کشور است.

بازاریان و کسبه شهر مرزی بانه در اعتراض به اجرای طرح ساماندهی مبالادت مرزی و بسته شدن معابر موقت مرزی (کولبری) از 26 فروردین مغازه های خود را باز نکرده اند.

 استان کردستان با کشور عراق 227 کیلومتر مرز دارد که در امتداد این مرز، پنج معبر ایجاد شده بود که با اجرای طرح ساماندهی مبادلات مرزی، بازارچه های غیررسمی و موقت مرزی معابر گله سور و هنگ ژال بانه، خانم شیخان و پیران مریوان و مله خورد سروآباد مسدود شده است.

هیات دولت با تصویب آیین نامه ساماندهی مبادلات در بازارچه های غیررسمی و موقت مرزی بدنبال تسهیل رفع مشکلات ساکنان این مناطقه تا شعاع 20 کیلومتری مرزها است.

 

نظر شما