ضرورت توجه مسئولین ومردم لرستان به "سمن" های حوزه جوانان

۱۳۹۷/۰۲/۱۷ - ۱۲:۰۵:۴۲
کد خبر: ۷۰۴۴۶۶
ضرورت توجه مسئولین ومردم  لرستان به سمن های حوزه جوانان
در جوامع دارای جمعیت جوان نقش سمن های حوزه جوانان بایدضرورت بنیادی هم در نزد مسئولین وهم در منظر مردم پیدا کند.

خبرگزاری برنالرستان – باشگاه جوانی/اختصاصی برنا : نهادهایی که جامعه مدنی را تشکیل می دهند ودرپی آن سازمانهای های مردم نهاد یا همان سمن ها از مهمترین پیامدهای توسعه مدرن ودموکراسی های قوی محسوب می شوند.

تااندازه ایی که تجربه زندگی مدرن برای جوامع امروزی بدون تقویت جامعه مدنی  آن هم برپایه سازمانهای مردم نهاد اگر غیرممکن نباشد لااقل پایدارومطلوب نخواهدبود وکلاپیشرفتی ناقص خواهند داشت با انسانی بدون فردیتی مثبت وتاثیرگذار.

از طرفی بنابه تعاریف متعددازمفهوم سیاست وبراساس تجربه دموکراسی های قوی اگر سیاست را دریکی از بهترین تعاریفش تلاشی برای ساماندهی جامعه قلمداد کنیم ، تشکل ها وسمن ها به بهترین‌ نحو ممکن این نقش را ایفا می کنند؛ یعنی  توسعه سمن ها ورشد جامعه مدنی مکمل هم بوده وبر تقویت یکدیگر موثرخواهندبود.

به دیگر بیان سمن هادرساماندهی جامعه می توانندایفاگرنقشی کلیدی وقدرتمند بوده یا شایدساماندهی جامعه با دست یافتن به توسعه ایی پایدارومطلوب برمبنای قوام یافتن جامعه مدنی خود به خود مردم را  وادارد تا به سمت تشکیل وتوسعه سمن هاحرکت کنند.

در حقیقت  آنچه که درهویت سمن ها ملموس می شود این است که آنها روی انگیزه مشترک افرادشکل می گیرند به شکلی که  افرادی هم پیوند، دغدغه های جامعه را در موضوعات مختلف به مسئولین  بیان کرده  ومسئولین نیز می توانند در سایه ارتباطی که با سمن ها برقرارمی کنند شناخت بیشتری از چالش های جامعه پیدا  کنند وحتی از این فرصت بهره مند خواهندشد تا از راهکارهاوخلاقیت سمن هادرحل مشکلات وتوسعه  همه بعدی جامعه بهره ببرند.

همچنین تجربه جوامع پیشرفته امروز نشان می دهد بخشی اصلی ازنشاط وتحرک وجنب وجوش آنها نتیجه  وجود سمن های متعدد در میان همه اقشار جامعه است وبدون شک  سمن های حوزه جوانان به خاطر جنب وجوش وتحرک وشورجوانی نسل جوان اهمیتی بیشتردارد.

 زیرا  توسعه  سمن ها در این حوزه به خاطر ماهیت جوانی ،جامعه را در مسیر پرتحرک تری قرار می دهد وانرژی آنان رادرراستای سیاستهای بهینه  دولت ها بهترساماندهی می کند به همین دلیل در جوامع دارای جمعیت جوان نقش سمن های حوزه جوانان ضرورت بنیادی هم در نزد مسئولین وهم در منظر مردم  پیدا می کند.

برپایه این دیدگاه لرستان استانی است جوان که در عین حال به گفته مقامات این استان جمعیت جوان این ناحیه از کشورنیز روبه افزایش است لذا برای توسعه سمن های حوزه جوانان در این استان جوان، باید نگاهی ویژه داشت وتلاشی بیشتر در راستای جا انداختن اهمیت  سازمانهای مردم نهادونهادینه کردن ایده نقش سمن ها در توسعه نزد مردم این استان به کار بست؛ ایده ایی که متاسفانه هنوز جنبه عمومی به خود نگرفته است.

گمان می رود برای استان جوانی همچون لرستان با این جمعیت جوان روبه افزایش والبته  دارای تباروهویت قومی  وطبع کوهستانی که  برجنب وجوش وطبع سرکش جوانان این استان زاگرس نشین تاثیری خاص می گذارد 20 سمن ناکافی واندک باشدواین تعداد هنوز برای ساماندهی جوانان این استان جوان قلیل است؛ لذا باید برنامه ریزی بهتروموثرتری برای توسعه سمن ها در این استان به کار گرفت وبا فعالیتهای مضاعف نقش واهمیت سمن ها در توسعه را برای مردم این سامان فرهنگسازی کرد. 

مسلما دستگاه ورزش وجوانان استان تلاشهای خودرا در این راستا انجام داده ومی دهد ولیکن همکاری وهم افزایی دیگر دستگاه های اجرایی وهمچنین رسانه ها  برای فرهنگسازی نقش بنیادی ومدنی سمن ها در جامعه  هم به دستگاه ورزش وجوانان استان وهم به قشر جوان واز همه مهمتر به تقویت جامعه مدنی استان که پایه اصلی پیشرفت ما محسوب می شود کمک شایانی می کند.

بپذیریم در جامعه ای در حال گذارچون جامعه ما با این بافت قومی – ایلی مختص به خود  والبته جمعیت جوان روبه افزایش  توجه مسئولین وکنش گران سیاسی  وفعالان رسانه ایی درکشش  مردم به سمت وسوی  تشکیل سمن هاوفرهنگ سازی دراین‌راستا جامعه را بهتر با سیاست های سازنده  آشنا کرده و انرژی جوانان را به شکل سازنده  تری ساماندهی خواهدکرد.

همچنین از اصطکاک ها وتنش ها وناسازگاری ها وتضادهای موجود در میان مردم کاسته و وحدت وانسجام وهمبستگی اجتماع را رقم زده  تا آن حد که بربالابردن انگیزه مردم خصوصا جوانان درحل مشکلات استان وپیشرفتی پایداربرای قوم لرنیز موثر خواهدبود.

 زین سبب لازم است هم مسئولین وهم رسانه ها وکلا همه طبقات آگاه جامعه برای توسعه سمن های حوزه جوانان والبته درراستای  فرهنگسازی وعملی کردن  این ایده مهم مدنی  کوشش کنندوحتی خود به سمن های حوزه جوانان بپیوندند.

 

یاداشتی از رضا جودکی نژاد  

سرپرستی خبرگزاری برنالرستان

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز