رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه:

سفره‌های آب زیرزمینی کاهش یافته است

۱۳۹۷/۰۲/۲۸ - ۰۱:۴۲:۲۵
کد خبر: ۷۰۸۴۲۷
سفره‌های آب زیرزمینی کاهش یافته است

 بهره گیری از مسائل علمی مخاطرات کشاورزی را کاهش می دهد

به گزارش خبرگزاری برنا؛  نشست کمیته خشکسالی و مخاطرات بخش کشاورزی در سالن کنفرانس تشکیل شد.

 خسرو شهبازی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: بخش کشاورزی همواره در طول سال با تهدیدها و مخاطراتی روبرو است و با بهره‌گیری از مسائل علمی می‌توان آثار مخاطرات این بخش را کاهش داد.

  وی افزود: بخش کشاورزی یکی از بخش‌هایی است که تامین کننده امنیت غذایی جامعه بوده و از جهتی در معرض مخاطرات طبیعی و غیرطبیعی قرار داشته که می‌توان با اقدام‌های پیشگیرانه از شدت خسارت آنها کاست.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: میزان بارندگی در کشورمان یک سوم دنیا و میزان تبخیر آب‌ها نیز سه برابر بیشتر است.

شهبازی ادامه داد: متاسفانه در سال‌های اخیر با تنش‌های خشکسالی مواجه بوده‌ایم و در سال زراعی جاری خشک‌ترین پاییز را در 50 سال اخیر تجربه کردیم.

وی افزود: سفره‌های آب زیرزمینی کاهش یافته است و برای احیا شدن این منابع باید با برنامه‌ریزی مناسب از این منابع بهره‌‌برداری درست‌تری داشته باشیم که در این راستا اجرای سیستم‌های نوین آبیاری و تغییر الگوی کشت به طور جد پیگیری می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: بارندگی‌های متعدد اخیر منجر به افزایش احتمال شیوع بیماری‌های گیاهی می‌باشد که در اولین فرصت باید اقدام‌های لازم در مورد سمپاشی و کنترل بیماری‌های قارچی همچون لکه نواری انجام شود.

شهبازی ادامه داد: مخاطرات کشاورزی همچون سرمازدگی و خشکسالی بخش کشاورزی را تهدید می‌کنند.

وی افزود:کشاورزان حتماً نسبت به بیمه کردن مزارع خود اقدام نمایند زیرا تنها راه جبران خسارت صندوق بیمه کشاورزی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: استان کرمانشاه 946 هزار و 871 هکتار زمین کشاورزی آبی و دیم دارد که سالانه بیش از چهار میلیون و 600 هزار تن محصولات کشاورزی در استان تولید می‌شود.

شهبازی ادامه داد: میزان تولید گندم آبی و دیم استان کرمانشاه در سال زراعی 96-95 بیش از 841 هزار تن بود که از این میزان بیش از 646 هزار تن به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شد.

وی افزود: همچنین 261 هزار و 880 تن جو آبی و دیم در سال زراعی 96-95 در استان کرمانشاه تولید شد.

شهباز گفت: سال زراعی گذشته با برداشت 9 هزار و 271 کیلوگرم در هکتار رکورد عملکرد کلزا در کشور توسط استان کرمانشاه شکسته شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز