همزمان با روز جهانی موزه؛

۳۵۰۰ نفر از موزه های کردستان بازدید کردند

۱۳۹۷/۰۴/۲۴ - ۱۲:۱۵:۳۴
کد خبر: ۷۰۸۸۵۶
۳۵۰۰ نفر از موزه های کردستان بازدید کردند
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان گفت: همزمان با روز جهانی موزه، میزبان سه هزار و 50 گردشگر داخلی و خارجی بودند.

به گزارش خبرگزاری برنا ؛ سید محسن علوی با بیان اینکه خانه کُرد، غار کرفتو و موزه سنندج میزبان گردشگران بودند، اظهار داشت: خانه کُرد با 2 هزار گردشگر داخلی و پنج گردشگر خارجی بیشترین آمار بازدید در این روز را به خود اختصاص داد.

وی با بیان اینکه در این روز بازدید از موزه ها رایگان بود، افزود: موزه سنندج نیز با 870 بازدید کننده در رتبه سوم و غار کرفتو با 180 بازدید کننده در رتبه سوم تعداد مراجعات روز قرار گرفتند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه عکس و کارگاه آموزشی گردشگری کودک از دیگر برنامه های این اداره کل در روز جهانی موزه ها بود، اضافه کرد: این نمایشگاه در قالب برترین های نخستین مسابقه عکس موبایلی از آثار باستانی و جاذبه های گردشگری کردستان ویژه نوروز 97 گشایش یافت.

علوی یادآور شد: این نمایشگاه روزهای چهارشنبه و پنجشنبه 26 و 27 اردیبهشت در نگارخانه ارشاد سنندج در قالب معرفی 65 عکس موبایلی راه یافته به مسابقه برپا شده بود.

وی گفت: اولین کارگاه آموزشی گردشگری کودک نیز در شهرستان مریوان ویژه کودکان برگزار شد که در آن 40 کودک علاوه بر آشنایی با جاذبه های گردشگری در قالب تور مریوان گردی از روستاهای هدف گردشگری نی و دره‌تفی این شهرستان بازدید کردند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد: گسترش موزه‌های دنیا و همکاری همه‌ جانبه علمی، فرهنگی و صنعتی برای دستیابی به اهداف فرهنگی از طریق هماهنگ ساختن اقدامات بین‌المللی و تدوین برنامه‌های اهداف نامگذاری روز جهانی موزه است.

در قطعنامه‌ شماره پنج، دوازدهمین مجمع عمومی کمیته‌ بین‌المللی موزه‌ها ایکوم (ICOM) که در 28 مه 1977 میلادی در مسکو برپا شد روز 18 می برابر با 28 اردیبهشت روز جهانی موزه‌ها اعلام شده است، موزه‌های درهم‌ تنیده رویکردهای نو، مردمان نو به عنوان شعار سال 2018 این روز انتخاب شد.

عمارت آصف که با نام خانه کُرد در سنندج معروف است، به عنوان نمادی از هویت فرهنگی اقوام کُرد و گنجینه مردم شناسی مردم این دیار از با ارزش ترین آثار فرهنگی کردستان است.

عمارت آصف که امروز در برگیرنده بخشی از پروژه فرهنگی خانه کُرد، شامل فضاها و غرفه های نمایشی موزه است یکی از قدیمی ترین بناهای شهر سنندج محسوب می شود و در خیابان امام خمینی(ره) نزدیک مسجد جامع دارالاحسان قرار دارد.

موزه سنندج تنها موزه مربوط به آثار باستانی کردستان است که در آن آثاری از چهار دوره تاریخی شامل دوره پیش از تاریخ، دوره تاریخی، دوره اسلامی و معاصر به نمایش گذاشته شده است.

ساختمان موزه نیز در اصل بخش بیرونی عمارت ملالطف الله شیخ السلام بود، این عمارت از عمارت های باشکوه و اعیانی شهر سنندج بود که زمان ساخت بنا به دوره ناصرالدین شاه قاجار بر می گردد و از سال 1354 بطور رسمی به عنوان موزه سنندج شروع به کار کرده است.

غار کرفتو نیز از آثار باستانی و تاریخی این استان بوده که از آثار معماری صخره ای مربوط بهقرون سوم میلادی در کردستان است که در بین شهرستان های سقز و دیواندره در سینه یک کوه آهکی در شمال دره ای عمیق واقع شده است و آثار متعددی از پناهگاه، دخمه ها و حفره هایی دیده مشوند که کرد کنار ار اصلی قرار دارد.

غار کرفتو یکی از دیدنی ترین آثار بجا مانده از روزگاران پیشین است، این غار بر بالای یک کوه واقع است بخشی از این غار توسط طبیعت و بخشی توسط انسان ساخته شده است.

استان کردستان دارای یک هزار و 520 اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان های طبیعی است و هم اکنون 872 مورد از این تعداد شامل 873 اثر غیر منقول شامل (آثارتاریخی، تپه، محوطه و بنا)، 20 مورد میراث طبیعی، 56 مورد میراث معنوی و 23 مورد میراث منقول است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز